Mekanisk hjälp för nackproblem?

Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har hjälpt mig genom åren och jag tränar en hel del yoga och lite kettlebell regelbundet. Det hjälper dock inte helt, och jag börjar slita mitt hår lite över detta. Jag jobbar framför dator och kör en hel del bil, vilket gör att axlarna gärna åker upp och sen "fastnar" där uppe, med spänningar, muskelknutor och yrsel som följd, speciellt runt nacken. Förstås blir det värst under stress, det räcker med att jag är extra stressad under en dag så kommer dessa bekymmer som ett brev på posten. Men jag kan inte springa till naprapaten varannan dag heller liksom.

Jag har både gåband och höj/sänkbart skrivbord men det är inte riktigt där problemet ligger eftersom armar och axlar hamnar i en viss vinkel ändå när jag sträcker mig efter tangentbordet.

Nu har jag så smått börjat titta på såna där massage-prylar man sätter om nacken, och västar som hjälper en med hållningen. Men hur vet man vad som funkar? Det vore toppen med något komplement som jag kan använda utan att avbryta mitt jobb, eller medan jag kör. Kanske en kontorsstol med inbyggd massagefunktion till skrivbordet, funkar sådana bra?

Hit me med bra tips! :bump:
Det som har hjälpt för mig är armsvingar. Rykt är bra också. Och simning. Alltså allt där axlarna får jobba och får igång cirkulationen. Och alltså inte armsvingar som i att lite slappt veva med armarna, utan korrekta armsvingar med spikrak arm och hand, med kraft. Tänk simhoppsansats. Plus styrketräning.

Håller jag igång axelträningen tillräckligt, så håller sig musklerna glada.
 
Ooh ja har du inte en mousetrapper än så är det ett måste, jag får sjukt fort ont om jag har separat mus.
Precis, den är verkligen livsnödvändig!!! ;)
De kostar ju en del, så om inte plånboken tillåter (eller medan du sparar ;) )kan ett bra trick vara att köra musen med sin andra hand.
Alltså vänsterhanden om du är högerhänt och tvärt om.
Det fick vi lära oss på systemvetarutbildningen; det ska mycket till för att du ska bli överansträngd i en arm som du inte använder till så mycket annat.
 
Jag gör samma sak med mina axlar, har gått hos sjukgymnaster, läkare, ortoped, naprapater och säkert nått mer. Har fått ultraljudsbehandling, massage, akupunktur, övningar mm. Det som jag märkt funkat bäst får både mina axlar samt låsningar i nacken är faktiskt att springa regelbundet. När jag slarvar med löpningen märker jag det rätt omgående. Tyvärr tycker jag inte löpning är roligt så jag slarvar en del 🙈 Spelar ingen roll om jag springer ute eller på löpband, båda hjälper. Det räcker inte med bara hundpromenader utan det är löpningen som gör skillnad.

Tyvärr inget du kan göra medan du arbetar eller kör bil.

Jag är något av en säsongsjoggare, så det tar jag absolut till mig! Nu när värmen kommit tillbaka så funkar det ju att ta sig en joggingtur då och då.
 
Tens kan vara ett alternativ, finns bra och inte så dyra.

TENS Cefar Chattanooga röd
Jag köpte denna, samma modell som dom använde på rehab för min tennisarmbåge

Jag hade också tänkt tipsa om mousetrapper och även om att i bilen sitta så nära ratten och med ratten så låg att du kan hålla den ”fem i halv sju” med underarmarna och händerna vilande mot låren istället för att hålla högre upp och ut åt sidorna vilket kräver mer och mer statisk muskelaktivering. Jag gör det av annan kroppslig anledning men för mig har det tidigare gjort skillnaden på att kunna köra och inte. Sparar otroligt med energi som jag tidigare inte ens visste att jag använde.

Styrketräning 2-3 gånger per vecka i kombination med yoga för avslappning är det som hjälpt mig mest. Behöver helt enkelt bygga upp musklerna och hålla dom i god kondition.

Älskar dessutom min massagepistol från flowgun, den hjälper enormt!
Får även botox i nacke och axlar som hjälper.

Jag har i princip exakt samma bekymmer som du, men har inte hittat någon lösning. Det som hjälper för stunden och som kan funka på kontor är en så här massagekudde https://www.clasohlson.com/se/Massagekudde-/p/44-4490

Suger åt mig tipsen, tack!
 
Det som har hjälpt för mig är armsvingar. Rykt är bra också. Och simning. Alltså allt där axlarna får jobba och får igång cirkulationen. Och alltså inte armsvingar som i att lite slappt veva med armarna, utan korrekta armsvingar med spikrak arm och hand, med kraft. Tänk simhoppsansats. Plus styrketräning.

Håller jag igång axelträningen tillräckligt, så håller sig musklerna glada.

Armsvingar ska testas!
 
Precis, den är verkligen livsnödvändig!!! ;)
De kostar ju en del, så om inte plånboken tillåter (eller medan du sparar ;) )kan ett bra trick vara att köra musen med sin andra hand.
Alltså vänsterhanden om du är högerhänt och tvärt om.
Det fick vi lära oss på systemvetarutbildningen; det ska mycket till för att du ska bli överansträngd i en arm som du inte använder till så mycket annat.

Jag kan säkert be jobbet köpa in ett sådant. :) Ska testa kontorsgrannens först, vet att hon har en sån!
 
Går inte att använda när du jobbar/kör bil men massagemadrass med kudde som har knådning är min räddning. Den jag har har en typ av massage på kroppen och kudden har knådning och den går såklart att sätta där den behövs. Nu är ju jag väldigt trasig med krampande muskler pga sjukdom så jag använder den runt 30 minuter varje dag sittande/halvliggande i fåtölj med liggfunktion och skillnaden är enorm.
 
Jag har en rollermouse på jobbet, vad som också gör skillnad är om jag kan ha hela underarmen vilande på skrivbordet eller ut på stolens armstöd.
Har jag ont så använder jag en flowpillow heat massagekudde hemma på kvällen. Den tar väldigt bra och värmer skönt upp musklerna.
 
Pga skador är jag rätt känslig.

Jag har ofta en pilatesboll som "stol". På den kan jag varier så mkt hur jag sitter och röra mig så att jag inte får lika ont i nacke/axlar/bröstrygg. Känns skönt för ADHD-mig att kunna röra mig lite så också även om jag liksom är mentalt i flow. Jag har enklare att nå mentalt flow så dessutom.

Jag brukar också köra lite massage på kvällen med hjälp av sån shiatsu-massagemaskin. Jag kör då axlar, bröstrygg, nacke typ en stund. Kan göra att sambo(kiro) behöver behandla mig mer sällan.

Nu fick jag i dag hem en massagepistol. Den provade jag bara en liten stund nyss. Men den kommer ner mkt djupare än min shiatsu-maskin som inte är så dyr. Jag TROR den kommer bli en jäkla hit.

För mig funkar inte stretch, värme, TENS, sjukgymnast etc. Det är rätt hållning, träning, att andas korrekt och rörelse som underhåller. Men iom att man inte alltid kan ha bästa arbetsställningen så kan massage hjälpa en liten stund dagligen och så kiro mellan varven.
 
Fast jag skriver inte att jag vill ha någon quick fix, jag har skrivit att jag söker ett komplement som kan hjälpa för stunden. Har även skrivit att jag både har gåband och höj/sänkbart skrivbord för att undvika sittande. :)

Visst kan jag stanna oftare, men det äter ju mycket tid och ibland är mina dagsscheman tajta.
Fast det hjälper inte att du har gåband och höj/sänkbart skrivbord om du inte varierar dig. Om axlarna hamnar i samma läge oavsett som jag tolkar det du beskrivit så är det inte nog med variation.
Armsvingar är som någon skrev är bra för att lossa axlarna och ofta åker axlarna upp för att musklerna vid skulderbladen inte orkar med. Då är det roddövningar där man fokuserar på att verkligen knipa ihopa skulderbladen som är bra att göra, ofta underdagen ,gärna med ett gummiband som motstånd.

Alternativt kan det vara stress som ligger bakom som gör att musklerna stretar emot. Isåfall är det avslappning och mindfullness som kanske är receptet?

Jag vet inte vad du jobbar med men har ni någon företagshälsovård som kan hjälpa dig långsiktigt då det känns som om det är ett arbetsrelaterat problem?
 
Har samma tendenser, hade hopp till en sån där ”tens runt nacken-grej” men inget sånt jag testat har fungerat på mig.

Just på jobbet har jag ett litet gummiband som jag gör lite övningar med ett par gånger om dagen. Gärna när jag läser material eller har möten av mer lyssna-karaktär. Lear upp och stärker.

Plus Linnex. Älskar Linnex :love:
 
Fast det hjälper inte att du har gåband och höj/sänkbart skrivbord om du inte varierar dig. Om axlarna hamnar i samma läge oavsett som jag tolkar det du beskrivit så är det inte nog med variation.
Armsvingar är som någon skrev är bra för att lossa axlarna och ofta åker axlarna upp för att musklerna vid skulderbladen inte orkar med. Då är det roddövningar där man fokuserar på att verkligen knipa ihopa skulderbladen som är bra att göra, ofta underdagen ,gärna med ett gummiband som motstånd.

Alternativt kan det vara stress som ligger bakom som gör att musklerna stretar emot. Isåfall är det avslappning och mindfullness som kanske är receptet?

Jag vet inte vad du jobbar med men har ni någon företagshälsovård som kan hjälpa dig långsiktigt då det känns som om det är ett arbetsrelaterat problem?

Jag skrev även i annat inlägg att just gåband och att stå inte hjälper då det är själva läget med armarna som gör att de gärna tenderar att dras uppåt. Jag har mycket lätt för att spänna mig, lite som tics, och har även lätt för stress. Det kan räcka med bilturen in till kontoret på 45 minuter kombinerat med en stressig morgon så "fastnar" axlarna gärna i upphöjt läge. Blir det en ond cirkel på det i ett par dagar så hjälper varken stretch eller att stå upp. Jag har flera gånger fått ta en akuttid hos naprapat av den anledningen. Jag behöver något som hjälper mig att knåda musklerna/bättre hålla de på plats, medan jag alltså fortsätter med naprapat, stretch, yoga, styrketräning etc.

Det är inte arbetsrelaterat (utöver att det absolut inte gagnar min kropp att jobba vid skrivbord :p).
 
Har samma tendenser, hade hopp till en sån där ”tens runt nacken-grej” men inget sånt jag testat har fungerat på mig.

Just på jobbet har jag ett litet gummiband som jag gör lite övningar med ett par gånger om dagen. Gärna när jag läser material eller har möten av mer lyssna-karaktär. Lear upp och stärker.

Plus Linnex. Älskar Linnex :love:

Älskar Linnex!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 910
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp