Metryttare/skötare avtal

K

ketchup

Vad har ni häst ägare och skötare/medryttare för "avtal" eller överenskommelse? Hur många dagar i veckan tar personen hästen? Hur mycket riddning ? stallarbete? pris?

Sv: Metryttare/skötare avtal

Min ängel tar hästen 2 dagar/vecka. Fodrar även min unghäst de dagarna. brukar ta en fodring/dag också, på ett ungefär. Därtill gör hon mat och mockar åt den ena hästen. Hon betalar 200 kronor/månad, och rider hur hon vill, mer eller mindre.

Vi har inget skriftligt avtal, utan har en öppen dialog där vi säger till om det är något.

Just nu har jag ingen medryttare men OM jag skulle vara i behov av någon skulle det vara max en gång per vecka och möjligtvis om jag skulle vara bortrest några dagar.

Jag skulle inte ta något betalt, personen rider den dagen den har, om den vill, samt gör övriga sysslor, mockning, foder samt ansvarar för att hästen kommer in (eftersom vi har den bestämmelsen i stallet) och ev ger alla hästar kvällsmat, 6 st (också pga stallbestämmelserna, den som är sist i stallet kvällsfodrar).
Poängen för mig är just att jag INTE ska behöva tänka på något kring hästen den dagen.
Generellt får personen rida som den vill, ut el dressyr i paddocken eller på ängen, men önskar jag något bestämt av någon anledning är det det som gäller.

Jag är "generös" som ägare mot de som hjälper mig men förbehåller mig rätten att bestämma om jag vill genom att inte ta något betalt. Så fort man tar betalt släpper man lite på sin bestämmanderätt anser jag. Därav har jag heller aldrig önskat mig något till hästen eller tagit emot pengar för något till hästen om det inte uttryckligen varit en ren gåva. Hästen är min, mitt ansvar.

Till mina frieser har jag 3 medryttare.

Dom kommer 2 dagar vecken (en kommer 3).

Onsdagar har dom hela stallet själva. dom tar in, fodrar, rider o sköter om resterande pollar oxå.
andra dagarna rider dom o hjläper till med saker som behövs.

Dom betalar inget men hjälper till istället. Alla 3 är studerande. Pengar finns inte då... av egenerfarenhet talat.

Sen har jag min shettis skötare. Hon sköter 3 shettisar, hon tar han om dom deras saker o väger hö dom 4 dagarna hon är här.

Funkar bra för alla. Vi pratar om det är nått speciellt men annars är de raka puckar som gäller. Rida o träna pollen får dom gör aefter egen vilja så att säga. Vi har redan pratat om vad som dom får göra o inte.

Men eftersom alla 4 ryttarna är enormt duktiga så fukar det toppen!
Skulle inte kunna hitta sådana änglar igen!

Min underbara medryttartjej tar hand om pållan MINST 2 dagar i veckan ( kan bli mer beroende på jobb osv) och en lördag-söndag i månaden. Då står hon för mockning, fixa fodret och ridning + insläpp den dagen. För det betalar hon 500:- förskott varje månad. Jag fixar utsläpp, förutom på helgen hon har henne då tar hon det själv ibland. Fixar även utfodringen i hagen själv. Medryttaren vet vad jag vill att hon ska träna på med pållan och inte, så hon har ganska fria händer. Hon vet även att hon kan ringa mig med vad som kan låta som världens dummaste fråga, bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite .. :) På sommarne under betesperioden får hon rida så mkt hon vill o kan, men betaöar då inget eftersom att v inte betalar ngn stallhyra då.

Senast ändrad:

Min medryttare (hon är helt underbar:love: ) tar hand om hästarna 3 (ibland 4) ggr i veckan. Hon mockar, tar in, byter täcken, rycktar, och ger mat till båda mina hästar och så får hon rida min 8-åring hur hon vill. Om hon ska rida min 4-åring så vill jag gärna vara där. Dessutom så tar hon lektioner med min 8-åring varannan vecka och får tävla om hon har lust. Hon betalar 700 kr i månaden plus lektionerna och tävlingsavgifterna om hon ska tävla.:D

Jag ska snart provrida en häst, och om det går bra ska jag rida henne två ggr i veckan. Det kommer nog att kosta nästan en tusenlapp.
Nu undrar jag - vad är mitt ansvar om något händer - måste sådant regleras i avtal? Typ ett scenarie där jag åker av i skogen, hästen rusar hem och skadar sig på vägen. Kan jag bli skadeståndsskyldig då på något vis?

Min medryttare har 2,5 dagar per vecka (mån o fre samt varannan söndag).. Då är hästen som hennes och hon får rida som hon vill. Hon mockar och väger upp maten. Vi byter dagar etc om det inte passar någon gång. Detta fungerar utmärkt och hon betalar 400 kr/månad.
Hon vill mest rida i skogen och är i stallet varje dag annars med eftersom att hennes 13-åriga dotter har häst hos oss. Vi kände varandra alltså sedan innan och har inte svårt att prata om saker vilket underlättar oerhört.
Att hon är vuxen är en stor fördel för mig, eftersom att hon ALLTID tänker förnuftigt och ser till hästens bästa på alla vis. Hästen är ganska nervig samtidigt som hon har ett sjuhelvetes humör så det är inte vem som helst som kan rida henne. Det räcker inte att vara duktig, man behöver en speciell känsla.
Tackar GUD för att jag hittat min underbara medryttare! :love: Hon är guld värd!

Min medryttare mockar, väger hö, ordnar kraftfoder och rider. Detta gör hon 3 dagar i veckan, och jag tar inget betalt alls. (Jag är så lycklig över att få avlastning) :D

Vad har ni häst ägare och skötare/medryttare för "avtal" eller överenskommelse? Hur många dagar i veckan tar personen hästen? Hur mycket riddning ? stallarbete? pris?

Sköter en häst och jag har han varannan vecka 1 gång, varannan 2 gånger. Och om hon far bort så hjälper jag till eller om det är något annat. :) Fixar mockning, mat och alla sysslorna och rider. Brukar inte ta jourer förutom middag eller lunch om jag ändå är i stallet. Har förövrigt en jättesnäll hästägare till sköthästen:) Viktigt det med!

När jag blev gravid skaffade jag skötare till min häst. Hon fick rida så mycket hon ville. De dagar hon gjorde det tog hon hand om allt runtomkring som mockning, lägga upp mat mm. tog in alla hästar om hon kom vid insläppstid. Betalade inget men ville hon träna för instruktör eller tävla fick hon ju betala för det. Efter förlossning fortsatte hon sköta honom fast då inte lika ofta. Fungerade mycket bra tyckte både hon och jag. Det är inte lätt att hitta någon man litar på och tycker om att umgås med i stallet. Men när man väl gör det gäller det att vara rädd om den personen. Tyvärr fick jag ta bort min häst i januari. Har nu skaffat ny häst men hästskötaren började sköta en annan häst när jag var hästlös.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 371
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 972
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka