Mest minnesvärda küren?

scientifical

Trådstartare
Sitter och bläddrar i en massa gamla filmklipp på internet och blev så himla inspirerad! Undrar då vilken GP kür som ni här på Buke tycker är mest minnesvärd? Och vad är det som gör den så speciell?

Själv försöker jag ha Blue Hors Matiné och Andreas Helgstrands kür från VM 2006 på näthinnan varje gång jag rider. Så mjukt, så elegant och hästen var ju helt fantastisk! Publikens stöd på slutet är också det helt magiskt! :love:
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

jag är ingen dressyrnörd, tycker det är rätt trist att titta på... MEN. Jag var i Globen när Jan brink red sista gången på Briar där.
Dom kom tvåa men när publiken ställer sig upp och applåderar i takt till musiken den sista fjärdedelen av programmet, det var mäktigt!!
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

Ja, det var det verkligen! Var där på plats jag med :)

Annars är jag väl "tråkig" och tycker att Totilas kür med Gal slår det mesta. :bow:
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

Första gången jag fick riktig gåshud av en kür var Anky och Salinero på OS i Sydney. Hur bra som helst och då kunde man inte tro att någon någonsin skulle göra det bättre!
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

jag är ingen dressyrnörd, tycker det är rätt trist att titta på... MEN. Jag var i Globen när Jan brink red sista gången på Briar där.
Dom kom tvåa men när publiken ställer sig upp och applåderar i takt till musiken den sista fjärdedelen av programmet, det var mäktigt!!

Jag var inte där men jag håller med dig! Satt och kollade på nätet och tårarna forsade:o
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

Ja Matiné :love: :love: jag blir fortfarande helt tårögd av den, ÅH!
Och absolut, Gal och Totilas, den var helt grymt bra, musiken var så ruskigt dramatisk. Helt sjukt häftig.
Sen har jag iofs inte sett den live men Markne och Amirals Uggla-kür :D

Sen en kür som fastnat utan att jag velat det är Tinnes Grease-kür, helt sjukligt irrterande... Visst var väl det Cezars kür från början? Sen har resten av hästarna använt den? Mickey, Carex och Favourite vid tillfällen? Åh, den ger mig rysningar :p
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

Åh Totilas och Gal kommer man väl aldrig glömma. Och Briars sista var ju helt underbar den också! Synd att man inte var där...

Ska man pusha för lite mer svenskt så älskar jag verkligen Patrik Kittels kür som han brukar rida på Scandic. Bra flyt och kanonbra musik! :D :love:
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

När Jan Brink och Briar vann sista gången i Skandinavium och hela publiken står och klappar i takt, vi klappade så mycket att han fick rida typ 8 ärovarv, DET var mäktigt och tårarna rann på oss alla! :love::bow:

-"Briar är som ett fint vin, han blir bara bättre och bättre med åren!"


Samma tävling:

Minna Telde & Don Charly - Hon red sin första tävling på honom när han var hennes egen, vilken känslostorm! :love:


Patrik Kittel & Scandic - Också helt underbar ritt, publiken ville inte sluta klappa!


Och givetvis EG & Totilas - Tänk om man hade varit där! :love:


Och jag som inte är en dressyrnörd.... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Mest minnesvärda küren?

Åh, måste vara hundra år sen, men Göteborg horse show tror jag det var, Kyras program där hon avslutade med om det var galoppslutor eller byten på vägen upp till domaren, ridandes med bara en hand:)
Tilläggas ska väl att jag inte var särskilt gammal då, så skulle nån veta vilket program jag menar så får ni gärna hojta, hade vart skoj att se om man fortfarande tycker det var så bra:D
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

Totilas och Gals kür är ju magisk. Det känns som att det inte går att göra bättre!

Men... Patrik Kittels och Scandics depeche-kür ligger ändå mig varmast om hjärtat. Takten, takten, takten. :love: Uppvisningen de gjorde i Falsterbo i år gör mig lycklig bara jag tänker på den. :o

Från lite mer "historiska" kürer var det roligt då Kyra introducerade piaffpiruetten som blev en galoppiruett på sin svarta "tjocka" häst Matador: http://www.youtube.com/watch?v=AfUFMJ9B420 (ca 3:45 in i videon).
 
Senast ändrad:
Sv: Mest minnesvärda küren?

Ååååh den är helt underbar! Vilka entertainers, både ryttaren och hästen! Bytena och passagen på en hand är inte illa ;)
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

För mig är ett minnesvärt tillfälle när Sven Rothenberger red Andiamo på WCfinalen 1990 (eller om det kanske var 91?) Har det på video och tar fram den filmen emellanåt. Så ljuvligt att se. Nyare tillfällen som satt sig på näthinnan är Mistral Höjris i vintras och Patrik Kittel och Scandic, med sina makalösa övergångar piaff/passag, underbart flödande energi och utstrålning.
Ett annat historiskt tillfälle är Lussan och Walk on top i wcfinalen 98 och förresten. Annegrethe Jensen och Marzog 86 (eller var det 85?) Brink och Briars sista tävling i Scandinavium var också ett klart minnesvärt tiillfälle. Oj vad rörd jag var då. Hela publiken stod upp och stämningen var helt magisk. Den hästen har en utstrålning som går igenom det mesta. Han var kung då. (och han visste om det)
 
Senast ändrad:
Sv: Mest minnesvärda küren?

kl
Jag har alltid älskat Matinés och Andreas Helgstrands kur men efter årets Falsterbo så tycker jag nog att Patriks Kittels och Scandics kur är snäppet vassare, mest för att det var så häftigt att se det live med de poängen som de satte där och känna stämningen när alla insåg att de vunnit så stort!
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

KL

Kittel och Scandic var verkligen sååå bra! den gick på repeat i huvudet även när jag slitit mig från datorn : P

en annan ritt jag (inte riktigt längre minns) är med Painted Black, minns att den gav ett väldigt häftigt intryck, mäktigt, och med precis rätt musik! edit; det måste varit denna! mitt internet är skitsegt, men det var mycket bekant :P
 
Sv: Mest minnesvärda küren?

KL

Jag som har guldfiskminne kommer ju inte ihåg årtal och sånt.. Men färskast i minnet är ju ändå Kittel o Scandic i Falsterbo, heelt underbart!

Sedan vet jag någon gång när jag såg Helgstrand och Cavan och fick rysningar.. Men Matiné var ju inte helt fel heller! Även Steffen Peters och Ravel har gjort någon uppvisning som varit helt fantastisk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Succéekipaget från VM, danske Andreas Helgstrand och Blue Hors Matiné, slog Jan Brink med endast 658 hundradelar i...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp