Mentala bilder

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare jacko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 132

jacko

Trådstartare
Har ni mentala bilder när ni rider? Liknelser ni tycker funkar bra i sadeln för att öva upp er egen känsel?

Jag har fått många genom åren. Den mest grundläggande som jag gärna känner efter på nya hästar först av allt är var "järnkulan i bogen" är. Dvs åt vilket håll åker just denna hästs tyngdpunkt hela tiden? Var ska jag täppa till hål, hur ska jag "luta om" hästen för att få kulan att bli mer stilla mitt mellan mina vader?

Vilka bilder har ni?

Sv: Mentala bilder

Jag som haft mina sju svåra år med balans och tajming, har under ett par års tid köpt på mig lite olika avslappnings-CD-skivor, som betytt mkt för mig med muskelanspänning och muskelavslappning och så vidare, även "positivt tänkande"... Får någon månad sen, vann jag en hög med CD-skivor med hjälp av fotot på min avatar. I den skivhögen, fanns "Riding in Mind" tror jag serien heter... En av de skivorna fanna med i högen. Jag har under FLERA års mässbesök på både Globen och Scandinavium hållit i denna skiva, men inte ansett mig ha råd. Och den skivan är den bästa jag NÅGONSIN har fått... Man får avslappningsövningar och "leds" sen in i ett "mentalt ridhus", där man gör olika ridövningar i tanken. Och det har VERKLIGEN gett mig inblick i det här med mentala bilder och jag börjar faktiskt hitta tajmingen i bland annat koordination hand-säte-skänkel där jag alltid varit en kvart efter med eftergift. Det är otroligt spännande och en härlig känsla att inse att det funkar. :banana:

Jag försöker inte forma så många mentala bilder på hästryggen, så där specifikt. Utan försöker mer ha en ständig koncentration på det jag vill. Att skapa känslan av hur det borde kännas när hästen tex. passerar hörnet, kortar upp sig en smula, vänder in och formar sig efter volten... som exempel.

I stället för bollar och vingar och hål som jag skulle bli distraherad av vill jag fylla medvetandet med det vi gör. Och om det inte blir rätt jobbar jag lika mycket med min tankebild av hur hästen rättar in kroppen i tempot/övningen/takten eller vad jag nu har försökt med som jag försöker med teknik.

Men det ligger ett antal timmars meditation hemmavid bakom. Innan jag började träna mitt sinne och mina tankar hade jag inte så stor makt över vad sinnet pysslade med på hästryggen. Jag kunde tänka på precis vad som helst men inte det jag höll på med. Eller så fokuserade jag på hur fel det blev. Vilket hände rätt ofta

Så ett tips: träna på mentala övningar hemma och bara visualisera det du gör medans du gör det när du rider. Gör en mental positiv ram. Om hästen eller din kropp faller utanför är det lättare att kamma på rätt spår igen om du har mallen i skallen.:o ett rim..

Jag har gått en kurs i yoga där en del är meditation. Den meditationen som jag har också har använt med min häst är följande.
Om jag brukar tänka om mig själv att jag är lat så tänker jag också att jag är INTE lat. Jag är klumpig - Jag är INTE klumpig. Så här tänker jag vidare tills jag inte kommer på något mer utan bara tänker JAG ÄR. Det är för mig väldigt befriande. Jag tänker så här både om mig själv och om min häst innan jag ska rida eller markarbeta eller så. För mig gör det en stor skillnad mot när jag rider utan att meditera de här tankarna.

Annika

Jag försöker inte forma så många mentala bilder på hästryggen, så där specifikt. Utan försöker mer ha en ständig koncentration på det jag vill. Att skapa känslan av hur det borde kännas när hästen tex. passerar hörnet, kortar upp sig en smula, vänder in och formar sig efter volten... som exempel.

Lite av det där känner jag igen, kan koncentrera mej och suggerera (nästan) fram känslan jag vill ha och om jag kommer in i det så kan det fungera nästan ett helt ridpass, vilket är fantastistk, men om jag blir störd så tappar jag och då är det svårt att få tillbaka den fokuseringen som det innebär. Därför fungerar det ofta bäst när det är lugnt i ridhuset, bara jag o kanske nån till, eller ensam.

Tyvärr är jag rätt lättstörd och då fungerar det inte alls. Även det smittar ju av till hästen tyvärr.

Ingela, vad är det för skiva du menar? Är den på engelska? Vet du om den finns att köpa på nätet?

Skulle verkligen behöva träna upp min balans och kordination och min eftergift kommer också en kvart för sent, om den kommer alls.... Jag är inte funktionshindrad men är äldre nybörjare, vilket förmodligen innebär att jag behöver skivan mer än dig:) !=

Hmm... jag är på vischan just nu, så jag får överleva utan "mental ridning" i kväll. Men jag ska kolla i morgon kväll, hemma på min gata i stan. Det är en hel CD-serie, med "ridinstruktioner" av Meg Nordin, men upplästa av nån kille som läser på flera av de CD-skivor jag har. Jag får försöka lämna in flera foton, till fototävlingar, så jag kan komplettera serien... :angel:

Med min häst har jag fått fokusera på att bara finna ett lugn, med allt bättre resultat. På väg till stallet har jag andats långt ned, tänkt ut vad jag vill göra denna gången, men viktigast - att ta fasta på en varm känsla för min häst!
Då jag rider ridskolehästar har jag suttit i bilen dit och erinrat mig hur det känns att vara ett med min egen kropp (vilket låter paradoxalt...)
och eftersträvat ett slags tyngdlöshet. Hur ska man beskriva den?
Att låta kroppen vara fullständigt närvarande, tung och lätt på samma gång... Stadig och flexibel, kanske. Med varierande resultat.

Hmm... jag är på vischan just nu, så jag får överleva utan "mental ridning" i kväll. Men jag ska kolla i morgon kväll, hemma på min gata i stan. Det är en hel CD-serie, med "ridinstruktioner" av Meg Nordin, men upplästa av nån kille som läser på flera av de CD-skivor jag har. Jag får försöka lämna in flera foton, till fototävlingar, så jag kan komplettera serien... :angel:

Toppen om du kollar, jag tror verkligen på mental träning och det låter som en bra cd som jag kan tänka mig att prova.

Jag googlade och fann skivorna!

Tack för tipset. Har beställt ett paket med två stycken; Grunderna och sits och balans. Det ska bli spännande att prova.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 152
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 187
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka