Migrän, migrän och mera migrän.

Har huvudvärk/migrän hela tiden känns det som. Det började för ungefär två år sedan, när jag bytte arbete, och sedan har det blivit värre och kommit oftare. Numera får jag ofta synbortfall på ena ögat, vilket jag antar då är ”med aura”. Har jag inte migrän har jag vanlig huvudvärk ständigt. Är så himlans trött på det.
 

En kollega till mig fick kraftigt förvärrad migrän i samband med förklimakteriet, hon har sedan en tid fått hormoner (vet ej vilka/vilken), men det ska ha hjälpt henne mycket. Vet inte vilken ålder du är i, men iaf en tanke.
 
För mig är migrän ett tecken på att det blivit "för mycket". Plötsligt fick jag migrän varje dag i ett par veckor och det blev droppen, huvudet orkade inte med mer utan stängde ner - utmattningssyndrom. Flera år efteråt är jag fortfarande inte återställd.

Var rädd om dig, och ta din kropp på allvar -den försöker säga dig något .
 
Jag gick också ofta med huvudvärk som inte ville ge sig och som nästan dagligen eskalerade till migrän. Visade sig att jag hade aningens förhöjt blodtryck (och ärftlighet för det) och fick börja medicinera för att få ner trycket.
 
En kollega till mig fick kraftigt förvärrad migrän i samband med förklimakteriet, hon har sedan en tid fått hormoner (vet ej vilka/vilken), men det ska ha hjälpt henne mycket. Vet inte vilken ålder du är i, men iaf en tanke.
Tack för varningen 😅 Då bör jag ha några år på mig att få min migrän i schack. Jag är under 40, så tänker att det nog snarare handlar om stress.
För mig är migrän ett tecken på att det blivit "för mycket". Plötsligt fick jag migrän varje dag i ett par veckor och det blev droppen, huvudet orkade inte med mer utan stängde ner - utmattningssyndrom. Flera år efteråt är jag fortfarande inte återställd.

Var rädd om dig, och ta din kropp på allvar -den försöker säga dig något .
Jag tror också det är ett tecken på att knopp (och kropp) inte orkar. Jag började få dessa besvär efter nytt arbete och blev sjukskriven i ungefär samma veva p.g.a. utbrändhet, stress. Tyvärr har jag varit tvungen att gå tillbaka till samma tjänst efter sjukskrivningen och arbetsmiljön är katastrof. Jag behöver verkligen byta jobb, men lättare sagt än gjort..
Jag gick också ofta med huvudvärk som inte ville ge sig och som nästan dagligen eskalerade till migrän. Visade sig att jag hade aningens förhöjt blodtryck (och ärftlighet för det) och fick börja medicinera för att få ner trycket.
Ah, ska ha det i åtanke. Minns inte vad mitt blodtryck har legat på tidigare, men tål att kollas upp igen.
 
Har svår kronisk migrän och har väl testat i princip de mediciner och profylax som neurologen tillhandahåller. Min migrän blev sju resor värre när jag kom in i klimakteriet😞Tyvärr är ingen läkare villig att testa hormoner pga att jag har aura. Hormoner triggar i många fall migränen än mer säger de.
 
Jag hade migrän ganska ofta förr och för mig var det relaterat till stress och psykisk ohälsa. Sen fick jag av en annan händelse betablockerare och migränen försvann då helt. Lade om livet något efter det, framför allt när det gäller stress, och har det inte särskilt ofta numera.
 
Min kollega var 38, hormonerna kan tydligen börja förändras redan då, men såklart kan stress vara boven :)
Ska kolla upp det, när jag läste på 1177 stämde vissa grejer in, men det känns bara så långt ifrån (för)klimakteriet sas. Min mens har också blivit märklig senaste två åren (typ obefintlig), och speciellt senaste månaderna. Men stress kan ju också ge en del symptom.
Har svår kronisk migrän och har väl testat i princip de mediciner och profylax som neurologen tillhandahåller. Min migrän blev sju resor värre när jag kom in i klimakteriet😞Tyvärr är ingen läkare villig att testa hormoner pga att jag har aura. Hormoner triggar i många fall migränen än mer säger de.
Jag har läst något om att hormoner inte rekommenderas vid aura, så jag lär inte få det heller i så fall.

Står just nu i kö till neurolog, hoppas på hjälp därifrån.

Har du hittat någon lösning för dig?
 
Jag tror också det är ett tecken på att knopp (och kropp) inte orkar. Jag började få dessa besvär efter nytt arbete och blev sjukskriven i ungefär samma veva p.g.a. utbrändhet, stress. Tyvärr har jag varit tvungen att gå tillbaka till samma tjänst efter sjukskrivningen och arbetsmiljön är katastrof. Jag behöver verkligen byta jobb, men lättare sagt än gjort..

Så knivig situation, att bli dålig pga jobbet och vilja bort, men är för dålig (pga jobbet) att man inte tar sig iväg. Verkligen en nedåtgående spiral.

Jag gick till en osteopat i höstas, och efter behandlingen har huvudet varit betydligt bättre.
Kanske värt att kika på?
 
Ska kolla upp det, när jag läste på 1177 stämde vissa grejer in, men det känns bara så långt ifrån (för)klimakteriet sas. Min mens har också blivit märklig senaste två åren (typ obefintlig), och speciellt senaste månaderna. Men stress kan ju också ge en del symptom.

Jag har läst något om att hormoner inte rekommenderas vid aura, så jag lär inte få det heller i så fall.

Står just nu i kö till neurolog, hoppas på hjälp därifrån.

Har du hittat någon lösning för dig?
Jag är tillbaka på betablockerare igen och Botox var 10:e vecka men har alldeles för många anfall. Något som kapade topparna på anfallen var Topimax som profylax. Men efter många års användning fullkomligt rasade mitt hår av. Finns med som biverkan. Har även testat Aimovig och Ajovy. Hade sådär effekt men rätt många biverkningar.
Stress, sömnbrist, väderomslag, vissa parfymer, choklad mm mm triggar. Så man behöver inventera sitt liv och se om man hittar sina triggers.
En annan sak som jag gjort alldeles för många gånger är att ta triptaner och sen köra på som vanligt. Hade jag kunnat ge mig själv goda råd tillbaka i tiden, så hade det varit att lyssna mer på kroppen och vara lite mer snäll mot mig själv. Hade förmodligen inte lyssnat dock🙈
 
Jag är tillbaka på betablockerare igen och Botox var 10:e vecka men har alldeles för många anfall. Något som kapade topparna på anfallen var Topimax som profylax. Men efter många års användning fullkomligt rasade mitt hår av. Finns med som biverkan. Har även testat Aimovig och Ajovy. Hade sådär effekt men rätt många biverkningar.
Stress, sömnbrist, väderomslag, vissa parfymer, choklad mm mm triggar. Så man behöver inventera sitt liv och se om man hittar sina triggers.
En annan sak som jag gjort alldeles för många gånger är att ta triptaner och sen köra på som vanligt. Hade jag kunnat ge mig själv goda råd tillbaka i tiden, så hade det varit att lyssna mer på kroppen och vara lite mer snäll mot mig själv. Hade förmodligen inte lyssnat dock🙈
Tillägg på triggerslistan:
Nötter
Snabbt sockerförbud
Lagrade ostar och mögelost
Värme - riktigt varma sommardagar
 
Har huvudvärk/migrän hela tiden känns det som. Det började för ungefär två år sedan, när jag bytte arbete, och sedan har det blivit värre och kommit oftare. Numera får jag ofta synbortfall på ena ögat, vilket jag antar då är ”med aura”. Har jag inte migrän har jag vanlig huvudvärk ständigt. Är så himlans trött på det.
Jag har också kronisk spänningshuvudvärk och migrän. Hade oftare huvudvärk än vad jag inte hade huvudvärk, och flera anfall per månad. Blodtryck bra, ingen hjärntumör eller annan underliggande sjukdom.
Fick till slut hjälp av neurologen. Detta är det som hjälpt mig avsevärt:

-Amitriptylin (Saroten) förebyggande på kvällen, det hjälper mig att sova bättre och minskar spänningar
-Botox injektioner i ansikte, huvud, nacke, axlar var 8:e till 10:e vecka
-Förebyggande Ajovy injektion en gång i månaden
-Medicinsk yoga 1 gång per vecka
-Styrketränar 1-2 ggr/vecka, där jag lärt mig vilka övningar som är bra och vilka som kan leda till muskelvärk/spänningar
-Rider lektion 1 gång/vecka
-Genomgått KBT och CFT-terapi mot stress, utmattning, ångest
-Träffat fysioterapeut ca 10 ggr inriktad på huvudvärk
-Bettkorrigering med slipning av bett, tandreglering med tandställning, bettskena
-Anpassningar på arbetet, sedan även bytt arbetsplats
-Fått glasögon för korrigering av brytningsfel
-Antidepressivbehandling med SSRI-preparat (Escitalopram)
-Vid migränanfall tar jag Maxalt (rizatriptan)
-Använder TENS och massagepistol vid behov

Jag har nu sällan huvudvärk, och ännu mer sällan migrän. Den stora brytpunkten var när jag fick börja med Ajovy och nu när jag fått börja med SSRI har jag knappt ens känt av någon spänning i nacken. För mig är det definitivt relaterad till psykisk ohälsa/stress.
 
Ajovy har verkligen varit räddningen (3x225mg var tredje månad). Nu håller sig migränen mycket bättre i drygt två månader åt gången. Tidigare då jag tog 225mg en gång i mån blev det alltid sämre efter 3 veckor.

Men bort går den inte. Jag är lycklig över att ha bara 4-5 anfall i månaden
 
Jag är tillbaka på betablockerare igen och Botox var 10:e vecka men har alldeles för många anfall. Något som kapade topparna på anfallen var Topimax som profylax. Men efter många års användning fullkomligt rasade mitt hår av. Finns med som biverkan. Har även testat Aimovig och Ajovy. Hade sådär effekt men rätt många biverkningar.
Stress, sömnbrist, väderomslag, vissa parfymer, choklad mm mm triggar. Så man behöver inventera sitt liv och se om man hittar sina triggers.
En annan sak som jag gjort alldeles för många gånger är att ta triptaner och sen köra på som vanligt. Hade jag kunnat ge mig själv goda råd tillbaka i tiden, så hade det varit att lyssna mer på kroppen och vara lite mer snäll mot mig själv. Hade förmodligen inte lyssnat dock🙈
Än så länge är stress, sömnbrist, spänningar i kroppen, varma (ljusa!) sommardagar och torr luft triggers. Har inte märkt någon koppling till vad jag äter just, kanske skulle köra en matdagbok. Men personligen har jag lite svårt att komma åt ovan och göra en förändring. Byte av jobb hoppas jag kan ha en positiv effekt eftersom i princip alla besvär startade då. Min chef har aldrig trott på mig att det är arbetsplatsen som påverkar och har vägrat ändra något där.

På hemmaplan kan jag ändra vissa saker, men har ändå svårt till en större förändring eftersom jobbet tynger ner mig. Planerar att köpa en luftfuktare för bättre luft i mitt hem åtminstone. Sedan borde jag ta ett krafttag gällande min psykiska ohälsa. Få in mer rutiner. Äta bättre, motionera mera, gå ner i vikt, ha mer rutin på sovtider. Problemet är att jag har noll energi. Mitt jobb dränerar mig och varje kväll jag kommer hem är jag helt slut. Äter sämre för att få energi, orkar inte motionera, osv. Återhämtar mig inte alls på veckodagarna. Vågar knappt göra något på helgen heller för allt tar energi och jag är rädd för att jag inte ska återhämta mig tillräckligt för att sedan orka jobba 5 dagar.

Så, jag borde en massa men vet inte hur jag gör den förändringen när ingen energi finns.

Läkemedel har jag inget, men står i kö till neurolog så kanske kan de hjälpa mig med det. Vet inte om jag samtidigt ska söka mig till VC.

Det här var väl mer ett dagsboksinlägg till, än ett svar till dig specifikt @cassina.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har problem med migrän. Det började rätt abrupt 2020 och har därefter kommit oftare och oftare. Nu har jag det minst en gång i...
2
Svar
34
· Visningar
1 869
Senast: em-pirre
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 341
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp