Mer energi till äldre häst - ge vad?

Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

På Ica jag har använt vanlig majsolja som man har till matlagning. Börjat försiktigt för att tillslut ge 1 dl om dagen
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Uppdatering:

Har fått resultat från träckprov, vilket visar 800 (EPG?) blodmask. Vilket väl är massor med mask? Där har vi kanske svaret på varför hästen magrat av.

Vet. kommer på onsdag för att titta till tänderna och det kan ju vara bra oavsett, även om de inte skulle vara problemet. Tänkte ringa på måndag och fråga om de kan ringa in ett recept till apoteket på avmaskningsmedel alt. att han tar med när han kommer på onsdag.

Gissar att risken är extremt stor att andra hästen har mask också? Bör hon avmaskas också, eller ska man ta träckprov först? Om risken är 99% känner jag väl att det är lika bra att avmaska henne direkt istället för att betala 300 kr för ett till träckprov, avmaskning är ändå inte gjort på henne på väldigt länge. Är det däremot inte så stor risk tar jag hellre träckprov än att avmaska i onödan.

Vad säger ni?
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Ja, det är ordentligt med mask det. Jag tycker att du ska vara "glad" för att det är mask faktiskt. att föda en svårfödd och gammal häst är både knepigt och dyrt (ofta). Jag kämpade hårt de sista åren med min gammelponny. Alltid denna oro om han skulle äta upp. Det är jobbigt för psyket om inte annat;)

Min ena häst hade 675 EPG medan min andra hade 25, så det är inte alls säkert att den behöver avmaskas. Min vet skrev dock ut till båda i alla fall eftersom jag hade styngfluga i somras, och det preparatet tog även det tydligen. Så kolla med vet vad han/hon tycker.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Ja, det är ordentligt med mask det. Jag tycker att du ska vara "glad" för att det är mask faktiskt. att föda en svårfödd och gammal häst är både knepigt och dyrt (ofta). Jag kämpade hårt de sista åren med min gammelponny. Alltid denna oro om han skulle äta upp. Det är jobbigt för psyket om inte annat;)

Min ena häst hade 675 EPG medan min andra hade 25, så det är inte alls säkert att den behöver avmaskas. Min vet skrev dock ut till båda i alla fall eftersom jag hade styngfluga i somras, och det preparatet tog även det tydligen. Så kolla med vet vad han/hon tycker.

Ja, det känns som en lättnad. Tyckte det var konstigt att hon magrade av så fort, med tanke på att hon under de åren vi haft henne alltid varit lättfödd, snarare mullig än "normal".

Jag ska prata med vet. Tack för svaret!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 515
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 636
Foder & Strö Jag har en beräknad foderstat åt min häst som har fungerat bra när han har stått installad på box nattetid. Han har då vistats i hage ca...
2
Svar
24
· Visningar
2 726
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp