Bukefalos 28 år!

Mignon ankor.

surprice1985

Trådstartare
Funderar på att skaffa ett par ankor och har fastnat för rasen mignon. Eftersom det verkar svårt att hitta sidor på nätet med info så tänkte jag höra om det är någon här som har mignon??

Vill veta allt så bara skriv!
Bifoga gärna bilder om ni har :)

De som jag ev. har fått lov att köpa är blå gula.
 
Sv: Mignon ankor.

Funderar på att skaffa ett par ankor och har fastnat för rasen mignon. Eftersom det verkar svårt att hitta sidor på nätet med info så tänkte jag höra om det är någon här som har mignon??

Vill veta allt så bara skriv!
Bifoga gärna bilder om ni har :)

De som jag ev. har fått lov att köpa är blå gula.

Det är nog ingen större skillnad på mignon och andra ankor vad gäller skötsel och beteende, är nog mest utseendet som skiljer.

Hade gärna haft mignoner också, tycker dom är så himla söta men har inte plats för fler i dammen tyvärr.

Själv har jag gula ankor och pekingankor. De beter sig precis likadant men favoriten är nog ändå pekingankorna, de är så himla fina att titta på.
 
Sv: Mignon ankor.

Som sagt, det är ingen skillnad på dessa och andra ankor i skötsel.

Att tänka på är att de kan flyga. Vingklippning kan behövas nu i början så de inte drar ifrån dig om de går lösa.

Jag brukar vingklippa nya Mignoner som kommer hit. Det har inte behövts att upprepa klippningen senare då de bott in sig.

Mignoner är väldigt mysiga djur som lätt blir tama och gärna rantar efter för att se vad man håller på med. Har de tur kanske det slängs ner lite godis på marken som de missar om de inte följer efter.;)
Det låter så mysigt när de knallar omkring och tjattrar i ett. De är väldigt pratsamma.

Lycka till med dina små ankor.:laugh:
 
Sv: Mignon ankor.

Tack för svaren :)

Hur gör man när man vingklipper dom??
"växet" det ut så de kan flyga igen sen??
 
Sv: Mignon ankor.

Man klipper de yttersta vingpennorna på den ENA vingen. Detta gör att ankan får bumerangeffekt när den flyger. I en cirkel alltså.

Fjädrarna växer ut nästa gång som ankan ruggar.:laugh:
 
Sv: Mignon ankor.

Aha :) Kanske man kan be han vi ska köpa dom att göra det när vi hämtar dom så man får se hur det går till först :)

Efterlyser lite bilder på hur era ankor har det hemma med!
Håller på med ankhus/höns huset nu så skulle vara bra med lite ideer!
 
Sv: Mignon ankor.

Så här bor mina ankor, ser lite trist ut, taget i våras innan det bev grönt:



090418.jpg


090420.jpg


090575.jpg
 
Sv: Mignon ankor.

Mer bilder :bump:

Allmän fakta ang. ankor då?

Konstigt att det finns så lite fakta på nätet om ankor..
 
Sv: Mignon ankor.

En fråga till :) Vi ska ju ha hönor med en tupp oxå o funderar på vilka man ska hämta först??
Ska man låta ankorna bo in sig innan hönsen kommer kanske??
Tänkte på om man hämtar tuppen först så kanske han fösöker få bort ankorna??
 
Sv: Mignon ankor.

Mer bilder :bump:

Allmän fakta ang. ankor då?

Konstigt att det finns så lite fakta på nätet om ankor..

Jo är svårt att hitta fakta...fast dom är ju ganska lättskötta tycker jag. Våra får spannmål och lite matrester och en hel del bröd. I övrigt ligger dom så gott som alltid och plaska runt i vattnet.

Här är ett par bilder till:

090704.jpg


090705.jpg
 
Sv: Mignon ankor.

En fråga till :) Vi ska ju ha hönor med en tupp oxå o funderar på vilka man ska hämta först??
Ska man låta ankorna bo in sig innan hönsen kommer kanske??
Tänkte på om man hämtar tuppen först så kanske han fösöker få bort ankorna??

Svårt att säga men vi hade höns innan vi köpte ankorna och ankorna och hönsen blandade sig när de gick lösa och verkade trivas ihop. inget gnabb eller så.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 659
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 606
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 137
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 062

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp