Bukefalos 28 år!

Meningsfulla nattjobb som inte är inom fabrik. Shoot!

Jag vill egentligen jobba natt, men är akademiker. Så jag vill inte jobba på fabriker eller liknande.

Nu inser jag ju själv vilken usel kombination det här är. Men lite av vad jag söker är:
Vaken natt, inte sovande
Gärna ett jobb där man faktiskt gör något. Har jobbat natt som behandlingsassistent = läste böcker hela nätterna för alla sov.
Gärna ett jobb där man använder hjärnan mer än man använder kroppen
Jag gillar skrivjobb/utredningar/jobba med människor

Har socionomutbildning. Har ingen sjukvårdsutbildning. Är nattmänniska deluxe. Stresstålig och lugn.

Min fantasi är superdålig så har ni några meningsfulla nattjobb så kör på och dela med er. Även om de inte är för en akademiker så kom med förslag. Kanske får jag nya idéer.

Nu kommer väl några av mina tips kanske hamna under det du uppfattar som eller liknande ovan ;)
Men du kan ju grotta runt i en hel bransch i alla fall. ;)
I tågbranschen jobbar många dygnet runt, men det ser lite olika ut med deras scheman om det är tre/tvåskift eller enbart natt beroende på var man jobbar.
Tågledare/fjärrtågklarare, felsökare/reparatör, växlare (flytta tåg bla), trafikledare och olika operativa planerare är några exempel.
De som underhåller spår och signalsystem gör ju mycket jobb nattetid i alla fall.
Kraven på utbildning varierar beroende på tjänst men det finns mycket där man letar efter egenskaper och ger internutbildning sedan.

Här finner du mycket info (och många järnvägsjobb fångas upp och hamnar i deras lista).
http://www.jarnvagsjobb.se/yrke/

Edit: Släng i alla fall en blick på även yrkena listade som praktiska och vad de innebär.Växlare och felsökare kanske inte är vad du klassar som fabriksjobb även om man använder kroppen också.
 
En go vän var en slags speciallärare med en internationell klass, varav flest amerikaner. Hon körde alltså sina lektioner inför webkameran och pratade med sina elever! Det var några timmar mitt i natten. Själv har jag ett vanligt nattjobb på ett sjukhem och än om jag har mer att göra än vad du hade då du var behandlingsassistent så förstår jag att det inte räcker för dig.
 
Förutom att det borde gå att hitta socionomjobb med jour eller avvikande tider så tänker jag på följande:

Läkare
Barnmorska på förlossning
Jurist med jour typ domare i förvaltningsrätten och åklagare
Polis
Fast dina förslag kräver ju ett rejält karriärbyte med lång utbildning till att börja med och det var väl inte riktigt det som efterfrågades?
 
Jag tänkte precis som @Alexandra_W på MIG. När jag jobbade där för en del år sedan jobbade jag ibland extra på Arlanda. Otroligt intressant. Man gjorde utredningar när det kom någon med plan som sökte asyl, skrev beslut, tog fingeravtryck och hela baletten - fingrar är mycket svårare än man tror :cautious: Ofta togs det förvarsbeslut redan i samband med ansökan och då fick man renskriva utredning. ta beslut, delge och sedan sitta och titta på personen tills polisen kom.

Sedan var det mycket telefonsamtal från polisen när de tog någon i en inre kontroll och då fick man sitta och ta förvarsbeslut på studs med underlag på polisens utredning. Fixa transport till vård eller transitboende (en kollega hade en gång en person som uppgav att hen hade böldpest, eh, antagligen världens snabbaste registrering av asylansökan! ;)

Alla överklagande kom in till oss mellan 17-08 på vardagar och from 16:30-08:00 måndag morgon (någon skulle verkställas på söndag och ombudet begärde uppskov). Så det var full rulle.

Fanns det ingenting att göra låg det alltid en hög ärenden i korrskåpet som man kunde sitta och pula med. Jag vet minst två personer som jobbade natt permanent i flera år. Eftersom det är 12 timmars pass så är man ledig några dagar i följd också.

Alternativt kolla polisen, de har en hel del civila utredare som, tror jag, även jobbar jour. Naturligtvis finns det, det naturliga, som socionom, HVB eller (kanske måste ha special kompetens?) SIS.

Det finns akademikerjobb med arbetstider på natten, men de kan vara lite svårare att hitta. Men eftersom det ofta kan vara svårare att rekrytera så har du en jättebra chans att få dem!
 
Jag har tre tjänster på natten där jag är chef. Socionomer. Det är blandade arbetsuppgifter. Mycket samtal och samarbete med socialjour och polis. Sedan tvätt lättare städning och potatisskalning i mån av tid. Ganska mycket att göra fram till midnatt och efter 05. Därimellan rätt soft. Så visst finns det!
 
Jag har tre tjänster på natten där jag är chef. Socionomer. Det är blandade arbetsuppgifter. Mycket samtal och samarbete med socialjour och polis. Sedan tvätt lättare städning och potatisskalning i mån av tid. Ganska mycket att göra fram till midnatt och efter 05. Därimellan rätt soft. Så visst finns det!
Är det på behandlingshem?
 
Jag har jobbat natt tillsammans med socionomer inom utförarsidan på socialpsykiatrin. Annars finns det ju socionomjobb på socialjouren, och på olika typer av behandlingshem, HVB-hem samt SIS-boenden kan man ju jobba natt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp