men hallå! Dillkött!

Nja, tar du kött från ett äldre djur så blir det aldrig ljust oavsett hur du kokar det.
Kanske sant.
I mitt dillköttsliv kokde jag bara eget kött och det blev ju aldrig "gammalt". Det var ungnöt.
Vilket påminner mig om att jag nog borde köpa på mig kokkött när dillsäsongen inleds :)
 
Åhh det som är så gudagott att äta.
Saknar mycket av långkoket. Ingen ide att lägga ner tid på när man är ensam.

Jag älskar att göra långkok när jag är ensam, perfekt att frysa in i portioner och ha med till jobbet som lunch eller om man inte orkar laga mat någon kväll, ta fram ur frysen.
 
Jag har förresten gjort dillkött på kyckling. För min del är det inte köttet som gör att det är dillkött utan själva såsen.
 
slötittade på play på Trädgårdsmåndag och de gjorde dillkött. Helt fel!

Mitt dillkött görs på kokkött, gärna med ben. Det kokas upp och skummas. I med salt och dillkvistar, grova kvistar. Kvistarna är viktigare än bladen. Sedan får köttet koka mört.
När köttet är mört lyfter man ur dillkvistarna, rensar köttet från ben och annat och sedan reder man såsen och tillsätter lite ättika och lite socker. Lite fina hackade dillblad som dekoration. Det är dillkött för mig.

I programmet kokades fina bitar av kalv med rotfrukter och sedan hade man på slutet i lite hackad dill.
DET är väl ändå inte dillkött? va va va?

Finns olika recept på dillkött, men en sak är säker. Äkta dillkött där ska köttet vara från kalv och inget annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp