Tid att tänka

Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute idag är att stapla den ved som redan ligger i en hög inne i vedboden. Jag höll på med det ett tag igår, men det är inte färdigt.

Igår tog jag två alimemazin så jag är trött idag. Min ena vintersko har börjat läcka också, så jag är inte pepp på att gå ut heller.

Mina dagar bara går och jag tycker aldrig att jag hinner det jag vill. Den här veckan har jag haft 6 saker att göra utöver jobbet.

I onsdags försökte jag sälja lite chiliplantor och honung på rekoring. Jag fick bara sålt 4 chiliplantor och en burk honung. Då tyckte jag att jag prissatt chiliplantorna tokbilligt. 49 kr. Verkligen superfina plantor, buskiga och fulla med knoppar. T.o.m. Farbrorgrön gillade mina plantor. Men fick dåligt sålt ändå.

Och jag får inget jobb. Tänkte jag skulle söka ett jobb som hotellvärd nu. Man skulle vara intresserad av mat och dryck. Det är inte jag. Men behöver ju ett jobb för det är så jävla jobbigt att hela tiden sakna pengar. Den enda meriten jag har för jobbet är att jag är airbnb-värd.

På onsdag kommer röris hit. Kommer kosta ett antal tusenlappar. Det får jag ta från sparkontot. Skit liksom.

Sen gick min borrmaskin sönder i måndags. Köpte en ny kvalitetsmaskin. Dyrt. För jag vill också kunna röra honung med den.

Och samtidigt så ser jag hur andra startar de där kurserna som jag tänkt hålla. Jag blir förbisprungen och kommer aldrig komma någon vart med nånting.

De senaste dagarna har jag inte ens broderat. Jag känner att jag inte haft tid.

En person har föreslagit att jag ska gå på daglig verksamhet. Det kan jag inte försörja mig på. Och det talas om hur daglig verksamhet kan hjälpa mig att få ett anpassat arbete. Jag behöver inget anpassat arbete. Jag behöver bara få arbeta kortare tid om dagarna. Och går jag på daglig verksamhet så misstänker jag att a-kassan inte anser att jag står till arbetsmarknadens förfogande och att jag därför inte kan få akassa.

Jag vet inte hur jag ska kunna vända min ekonomiska situation. Pengar rinner ut men det kommer inte in vad som behövs. Omplacera katterna kanske?
 

Jag har f.ö. blivit kallad till arbetsintervju nästa vecka. Jag har i min ansökan inte skrivit något om att jag bara har tänkt jobba 75% men det står att ag kan få lönebidrag. Kanske blir det samma setup som förra året att jag ska ta mer raster och jobba i eget tempo. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Ta min extra 2-timmarsrast seriöst i så fall? Ta en tupplur på jobbet?

Säsongsjobb på park.
 
Jag har f.ö. blivit kallad till arbetsintervju nästa vecka. Jag har i min ansökan inte skrivit något om att jag bara har tänkt jobba 75% men det står att ag kan få lönebidrag. Kanske blir det samma setup som förra året att jag ska ta mer raster och jobba i eget tempo. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Ta min extra 2-timmarsrast seriöst i så fall? Ta en tupplur på jobbet?

Säsongsjobb på park.
Ställa timer och ta 10 min rast varje timme?
 
Jag har f.ö. blivit kallad till arbetsintervju nästa vecka. Jag har i min ansökan inte skrivit något om att jag bara har tänkt jobba 75% men det står att ag kan få lönebidrag. Kanske blir det samma setup som förra året att jag ska ta mer raster och jobba i eget tempo. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Ta min extra 2-timmarsrast seriöst i så fall? Ta en tupplur på jobbet?

Säsongsjobb på park.
För mig handlar det om att ta tex 5 min paus för varje halvtimme, liksom ta pausen innan man blir trött. Men timer hjälper.
 
För mig handlar det om att ta tex 5 min paus för varje halvtimme, liksom ta pausen innan man blir trött. Men timer hjälper.
Det blir 10 minuter per timme. 80 minuter per dag. Det blir bara en timme och 20 minuter. Af bedömde min arbetsförmåga till 75-80% för ett år sedan.

Och så korta pauser tror jag inte ger mig något mer än stressen att kolla på klockan för att se när rasten är över.

För övrigt märker jag inte när jag blir trött. Jag tenderar ju liksom att vara trött jämt och totalt kraschad när jag kommer hem från jobbet.
 
Det blir 10 minuter per timme. 80 minuter per dag. Det blir bara en timme och 20 minuter. Af bedömde min arbetsförmåga till 75-80% för ett år sedan.

Och så korta pauser tror jag inte ger mig något mer än stressen att kolla på klockan för att se när rasten är över.

För övrigt märker jag inte när jag blir trött. Jag tenderar ju liksom att vara trött jämt och totalt kraschad när jag kommer hem från jobbet.
Du kan ju ställa timern på 20 minuter, så tar du din rast varannan timme? 2 timmar = 20 minuter.
 
Du kan ju ställa timern på 20 minuter, så tar du din rast varannan timme? 2 timmar = 20 minuter.
Men hur ska det gå till när jag är ute med en kollega och ute bland folk? Det ser ju inte alls bra ut om jag ska stå och rulla tummarna i 20 minuter. Dessutom lär jag faktiskt inte få någon vila på riktigt under de förutsättningarna. Dåligt samvete för att jag inte jobbar och ingen möjlighet att gå undan.
 
Men hur ska det gå till när jag är ute med en kollega och ute bland folk? Det ser ju inte alls bra ut om jag ska stå och rulla tummarna i 20 minuter. Dessutom lär jag faktiskt inte få någon vila på riktigt under de förutsättningarna. Dåligt samvete för att jag inte jobbar och ingen möjlighet att gå undan.
Det bästa är väl att ta det med din chef? Att ni planerar tillsammans hur din(a) rast(er) ska läggas upp?
 
Jag har f.ö. blivit kallad till arbetsintervju nästa vecka. Jag har i min ansökan inte skrivit något om att jag bara har tänkt jobba 75% men det står att ag kan få lönebidrag. Kanske blir det samma setup som förra året att jag ska ta mer raster och jobba i eget tempo. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Ta min extra 2-timmarsrast seriöst i så fall? Ta en tupplur på jobbet?

Säsongsjobb på park.
Jag har hört om flera som med lönebidrag kunnat få arbeta kortare dagar tex. Minns inte om det gick att helt vara ledig någon dag. Men har för mig att iaf flera av dem kunde få kortare dagar. Vet inte om det var varje dag eller vissa.
Kan det vara en möjlighet som kan funka för dig? Något att kolla upp iaf om det låter intressant?
 
Jag har hört om flera som med lönebidrag kunnat få arbeta kortare dagar tex. Minns inte om det gick att helt vara ledig någon dag. Men har för mig att iaf flera av dem kunde få kortare dagar. Vet inte om det var varje dag eller vissa.
Kan det vara en möjlighet som kan funka för dig? Något att kolla upp iaf om det låter intressant?
Det vore ju toppen om den möjligheten finns.

Sen är det ett stort plus med det här jobbet att det är kort resväg dit. Tror jag kan vara där på en kvart, max 20 minuter. Bara det är ju energibesparande.
 
Starta-eget-bidrag är bara ekonomisk hjälp. Jag tvivlar på att man kan få hjälp att arbeta ut en affärsmodell som fungerar för en.
När jag sökte Starta-eget-bidrag blev jag erbjuden att gå en kurs där vi gjorde affärsplaner, budgetar, lärde oss om bokföring, skatt, moms och annat om ekonomi. Bra och nyttig kurs! Det var Almi som höll i kursen och den var gratis. Sen startade jag inte eget just då men har lika mkt nytta av kursen nu när jag drog i gång företaget.
 
Funderar lite på det här med lönebidrag. Normalt så får man ju inte det mer än 2 år. Jag har hört att många blir av med jobbet när de inte får lönebidrag längre. Och om jag bryter min sjukskrivning för att jobba 100% med anpassning så lär ju FK tycka att jag ska göra det fram till pensionen. Vad det verkar så mister man då möjligheten till att både få sjukersättning (deltid) och att i det långa loppet också förlora lönebidraget. Det känns som om man hamnar i en knepig sits så man måste krascha igen och bli sjukskriven på nytt för att åter hamna hos fk?
 
Det vore ju toppen om den möjligheten finns.

Sen är det ett stort plus med det här jobbet att det är kort resväg dit. Tror jag kan vara där på en kvart, max 20 minuter. Bara det är ju energibesparande.
Som jag fattat det har det varit anpassningen som arbetsgivaren blir ersatt för, att de kan behöva kortare dagar/mindre arbetstid per v. Inte för att de inte är dugliga eller kapabla vad gäller arbetsinsats i övrigt liksom. De har skött allt fint. Det är bara för att de fixar att hålla bra nivå på sitt jobb då den kortare tiden utan att de blir så slut att de klappar ihop efter ett tag annars etc.

Låter ju skitbra med så kort restid! :up:
 
När jag sökte Starta-eget-bidrag blev jag erbjuden att gå en kurs där vi gjorde affärsplaner, budgetar, lärde oss om bokföring, skatt, moms och annat om ekonomi. Bra och nyttig kurs! Det var Almi som höll i kursen och den var gratis. Sen startade jag inte eget just då men har lika mkt nytta av kursen nu när jag drog i gång företaget.
Får man t.ex. lära sig hur man skapar onlinekurser som drar folk? Sälj?

Jag deltog i några webinarier nyligen och fick lära mig om 8 nycklar för att komma dit man vill, men det var ju bara en överblick som gavs. För att gå djupare i ämnena så fick man köpa hennes kurs och den hade jag inte råd med.
 
Får man t.ex. lära sig hur man skapar onlinekurser som drar folk? Sälj?
Nu var det ett tag sen jag gick, men kursen var väldigt anpassad till vad deltagarna behövde. Minns t ex en föreläsning om just sälj (vilket inte var något jag behövde, jag säljer allt till en kund) där det var deltagarnas frågor/funderingar som styrde inriktningen, förutom det mest grundläggande. Sen ingick saker som marknadsföring, kundanpassning, hur man blir synlig och lockar kunder osv.
Sen kan såklart inte allt tas upp men jag tyckte vi fick en övergripande och omfattande utbildning.
 
Funderar lite på det här med lönebidrag. Normalt så får man ju inte det mer än 2 år.
Nja, jag tror att det snarare är 2 år åt gången. Sen kollar de upp att man fortfarande har behov av anpassningen och ger ytterligare 2 år åt gången om behovet finns. Jag har sett i min närhet att det varit möte med arbetsgivare, arbetsförmedlingen och kanske var även försäkringskassan med (det vet jag inte) och sen har personen jobbat vidare på samma sätt.
De kan ju inte direkt bevilja bidraget på livstid eftersom förutsättningar kan förändras - åt olika håll. Så det är ju bra att det sker en omprövning med jämna mellanrum.
 
Funderar lite på det här med lönebidrag. Normalt så får man ju inte det mer än 2 år. Jag har hört att många blir av med jobbet när de inte får lönebidrag längre. Och om jag bryter min sjukskrivning för att jobba 100% med anpassning så lär ju FK tycka att jag ska göra det fram till pensionen. Vad det verkar så mister man då möjligheten till att både få sjukersättning (deltid) och att i det långa loppet också förlora lönebidraget. Det känns som om man hamnar i en knepig sits så man måste krascha igen och bli sjukskriven på nytt för att åter hamna hos fk?

Är inte du sjukskriven och har sjukpenning? Sjukersättning är typ sjukpension. Det är rätt stor skillnad på dem
 
Jag har f.ö. blivit kallad till arbetsintervju nästa vecka. Jag har i min ansökan inte skrivit något om att jag bara har tänkt jobba 75% men det står att ag kan få lönebidrag. Kanske blir det samma setup som förra året att jag ska ta mer raster och jobba i eget tempo. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Ta min extra 2-timmarsrast seriöst i så fall? Ta en tupplur på jobbet?

Säsongsjobb på park.
Skulle det hjälpa dig om du tex kunde ta en tupplur? Eller fick just 2 h rast? I så fall, ta upp det. Det kanske inte är omöjligt!
 
Funderar lite på det här med lönebidrag. Normalt så får man ju inte det mer än 2 år. Jag har hört att många blir av med jobbet när de inte får lönebidrag längre. Och om jag bryter min sjukskrivning för att jobba 100% med anpassning så lär ju FK tycka att jag ska göra det fram till pensionen. Vad det verkar så mister man då möjligheten till att både få sjukersättning (deltid) och att i det långa loppet också förlora lönebidraget. Det känns som om man hamnar i en knepig sits så man måste krascha igen och bli sjukskriven på nytt för att åter hamna hos fk?
Om du arbete 100% med lönebidrag och det inte fungerar (för det är ju bara då sjukersättning eller sjukpenning blir aktuellt) så är du ju snarare ett steg närmre sjukersättning än du är nu. Så jag skulle inte se det som negativt ur försäkringskasseersättnings-aspekt
 
Skulle det hjälpa dig om du tex kunde ta en tupplur? Eller fick just 2 h rast? I så fall, ta upp det. Det kanske inte är omöjligt!
Jag vet faktiskt inte. Rent spontant skulle jag väl säga att jag vilar bättre hemma utan att ha en tid att passa och där alla ljud och miljön är bekant. Men ja, jag har hört talas om att folk fått sova på jobbet. Jag lär antagligen inte somna med ett sådant upplägg, utan det blir nog mer att passivt glo upp i taket i så fall.
 
Jag vet faktiskt inte. Rent spontant skulle jag väl säga att jag vilar bättre hemma utan att ha en tid att passa och där alla ljud och miljön är bekant. Men ja, jag har hört talas om att folk fått sova på jobbet. Jag lär antagligen inte somna med ett sådant upplägg, utan det blir nog mer att passivt glo upp i taket i så fall.
Tror du det skulle hjälpa? Eller lyssna på musik under tiden du vilar eller något?

Angående lönebidrag förresten finns det ju olika sorter och vissa kan man få väldigt länge enligt Google :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 087
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 534
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp