men hallå! Dillkött!

tanten

Trådstartare
slötittade på play på Trädgårdsmåndag och de gjorde dillkött. Helt fel!

Mitt dillkött görs på kokkött, gärna med ben. Det kokas upp och skummas. I med salt och dillkvistar, grova kvistar. Kvistarna är viktigare än bladen. Sedan får köttet koka mört.
När köttet är mört lyfter man ur dillkvistarna, rensar köttet från ben och annat och sedan reder man såsen och tillsätter lite ättika och lite socker. Lite fina hackade dillblad som dekoration. Det är dillkött för mig.

I programmet kokades fina bitar av kalv med rotfrukter och sedan hade man på slutet i lite hackad dill.
DET är väl ändå inte dillkött? va va va?
 
Jag har inte ätit dillkött sedan jag gick i skolan, men nog tänker jag mig att det ska vara enkla bitar som långkokas. Som jag minns det var det massor av dill i grytan, grundligt sönderkokt och grågrön.
 
Som med många rätter av husmanskost finns det nog inte ett recept som är "det rätta" när det gäller dillkött. När jag någon enstaka gång ägnar mig åt att tillaga svensk husmanskost (vilken jag bortsett från ett fåtal rätter tycker är gravt överreklamerad) har jag en guru - Tore Wretman. Och det TW-recept på dillkött jag googlade fram påminner mycket om det du beskriver, Tanten. Köttet kokas med rotsaker och dillen tillsätts på slutet.

Summan av kardemumman i Myrtens bok: har Tore Wretman sagt att en rätt kan tillagas på ett visst sätt är det så:D. Men som sagt, och som TW ofta betonade i sina böcker, det finns ofta flera varianter av alla klassiska rätter och recept.
 

Inte många kan tillaga riktigt dillkött nuförtiden. Min syster (som är 67) kan göra det som morsan.
Jag kan det inte. (jodå jag har försökt men får inte till det :( )

Ps. Nää som du beskrev det på tv går det inte till alls Ds.
 
Senast ändrad:
Ptja, jag använder mig av kalvkött (bogstek av något slag) som först kokas upp med bara salt och skummas av, sen petar jag ner gul lök, svartpeppar (hel), lagerblad och dill.

Sen när köttet är klart så silar jag av buljongen, klarar den och gör sedan såsen med buljongen som bas.

För mig är det rätt sätt, men om det är mer rätt sätt än nån annans sätt tvivlar jag på..
 
slötittade på play på Trädgårdsmåndag och de gjorde dillkött. Helt fel!

Mitt dillkött görs på kokkött, gärna med ben. Det kokas upp och skummas. I med salt och dillkvistar, grova kvistar. Kvistarna är viktigare än bladen. Sedan får köttet koka mört.
När köttet är mört lyfter man ur dillkvistarna, rensar köttet från ben och annat och sedan reder man såsen och tillsätter lite ättika och lite socker. Lite fina hackade dillblad som dekoration. Det är dillkött för mig.
.

I programmet kokades fina bitar av kalv med rotfrukter och sedan hade man på slutet i lite hackad dill.
DET är väl ändå inte dillkött? va va va?

Dessutom så smakar ju det "billiga" köttet betydligt mer än en mager oxfile

Ett långkok i ugnen på 4, 5 timmar på låg värme där man allt eftersom tillsätter potatis, svamp, lök etc allt efter den tid grejorna tar för att bli klara.
och den ljuvliga toft det sprider i köket.
 
Åhh det som är så gudagott att äta.
Saknar mycket av långkoket. Ingen ide att lägga ner tid på när man är ensam.
 
I vart fall så ska det vara ättika i dillkött! Rotfrukter? Nää inte blanda ihop kalops med dillkött nu! Din beskrivning @tanten låter bra:)

Förresten Å vad jag blev sugen på dillkött nu! Måste leta rätt på receptet! Har för mig det är gammelmormorsrecept jag har och isåfall lärde hon sig det som ung på husmorsskola.
 
Åhh det som är så gudagott att äta.
Saknar mycket av långkoket. Ingen ide att lägga ner tid på när man är ensam.

Nu senast så satt jag i kontoret och jobbade, hela dagen.
Men när livskamraten kom hem på eftermiddagen hade jag en gulasch färdig som inte gick av för hackor.

Den var nog i ugnen sammanlagt 5 timmar.

Visserligen luktade det lök o paprika i hela huset men det var det värt....
 
slötittade på play på Trädgårdsmåndag och de gjorde dillkött. Helt fel!

Mitt dillkött görs på kokkött, gärna med ben. Det kokas upp och skummas. I med salt och dillkvistar, grova kvistar. Kvistarna är viktigare än bladen. Sedan får köttet koka mört.
När köttet är mört lyfter man ur dillkvistarna, rensar köttet från ben och annat och sedan reder man såsen och tillsätter lite ättika och lite socker. Lite fina hackade dillblad som dekoration. Det är dillkött för mig.

I programmet kokades fina bitar av kalv med rotfrukter och sedan hade man på slutet i lite hackad dill.
DET är väl ändå inte dillkött? va va va?

Jag har växt upp på husmanskost av det gammeldags slaget och mamma gjorde precis som ovan, oftast med kalv-köttben. Men nuförtiden så kan man inte köpa märgben utan att i så fall specialbeställa dom till affären. Det beror på att galna-ko sjukan sprids med benmärg så för att skydda konsumenterna så slutade man sälja märgben öppet. Ska man beställa så är det säkrast att säga att det är till hunden...
 
Jag har växt upp på husmanskost av det gammeldags slaget och mamma gjorde precis som ovan, oftast med kalv-köttben. Men nuförtiden så kan man inte köpa märgben utan att i så fall specialbeställa dom till affären. Det beror på att galna-ko sjukan sprids med benmärg så för att skydda konsumenterna så slutade man sälja märgben öppet. Ska man beställa så är det säkrast att säga att det är till hunden...

Jag köper då märgben i charken på min lokala Ica eller frysdisken å Ica Maxi i stora köpcentrat. Eller den superba orientaliska affären i andra änden av stan. Man behöver inte specialbeställa.
 
Jag har växt upp på husmanskost av det gammeldags slaget och mamma gjorde precis som ovan, oftast med kalv-köttben. Men nuförtiden så kan man inte köpa märgben utan att i så fall specialbeställa dom till affären. Det beror på att galna-ko sjukan sprids med benmärg så för att skydda konsumenterna så slutade man sälja märgben öppet. Ska man beställa så är det säkrast att säga att det är till hunden...
Var i landet bor du? Jag bor mitt emellan en större och en mindre stad och i båda städerna städerna kan jag köpa märgben i lösvikt i frysdiskarna. Det finns även blod i frysdisken och inget av det måste man specialbeställa. Hur smidigt som helst! ;) Jag hittade även oxsvans (även jag skulle tro att det nog var tjursvans ;) ) i frysdisken.
 
Men nuförtiden så kan man inte köpa märgben utan att i så fall specialbeställa dom till affären. Det beror på att galna-ko sjukan sprids med benmärg så för att skydda konsumenterna så slutade man sälja märgben öppet. Ska man beställa så är det säkrast att säga att det är till hunden...

Vart bor du? Här omkring säljer så gott som alla affärer märgben. På tex city gross i grannkommunen finns det massor av inälver, ko-tunga, oxsvans, osv.
 
slötittade på play på Trädgårdsmåndag och de gjorde dillkött. Helt fel!

Mitt dillkött görs på kokkött, gärna med ben. Det kokas upp och skummas. I med salt och dillkvistar, grova kvistar. Kvistarna är viktigare än bladen. Sedan får köttet koka mört.
När köttet är mört lyfter man ur dillkvistarna, rensar köttet från ben och annat och sedan reder man såsen och tillsätter lite ättika och lite socker. Lite fina hackade dillblad som dekoration. Det är dillkött för mig.

I programmet kokades fina bitar av kalv med rotfrukter och sedan hade man på slutet i lite hackad dill.
DET är väl ändå inte dillkött? va va va?
 
Håller med tanten i allt utom köttsort. Visst ska det väl vara kalv i dillkött? Det är ju en gryta med ett väldigt ljust kött vill jag minnas, även om jag aldrig gjort själv. Men skulle jag göra, så definitivt med ättika, så smakade mormors!
 
Håller med tanten i allt utom köttsort. Visst ska det väl vara kalv i dillkött? Det är ju en gryta med ett väldigt ljust kött vill jag minnas, även om jag aldrig gjort själv. Men skulle jag göra, så definitivt med ättika, så smakade mormors!
Fast kokt kött blir ju ljust?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp