Middagstips, tvårätters.

YaHilweh

Trådstartare
På Lördag kommer det över lite folk till oss, vi kommer bli 6 vuxna och en 7åring.

Vi har kommit så långt som att vi vill ha tvårätters, inte för dyrt men ändå två rätter som är bättre än vanligt husmanskost. Alla är köttätare och enda allergin är jag och det kan jag ordna vid sidan av. Så det är egentligen inget man behöver tänka på.
Fisk är dock sambon inte så förtjust i, så något köttigt är väl snarare planen till varmrätten.

Jag är absolut ingen stjärna i köket, men jag lär mig och jag tycker att det är kul att stå vid spisen, speciellt när man lagar mat åt andra. Så jag anstränger mig gärna lite extra.

Hela gänget som kommer är ganska hälsomedvetna, 4 poliser och 1 sjuksköterska.

Har ni några tips?
Är varmrätt och efterrätt som är tanken. Tyvärr ingen ostbricka till efterrätt då jag är gravid och gärna oxå äter av efterrätten :p
 
Äääh, kör på vegetariskt! Så kan du impa lite på dina hälsomedvetna gäster ;)

Exempel:
Vegetarisk lasagne
Tacostillbehör med texmex röra (innehåller linser, morötter, passerade tomater, kryddor, grönsaksbuljong)
Grönsaksbiffar med klyftpotatis och några goda kalla såser (typ curry, vitlök, mojo rojo, bearnaise)
Vitkålspaj, Turkisk smulpaj
Paprikagulash med basmatiris
Tomatsoppa med hembakat bröd

Hör av dig om du vill ha recept!
 
@YaHilweh: Jag antar att du vill umgås också ;) så något som man inte behöver passa hela tiden är väl lämpligast.

Förslag på huvudrätt:

Gryta på kött eller kyckling. Kan göras hur enkel och hur lyxig som helst. Serveras med potatis eller ris.

Pulled pork eller pulled beef. Servera med bröd eller rostade grönsaker och potatis.

Stek, finns hur många variationer som helst.

Förslag på efterrätt:

Fruktsallad med glass, vaniljsås eller grädde till.

Smulpaj med äpplen (passar nu när det är höst och det finns svenska äpplen). Förbered den och släng in när ni börjar äta så är den färdig lagom tills det är dags för efterrätt.

Cheesecake, en sådan som är bakad och inte fryst.

Alla förslagen går att förbereda och säg till om du vill ha recept på något.

Även fast du inte skulle ha någon förrätt skulle jag vilja slå ett slag för välkomstsnittar. Det är superenkelt och inte dyrt att göra snittar på tunnbröd som är jättegoda.
 
Pulled pork/beaf/chicken...vilket du själv tycker bäst om. Servera med pitabröd och olika grönsaker som gästerna själva kan plocka med. Sallad, tomat, lök, majs, avakado, fetaost, tzatiki som dressing....magert och gott.

Brukar vara en social och kul rätt att ställa fram som uppskattas av olika åldrar och det finns något för alla att tycka om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp