Bukefalos 28 år!

medryttare...

LadySara

Trådstartare
är det fel att ha medryttare pga att de är tufft ekonomiskt att ha häst??

om medryttaren tar 2 dar i veckan så blir de juh en väsentlig skillnad i bensinpengar för mig, har långt till stallet.

å sen de svåraste hura mycket ska medryttaren betala. vad ska man ta hänsyn till ge mig tips..
 
Hm nu kommer du få tusen olika svar!

Jag är ju en av dom som anser att hästar kostar massa pengar, och därför tänker jag inte låta någon rida min häst gratis.

Sedan så beror det på i vilket skick hästen är i också.

Om det är en häst som det är mycket jobb på och inte är utbildad + att medryttaren kan tillföra hästen något, då tycker jag inte det är befogat att ta betalt.

Men det är svårt!
 
Jag tycker väl inte att det är något fel i det. Att ha medryttare menar jag.

Hur mycket denne ska betala är väl upp till dig.

:)
 
Nej, det är väl ganska självklart att medryttaren betalar en del av kostnaderna om h*n får ha del av hästen.
Dock tycker jag inte man ska köpa häst under förutsättningen att någon annan ska hjälpa en ekonomiskt. Om man sen får ändrade förhållanden och behöver tillskottet i kassan samt lite ledighet så är det jättebra med medryttare.
 
jag är ju då av den uppfattningen att betalar man så är man mer "delfodervärd" än medryttare..
En medryttare tycker JAG ska finnas där som hjälp då ägaren inte har tid, och att betala för att hjälpa till tycker jag låter fel.
men vill man då ha hjälp pga. av det ekonomiska så tycker jag att delfodervärd passar bättre då man oxå får mer ansvar och mer att säga till om över hästen.

Fast det är ju bara min åsikt.. :smirk:
 
har väl inte tänkt att ha medryttare än på ett tag.. ska utbilda själv först. men lika bra att vara ute i god tid va man ska tänka på.. men till sommaren hösten då kan de vara skönt att vara lite hästledig. + att då kommer de att vara tufft ekonomiskt vet ja redan nu.
 
bara för att man betalar har man inte så mycket mer att säga till om.. iaf inte så att man kan åka å träna med hästen närsomhelst tex. om man ska ha mer att säga till om ska man oxå betala halva skoning mm. de ja menar med betalt är inte mycket.. mest en summa så man vet att de är seriöst menat från den andres sida. känns som om dom tar mer ansvar om dom har betalt annars kan dom skita i att åka ut.. ja ja har dåliga erfarenheter..
 
Det du kanske ska tänka på är att om du ska ta betalt så tycker jag inte att medryttaren enbart skall få rida i skogen( alltså lulla runt ridning ).
 
självklart inte. vi har ridbana hemma. skrittväg 10 min. tror den är 20*40. har inte invigt den än.. håller mig mest i skogen å lär oss att gå rakt fram å hålla balansen själv :smirk:
 
Då tycker inte jag det är fel att ta betalt.

Jag gjorde så att jag tog månadshyran + lite till och delade med antal dagar i månaden.

Då fick jag fram vad hästen kostade per dag :crazy: sedan så gångade jag det med antal dagar som min medryttare red/hade hand om hästen :)
 
Men hon ville ju inte dela ekonomi utan ha en betalande medryttare, det är en viss skillnad i ekonomiskt åtagande och ansvar :angel:.
 
Som medryttare tycker jag det är helt okej att betala, givet förstås att det är en häst jag får ut något av att rida (men skulle jag inte få ut något skulle jag förstås välja en annan häst att vara medryttare på...).

Det som spelar roll för priset tycker jag är avstånd, ridbana/-hus/-vägar och hur många gånger jag får rida. Plus - förstås! - hur hästen är. Jag betalar 500 kr i månaden och då får jag ha hand om hästen 2 gånger i veckan, tillgång till ridbana plus att det är en ganska ung men mycket lovande häst. 2 mil till stallet.

Däremot skulle jag INTE vilja vara delfodervärd bara för att jag delar ridandet och den dagliga skötseln! Att bara vara medryttare innebär ju den stora lyxen att inte behöva betala oväntade veterinärräkningar, skoning, utrustning eller annat.
 
Jag tycker inte det är fel, bara tjejen/killen är snäll och bra mot hästen, och att man kan prata med varandra och kommer överens.
Sen är det upp och en om man tar betalt eller inte, men skulle jag ha medryttare skulle jag ta nån hundring eller två.
;)Men jag tycker inte man ska skaffa vem som helst till medryttare bara för att få lite extra pengar.
 
När jag har haft medryttare har jag tagit enbart stallhyran, slagit ut den kostnaden på 30 dagar och så får medryttaren betala för de dagar h*n rider varje månad. Då har mina medryttare i princip haft "fria händer". Jag har också haft medryttare som ridit gratis.

Jag tycker dock att det är fel att ha medryttare om man inte har råd att ha häst utan att någon annan är med och betalar. Ibland ser man ju annonser där blivande hästägare söker medryttare innan dom ens har köpt hästen, och det har jag svårt att förstå.

I storstadsregionerna finns det ju hästägare som vill ha över 1000 kr/månad för att någon ska motionsrida deras hästar i skogen. Att det finns folk som vill betala det förstår jag inte!
 
1000 / månad.. usch.. har oxå svårt att förstå de.. ja hade inte tänkt att skaffa medryttare än på ett tag då min häst är jätte grön å håller på att lära sej galoppera :)

men lika bra att vara ute i god tid för att få tips..
 
det där med 1000 kr i storstadsregionerna kan jag faktiskt förstå. Det kostar ju skjortan och lite till att ha hästen uppstallad.

Jag anser att om man har medryttare så kan man gott kräva att dom betalar självkostnadspris, men man ska ju inte göra det till någon vinstgivande grej.

//Jenni
 
Nej, jag tycker itne det är fel! Däremot skulle jag aldrig försätta mig i en situation där jag skulle vara tvungen att sälja hästen om medryttaren hoppar av och jag stod utan!
Jag vill veta att jag har råd att försörja hästen ensam!
 
Jag har då en annan uppfattning om delfodervärd och medryttare osv..
Om man är skötare,ja då tar man hand om hästen,hjälper till då och då,och får rida när tillfällen ges,och i mina ögon,så kostar det inget.
En medryttare,betalar för hästens "faktiska" kostnad/dag.De får för mig i allafall,(med viss styrning,beroende på säsong osv.)träna själva eller för tränare,rida i skog och mark,och kanske hoppa nån gång ibland.
En delfodervärd,är med och planerar och "styr",tar i princip samma ansvar som ägaren,delar på "alla kostnader",även veterinär om så behövs,osv.Är med och planerar för träning/tävling,får träna tväla själv givetvis.

Så,jag har två tjejer som hjälper mig,den ena är "skötare",hjälper tid om jag blir kvar på jobbet,eller nått annat händer som sjukdom osv.Den andra är medryttare,hon betalar för sina dagar.Gör det hon ska,och sen klart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 550
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 205
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 073
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp