Mental förberedelse för Halvmaraton

Iglatjarn

Trådstartare
Hjälp vad har jag gjort! För nio månader sedan hade jag högmodet att anmäla mig till Stockholm Halvmaraton, som går nu på lördag. För det var ju lååång tid kvar att träna, och det har jag ju gjort - inte.
Man är ju heltidsarbetande småbarnsförälder så jag har tyvärr inte kommit ut och sprungit så ofta som jag velat, och tyvärr inte jättelånga distanser heller. Max jag sprungit är 16 km och då var jag helt knäckt när jag kom hem, MEN jag vimsade bort mig i skogen och brände nog av 6-7 km på att bara klättra upp och nerför berg och leta efter annat än rådjursstigar.
I helgen som var sprang jag Tjejmilen och jag kände mig stark när jag kom i mål. Lite öm i ena höften bara. Igår var jag ute 8km och det kändes också bra, men jag är tyvärr ingen snabb löpare, håller mig på ett bekvämt 7,10 tempo typ. Men går liksom lite på autopilot när jag får hålla det tempot (eller runt 7) och det känns som att musklerna orkar hur långt som helst.

Nu läser jag informationen inför lördag, och då står det att det är en tidsgräns på 2.45 timmar för att genomföra loppet. Jag börjar tvivla på att jag ens klarar att hålla den tiden, borde väl hamna runt 2.30-2.40 om allt känns bra. Är det ens någon ide att starta? Borde jag skita i det och satsa på nästa år istället? Och får man onda ögat av andra löpare om man joggar lite långsammare?

Hjälp, jag behöver pepp, eller nån som talar om för mig att lägga ner och inse min dödlighet!O_o
(Det är min första halvmara, har bara sprungit två Tjejmilar innan)
 
Klart du kan!
Tänk på att benen inte går snabbare än armarna, och blir du trött kan du fokusera på armpendlingen, så kommer benen automatiskt. Lycka till!
 
Hjälp vad har jag gjort! För nio månader sedan hade jag högmodet att anmäla mig till Stockholm Halvmaraton, som går nu på lördag. För det var ju lååång tid kvar att träna, och det har jag ju gjort - inte.
Man är ju heltidsarbetande småbarnsförälder så jag har tyvärr inte kommit ut och sprungit så ofta som jag velat, och tyvärr inte jättelånga distanser heller. Max jag sprungit är 16 km och då var jag helt knäckt när jag kom hem, MEN jag vimsade bort mig i skogen och brände nog av 6-7 km på att bara klättra upp och nerför berg och leta efter annat än rådjursstigar.
I helgen som var sprang jag Tjejmilen och jag kände mig stark när jag kom i mål. Lite öm i ena höften bara. Igår var jag ute 8km och det kändes också bra, men jag är tyvärr ingen snabb löpare, håller mig på ett bekvämt 7,10 tempo typ. Men går liksom lite på autopilot när jag får hålla det tempot (eller runt 7) och det känns som att musklerna orkar hur långt som helst.

Nu läser jag informationen inför lördag, och då står det att det är en tidsgräns på 2.45 timmar för att genomföra loppet. Jag börjar tvivla på att jag ens klarar att hålla den tiden, borde väl hamna runt 2.30-2.40 om allt känns bra. Är det ens någon ide att starta? Borde jag skita i det och satsa på nästa år istället? Och får man onda ögat av andra löpare om man joggar lite långsammare?

Hjälp, jag behöver pepp, eller nån som talar om för mig att lägga ner och inse min dödlighet!O_o
(Det är min första halvmara, har bara sprungit två Tjejmilar innan)

Du fixar det! Kan du springa 16km så kan du springa 21! Jag har sprungit fyra gbg-varvet och brukar ladda med nåt 15 km pass några veckor innan, springer aldrig längre än så om det inte är ett lopp och det har funkat för mig i fyra år nu.
De sista kilometrarna går på jävlaranamma och det brukar ju stå publik längs med banan som peppar och då glömmer du att du är trött.
 
Tack, då borde det ju gå! Sån vansinnig skillnad kan det väl inte vara på 16 och 21 km :p

Var inne och hämta nummerlappen nu och såg en äldre tant/kvinna som hade hämtat sitt lilla paket, kan hon så kan jag. Tar nog rygg på henne imorgon :D. Kolhydrater till middag ikväll, och en stadig lunch imorgon så borde väl orken räcka till.
 
Hjälp vad har jag gjort! För nio månader sedan hade jag högmodet att anmäla mig till Stockholm Halvmaraton, som går nu på lördag. För det var ju lååång tid kvar att träna, och det har jag ju gjort - inte.
Man är ju heltidsarbetande småbarnsförälder så jag har tyvärr inte kommit ut och sprungit så ofta som jag velat, och tyvärr inte jättelånga distanser heller. Max jag sprungit är 16 km och då var jag helt knäckt när jag kom hem, MEN jag vimsade bort mig i skogen och brände nog av 6-7 km på att bara klättra upp och nerför berg och leta efter annat än rådjursstigar.
I helgen som var sprang jag Tjejmilen och jag kände mig stark när jag kom i mål. Lite öm i ena höften bara. Igår var jag ute 8km och det kändes också bra, men jag är tyvärr ingen snabb löpare, håller mig på ett bekvämt 7,10 tempo typ. Men går liksom lite på autopilot när jag får hålla det tempot (eller runt 7) och det känns som att musklerna orkar hur långt som helst.

Nu läser jag informationen inför lördag, och då står det att det är en tidsgräns på 2.45 timmar för att genomföra loppet. Jag börjar tvivla på att jag ens klarar att hålla den tiden, borde väl hamna runt 2.30-2.40 om allt känns bra. Är det ens någon ide att starta? Borde jag skita i det och satsa på nästa år istället? Och får man onda ögat av andra löpare om man joggar lite långsammare?

Hjälp, jag behöver pepp, eller nån som talar om för mig att lägga ner och inse min dödlighet!O_o
(Det är min första halvmara, har bara sprungit två Tjejmilar innan)

Kör på säger jag! Häng på farthållarna så länge du orkar. Man orkar mycket mer än vad man tror!

Vila sista dagarna, ät lite mer eftersom du ska vara ute ett tag, peppa mentalt och känn dig stark så går det. :-)
 
Tror det kommer gå, absolut! Man får en skjuts av hela stämningen och allt folk, både som springer och som står längs banan, också. Vissa partier minns jag det som att man bara "åkte" :)
 
Och får man onda ögat av andra löpare om man joggar lite långsammare?

Man får absolut inte onda ögat om man ser till att hålla sig till höger och inte blockera de som vill springa lite snabbare.
Klart du ska springa Sthlm Halvmara! Jag är lite avis på dig. När det är tävling orkar man lite mer än på träning, så det kommer gå kalas för dig :)
 
Vad sprang du förresten Tjejmilen på?
Jag sprang på 1.11
Men då fick jag tyvärr en liten kramp i nån irriterande puttemuskel mitt i häcken, så jag fick stanna och försöka stretcha ut den vid ett par tillfällen. Hade inte den spökat hade jag nog varit runt 5 min snabbare kanske. Verkligen ingen höjdartid, men som sagt kände mig pigg i mål iallafall.

Ska försöka hänga på 2.20 farthållaren och hoppas jag ska palla så länge som möjligt! 21 timmar kvar...
 
Jag sprang på 1.11
Men då fick jag tyvärr en liten kramp i nån irriterande puttemuskel mitt i häcken, så jag fick stanna och försöka stretcha ut den vid ett par tillfällen. Hade inte den spökat hade jag nog varit runt 5 min snabbare kanske. Verkligen ingen höjdartid, men som sagt kände mig pigg i mål iallafall.

Ska försöka hänga på 2.20 farthållaren och hoppas jag ska palla så länge som möjligt! 21 timmar kvar...

Det tror jag att du klarar! Se till att du får i dig energi från start så att du inte går tom på slutet. Lycka till!
 
Kul att du ska vara med! Då hejar jag på dej också, när jag hejer runt min sambo som inte hunnit springa mer än 1.5 mil på de 8 veckor han varit gipsfri efter ett fotledsbrott! Heja heja!!

/Lavinia
 
Har starten gått ännu? De har spärrat av en sidogata här. :D Första parkett liksom.
Heja @Iglatjarn !

Hej och tack alla för pepp! Jag kom i mål, och inte sist! . 2.31,57 sprang jag på. Galet nöjd för att vara första gången! Nu är det lite rödvin i soffan och massage av maken.
Hur gick det för sambon @Lavinia ?

Jag är jättetrött men jättenöjd! (lille sonen var glad medhjälpare och påhejare på uppoppsrakan)

11140251_1177141848969802_6923128380472389388_n.jpg
 
Senast ändrad:
Hej och tack alla för pepp! Jag kom i mål, och inte sist! . 2.31,57 sprang jag på. Galet nöjd för att vara första gången! Nu är det lite rödvin i soffan och massage av maken.
Hur gick det för sambon @Lavinia ?

Jag är jättetrött men jättenöjd! (lille sonen var glad medhjälpare och påhejare på uppoppsrakan)

11140251_1177141848969802_6923128380472389388_n.jpg

Grattis! Jättebra sprunget! :)
 
Hej!

Och grattis, vilken bra tid!

Sambon tänker bryta båda benen nästa vår, han sprang fortare än förra året. 2.03.36 sprang han på.

/lavinia

Hej och tack alla för pepp! Jag kom i mål, och inte sist! . 2.31,57 sprang jag på. Galet nöjd för att vara första gången! Nu är det lite rödvin i soffan och massage av maken.
Hur gick det för sambon @Lavinia ?

Jag är jättetrött men jättenöjd! (lille sonen var glad medhjälpare och påhejare på uppoppsrakan)

11140251_1177141848969802_6923128380472389388_n.jpg
 
Bra jobbat!
Och vad gäller tiden så är den bara din! Se den som en utmaning, att det är den du ska slå nästa gång du ger dig på en halvmara - kanske med bättre väderförhållanden än ni hade i helgen...
(Jag - eh, kanske främst mina döttrar - är klubbkamrat med David som vann herrarnas tävling och har läst hans kommentarer om förutsättningarna)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp