Bukefalos 28 år!

Mh/korning

linafina

Trådstartare
Jag ska göra MH:et i höst på Jason och det ska bli himla intressant. Han ska även röntgas i armbågar och höftleder. Blir han fri på lederna så siktar jag på ett andra pris på en officiell utställning efter att han blivit 15 månader så vi kan gå vidare till en Korning när han blivit över två år gammal.

Någon som vet om man kan göra exteriörsbeskrivningen på samma dag som mentalbeskrivningen? Eller man måste göra detta vid två olika tillfällen.

Jag tror inte att jag kommer att kunna skrapa till mig en tvåa till med Jason på utställning då han är aldeles för hög tyvärr men jag tänker försöka. Vi har två tvåor än så länge men nu har han växt och är långt över maxhöjden för schäferhanar :(.

Kan man kora även om man inte har en tvåa på utställning?
 
Sv: Mh/korning

Nu vet jag inte hur stränga de är i schäferringen, men är han bara rastypisk (typ stående öron, rätt päls) och inte biter domaren, så får vilken hund som helst en tvåa, i stort sett :crazy:

Lär dig visa honom ordentligt på nån ringträning så är chanserna ännu mindre att han skulle få gult band, som sagt tvåor är inte så svårt att få.

//E
 
Sv: Mh/korning

lady_vip skrev:
Nu vet jag inte hur stränga de är i schäferringen, men är han bara rastypisk (typ stående öron, rätt päls) och inte biter domaren, så får vilken hund som helst en tvåa, i stort sett :crazy:

Lär dig visa honom ordentligt på nån ringträning så är chanserna ännu mindre att han skulle få gult band, som sagt tvåor är inte så svårt att få.

//E

Tyvärr stämmer det inte riktigt! I schäferringen är det inte alltid så lätt att få en "tvåa", det är inte ovanligt att få lov att "jaga" "tvåan" för hundar av bruksmodell. Det delas ofta ut även "treor". Detta har jag inte upplevt i andra raser.
Oftast kan man kan exteriörbeskriva hunden samma dag som korningen, (åtminstone var det så för några år sedan)
På en exteriörbeskrivning kan det vara svårt att få godkänt för en schäfer som är mycket för stor, då ju alla hundar mäts. På utställning mäter man inte alla hundar och kan därför ibland ändå få ett bra resultat. Har förstått att schäfrarna ur sk exteriörlinjer idag ofta är för stora och att man kan vinna med en hane på närmare 70 cm. Synd tycker jag!

Om du nu inte fixar exterören kan du ju ändå få en hund med godkänd mentaldel, vilket inte heller är fy skam! Du är i gott sällskap, om man säger så...
 
Sv: Mh/korning

Vi fick tvåa på både Malmö Valp och Malmö Internationella och redan på Malmö Internationella var han över 65 cm hög. Det är dumt att dom inte är hårdare tycker jag men jag tackar inte nej till tvåan iheller.

Oki då lär han inte bli godkänd på exteriörbeskrivningen om dom mäts där. Jag tror att han mäter 70 cm idag och han är elva månader gammal. Jag tror dock att han har växt klart på höjden nu och börjar växa mer på bredden för att bli grövre dom kommande åren. Men han är ju endå fem cm för hög endå.

Så om jag nu inte fixar exteriören så kan jag göra mentaldelen och få godkänt men då inte få titeln Korad?

Vad är igentligen skillanden mellan MH och KORNING? Gör dom samma saker ungefär eller?
 
Sv: Mh/korning

Ja, du blir godkänd i mentaldelen men får inte titeln korad.
När det gäller skillnaden i MH och korning är det inte så mycket som skiljer i momenten, utan skillnaden ligger i bedömningen. I MH beskriver man vad hunden gör på en femgradig skala, alltså helt utan värderingar. Det är sen upp till rasklubben att göra en "rasnyckel" för önskade beteenden i varje ras.
På en korning däremot bedöms och värderas på¨en sexgradig skala, från -3 till +3. Dessa siffror talar om hur domarna bedömt att din hund visat olika egenskaper, tex social kamplust, dådkraft mm.
Ett gott råd är att försöka gå med på en MH och/eller korning innan det är dags för dig själv. Det känns alltid bättre om man förstår hur saker fungerar och vet vad som ska hända härnäst.
 
Sv: Mh/korning

Jo jag hade tänkt gå med på ett nu i juni för att se hur det går till. Det tycker jag med kan vara bra. Tack för svaret.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 752
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 043
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 937
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 237
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp