Medryttare

1319sofie

Trådstartare
Hej!
Jag är 14 år och vill ha en medryttarhäst men tror jag är för oridvan. Jag jag ridit i drygt ett år en gång i veckan, kan skritta och trava. Har även vart med kompisar mycket (dem har hästar). Min ena kompis håller på att lära mig att galoppera, det går bra några kommer till och jag kommer lära mig. Jag har hjälp kompisar men stallsyslor såsom mockning och att göra höpåsar. På ridskolan brukar jag få rida lite svårare hästar oftast två lite yngre hästar varav en kan nafsas och kan vara lite sur. Är rätt så bestämd av mig och blir inte så lätt rädd. Har läst på väldig mycket om hästar såsom sjukdomar m.m. Tror nu jag är för ovan, och isf hur långa borde jag vänta?
 
Hej!
Jag är 14 år och vill ha en medryttarhäst men tror jag är för oridvan. Jag jag ridit i drygt ett år en gång i veckan, kan skritta och trava. Har även vart med kompisar mycket (dem har hästar). Min ena kompis håller på att lära mig att galoppera, det går bra några kommer till och jag kommer lära mig. Jag har hjälp kompisar men stallsyslor såsom mockning och att göra höpåsar. På ridskolan brukar jag få rida lite svårare hästar oftast två lite yngre hästar varav en kan nafsas och kan vara lite sur. Är rätt så bestämd av mig och blir inte så lätt rädd. Har läst på väldig mycket om hästar såsom sjukdomar m.m. Tror nu jag är för ovan, och isf hur långa borde jag vänta?
Var vaken och häng på ridskolan. Kolla annonser och prata med folk såmfår du en chans till skötare eller medryttare så ta den. Lycka till.
 
Tycker att minimum för att bli medryttare är att man kan kontrollera alla gångarter så det är lite tidigt. Ge ridskolan lite mer tid och om du tycker att det går för sakta så kolla om du kan byta till en högre grupp :)
Okej, tack för hjälpen ska troligen börja rida 2 gånger i veckan till våren så då kommer det gå fortare :)
 
Hej!
Jag är 14 år och vill ha en medryttarhäst men tror jag är för oridvan. Jag jag ridit i drygt ett år en gång i veckan, kan skritta och trava. Har även vart med kompisar mycket (dem har hästar). Min ena kompis håller på att lära mig att galoppera, det går bra några kommer till och jag kommer lära mig. Jag har hjälp kompisar men stallsyslor såsom mockning och att göra höpåsar. På ridskolan brukar jag få rida lite svårare hästar oftast två lite yngre hästar varav en kan nafsas och kan vara lite sur. Är rätt så bestämd av mig och blir inte så lätt rädd. Har läst på väldig mycket om hästar såsom sjukdomar m.m. Tror nu jag är för ovan, och isf hur långa borde jag vänta?

Jag tycker också att du verkar vara för ovan för att bli medryttare.
Du behöver kunna rida i alla gångarter först, och rimligen behöver du kunna rida ut utan medhjälpare.

Det är ju inte helt ovanligt att privathästar rids ut utomhus, och att de då kan bli pigga där de exempelvis är vana att få galoppera. Du behöver ha kunskaper nog för att kunna hantera en oväntad situation där hästen blir skrämd eller vill springa iväg med dig.
 
Du kanske kan fråga ifall det är ok om du kommer lite tidigare till ridskolan och borstar lite extra på hästen du ska rida på lektionen, eller stannar lite längre och pysslar. Kanske du kan hjälpa till att putsa träns, mocka, ta ut/ in i hagen ( fast det kanske bara vuxna får hjälpa till med?) och annat man gör i stallet.
 
Du kanske kan fråga ifall det är ok om du kommer lite tidigare till ridskolan och borstar lite extra på hästen du ska rida på lektionen, eller stannar lite längre och pysslar. Kanske du kan hjälpa till att putsa träns, mocka, ta ut/ in i hagen ( fast det kanske bara vuxna får hjälpa till med?) och annat man gör i stallet.
Det här är en jättebra idé. Jag brukar alltid komma tidigt till stallet för att borsta hästen extra länge, och pyssla länge efteråt. Det är ett bra sätt att lära sig läsa och hantera hästar.
På min ridskola är det inga problem för yngre att hjälpa till att putsa träns, mocka, leda in och ut från hagen under förutsättningen att en mer erfaren äldre tjej är med. Det ger en mysig stämning där alla är med och lär varandra det de kan, både uppåt och neråt i åldrarna. Senast i måndags fick jag fråga en 8 åring om hur hon lyckades få hästen jag skulle kratsa hovarna på att lyfta på benet. :D:angel:
 
Den första förutsättningen är att vara ärlig i hur mycket/lite man kan och det verkar du ju vara.
Visst kan man ibland tro att man kan mer än man kan men att vara ödmjuk i sitt kunnande gör att den som överväger att ha dig som skötare vet precis vad de kan förvänta sig att du klarar av.

Jag har haft både unga och gamla hästskötare med helt olika kunskapsnivå men det förutsätter en viss sorts häst och vet jag hur snäll min häst är kan jag tänka mig att ha någon som är i stallet och lär sig samtidigt som jag kanske får hjälp.
Har jag en mindre lätt häst, som gärna tar tillfällen i akt eller själv är osäker så är ju en person utan större erfarenhet och kunskap inte alls en bra kombination för just den hästen. Sådant måste jag som ägare tänka på.
Då förstår man att ärlighet är viktigt.

Jag kan tycka att minsta erfarenhet för min förra häst var att ha gått på ridskola sex terminer, gått ett eller två ridläger och skött om ridskolans hästar. Kanske mockat en hel del och vägt upp hö och sådant.
Den perfekta läromästaren där man kunde lära sig både rida och köra utan att vara rädd för att något hände.

För mina nuvarande krävs mer erfarenhet och en vuxen med eget körkort och konsekventtänk är mycket viktigt. Den enda är hingst och den andra har dåligt självförtroende.
 
Tack ska hålla kolla och fortsätta rida på ridskolan :)
Jag slår vad om att när du är 16 eller 18 har du hur många hästar att rida som helst. Folk ör lite mer aktsamma nuförtiden så många vill att medryttare ska vara 18 och gärna ha körkort. Det är nog korrekt att det måste vara så. Skaffa dig körkort, be-kort och gärna lastbilskort. Fortsätt häng på ridskolan och lär dig allt även undervisa små 8-åringar. . Skaffa vänner och ha kul. När man rider privathästar kan det bli mycket ensammare och det är roligt att ha vänner med hästintresse.
 
Du kanske kan fråga ifall det är ok om du kommer lite tidigare till ridskolan och borstar lite extra på hästen du ska rida på lektionen, eller stannar lite längre och pysslar. Kanske du kan hjälpa till att putsa träns, mocka, ta ut/ in i hagen ( fast det kanske bara vuxna får hjälpa till med?) och annat man gör i stallet.
Aa får försöka komma lite tidigare och rykta längre. I stallet där jag rider får man börja ”jobba” när man är 15 så får satsa på det. Tack för tipset :)
 
Om du har möjlighet så kolla upp olika ridläger också, även på andra orter.

Övernattnings-ridläger är superbra för de brukar innehålla massa skötsel med så som att hämta och lämna "sin häst" i hagen, skötsel, fodring, ridning två gånger per dag - en på ridbana och en uteritt.

Det är jättebra "allmänn-träning" under övervakande / med hjälp av vuxen som man kan ställa frågor till.

Brukar även ingå teorilektioner med olika teman så som enklare hästsjukvård, foder, ridning/ridvägar, hoppning/hindertyper osv osv

När jag var i din ålder var det höjdpunkten varje sommar att vara iväg en vecka på ridläger!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 296
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 067
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp