Mer kontroll

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Scarlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 2 450
S

Scarlet

Vad finns det för bett att rekommendera för att få mer kontroll på hästen ute i skogen? Ponnyn går redan på tredelat med rörliga ringar.

Jag sökte lite på forumet och det var många som föreslog jaktkandar och pelham, vad finns det för andra alternativ?

Sv: Mer kontroll

Bridong kanske kan vara ett alternativ? Jaktkandar kan bli väldigt skapt, då jag provat det på min häst och funkade inte alls! Han har en tendens att bli stark.

Vissa hästar blir kanske lite piggare där.. Hästen kanske redan är lydig på banan, vad vet jag. Hur som helst var det frågan om bett.

Självklart är det viktigt med lydnad, hästen i fråga är väldigt lydig i manege, men innan jag ger mig ut i skogen vill jag ha något skarpare innan jag byter tillbaka till det vanliga tredelade bettet. Användningen av ett skarpare bett kommer bara vara kortsiktig.

Korven skrev:
Lydnadsträning.

det här tycker jag är en ganska så överflödig kommentar....
Personen frågade efter ett bra bett vid uteritt. Kan man då inte bara svara på frågan?

Jag arbetar med lydnad med min häst på banan (och ute) men det skulle inte bli några trevliga trav och galoppass ute (eftersom han ofta blir väldigt stark då) om jag bara red ut på det vanliga tredelade muffbettet som används i vanliga fall. Då blir det dragkamp och sura miner från båda vilket jag tycker är väldigt onödigt.

Jag rider ut och hoppar med pelham med två tyglar. Det ger mig större kontroll och gör att jag kan variera inverkan.

Att lydnadsträning är viktigt håller jag med om men det blir svårt att variera träningen om man måste ha löst hela lydnadsfrågan innan man kan rida ut. Hästar är olika och har olika erfarenheter. Inlärda problem (ex hård i munnen) tar olika lång tid att komma till rätta med)
Min unghäst lyssnar bättre än den gamle när man rider ut på vanligt tränsbett och henne planerar jag inte att nånsin behöva rida på Pelham (läs; jag planerar inte att göra de felen som gör henne hård i munnen, vilket jag delvis är skyldig till med den "gamle").

Jag har ett rakt gummipelham (ganska lös kindkedja) när jag rider ut just för att hon blir så het....tycker det funkar bra;)

Testat ett helt rakt bett? Borde du iaf göra innan du testar stångbett (som inte bör vara delade utan ha rak mundel) så du vet om det är mundelen eller hävstången hästen fungerar bättre på. Alla hästar jag har ridit på rakt bett har upplevt det som skarpare än delade.

Smalare är ju ett alternativ om du rider med normaltjockt bett.

Om hästen slänger upp huvudet vid uteritter när du "drar" i tyglarna, sätt då på ett martingal till att börja med annars kan du bara pröva med ett smalare. två-delat är skarpare mot hästens gom, ett alternativ(?)

Scarlet skrev:
Vad finns det för bett att rekommendera för att få mer kontroll på hästen ute i skogen? Ponnyn går redan på tredelat med rörliga ringar.

Jag sökte lite på forumet och det var många som föreslog jaktkandar och pelham, vad finns det för andra alternativ?

Hej, om du rider på ett 3 delat tränsbett, kan jag rekomendera ett Pessoa bett, det e lite skarpare och ger ryttaren hävstångs efekt, tycker alla mina ponnyer funkat väldigt bra på det, man kan välja mellan 3 olika snepp, enkelt at hoppa av under en ridtur och bara ändra om man känner att det behövs, hästen blir mer uppmärksamoch mjukare på ett pessoa, tycker nog att ett pelam bett är lite att ta i om den är van att ridas på vanligt träns bett, testa en mellan gradf örst, ett pessoa funkar inte det testa då ett pelam. :)

åter igen. frågan ligger på utrustning, hon frågade om ett bett

Annars hade den mer platsat på gnägg

Jag tycker att man bör tänka över sin egen ridförmåga innan man väljer ett skarpare bett. Med rätt kunskap kan det vara ett jättebra komplement men man vill inte använda det fel.

Nej, hästen slänger inte upp med huvudet så martingal behövs inte.

Jag får erkänna att jag själv är rädd för att jag ska förlora kontrollen, jag gillar absolut inte känslan av att hästen inte lyssnar till 100%. Självklart ligger ju all grund till kontroll i dressyr, men innan man ger sig ut i skogen och börja träna lydnad, varför ska man då inte kunna ha ett skarpare bett och sedan byta till ett mildare?

Panikie: Det låter ju vettigt, jag har ridit på pessoa innan på en annan häst men var inte så imponerad. Den hästen hade dock gott på pessoa i flera år och var "avknäppt" i nacken.

The_connemara: Eftersom hästen trivs på tredelat vet jag inte den kommer uppskatta rakt, det går ju att prova, men jag har fått för mig att den trivs bättre när det är flera leder.

Men var framgår det att trådskaparen inte har kunskapen som krävs för att rida på ett skarpare bett? Hon låter ju vettig och sund i sina resonemang, det tycker jag är ett tecken på att kunskapen finns! Precis som lektra sa så frågade hon om ett BETT inte något annat.

För att svara på frågan om bett, kanske ett rakt bett till att börja med? Annars tycker jag bättre om jaktkandar än pelham i de flesta fall men det är naturligtvis individuellt. Ett D-ringsbett flög också förbi i tankarna om det känns som att du kanske inte behöver verkan från kedja också.

Jag anser att ett pessoa är ett ganska värdelöst bett just eftersom hästen gärna knäpper av i nacken, så jag skulle inte rekommendera det.

Däremot jaktkandar och pelham. Kandar kanske skulle funka, men det beror ju på om man anser sig mogen/kunnig nog att hålla reda på två tyglar och två bett.
Hackamore blir skarpare, eller ett kombinationsbett kanske?
Waterfordbett finns ju åxå, har inte ridit på det själv men det lär vara skarpare än vanligt tränsbett.

Daimie: Jag tänker noga över min ridförmåga.
Jag ser mig faktiskt inte mogen att rida på pelham och kandar. Tro inte att jag kommer stoppa in vilket skrot som helst i hästens mun och sen leka rodeo.

Anledningen till att jag frågar är just för att jag inte är helt säker själv, jag har endast ridit på vanliga tränsbett och pessoa och är inte bekant med stångbett och liknande. Hästens välmående går alltid först.

Som jag skrev här över känner jag mig inte riktigt mogen för kandar.
Jag har ridit med två tyglar innan, men det var dock graman. Inte riktigt samma sak ;)

Pessoa är jag också inte fullt förtjust i. Men att använda det en kort period, vad tror du om det? Dock har hästen i fråga haft lite svårt att vilja ta stöd på bettet och jag har hört att just pessoa är inte så många hästa villiga att ta stöd på.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 439
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka