Sv: Metryttare/skötare avtal
Just nu har jag ingen medryttare men OM jag skulle vara i behov av någon skulle det vara max en gång per vecka och möjligtvis om jag skulle vara bortrest några dagar.
Jag skulle inte ta något betalt, personen rider den dagen den har, om den vill, samt gör övriga sysslor, mockning, foder samt ansvarar för att hästen kommer in (eftersom vi har den bestämmelsen i stallet) och ev ger alla hästar kvällsmat, 6 st (också pga stallbestämmelserna, den som är sist i stallet kvällsfodrar).
Poängen för mig är just att jag INTE ska behöva tänka på något kring hästen den dagen.
Generellt får personen rida som den vill, ut el dressyr i paddocken eller på ängen, men önskar jag något bestämt av någon anledning är det det som gäller.
Jag är "generös" som ägare mot de som hjälper mig men förbehåller mig rätten att bestämma om jag vill genom att inte ta något betalt. Så fort man tar betalt släpper man lite på sin bestämmanderätt anser jag. Därav har jag heller aldrig önskat mig något till hästen eller tagit emot pengar för något till hästen om det inte uttryckligen varit en ren gåva. Hästen är min, mitt ansvar.