MELANOM? På BRUN häst?

LMO

Trådstartare
Melanom?
Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst?
23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i sig. Märkte konstiga bett i svansen häromdagen, alltså i håret. Och det var bett - helt klart med en liten skorpa i sig. Hästen är full m bett nu…
Detta är någon vecka sedan.
Men så häromdagen upptäckte jag tre små bulor uppe vid sidan av svansroten? Hårda, utan skorpa. Dagen efter var det ännu fler - under hela svansroten?? Och endast på svansroten.
Kan melanom överhuvudtaget blossa upp så fort är min tanke? Från en dag till en annan? För de var inte där dagen innan.

Bör jag kontakta veterinär?
Tacksam för råd och tips för är orolig
/ LMO
 
Låter som att de har växt alldeles för snabbt för att vara melanom. de kommer inte över en dag.

Hade i första hand misstänkt foderknutor eller bromsbett eller liknande.

Måla inte fan på väggen utan leta annan orsak i första hand. Har de inte minskat alls/blivit större efter 6-8v så fråga veterinären. Melanom krymper liksom inte av sig självt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 539
Senast: Caoimhe
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 335
Senast: johanssk
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 423
Senast: Linja
·
Hästvård Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lotti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp