Min dator hittar inte den externa hårddisken!

LindgrenV

Trådstartare
Jag har en Macbook Air och en hårddisk av jagvetintevadförmärke, som är formaterad efter Macen och fungerade senast igår. När jag nu ska koppla in den idag så händer absolut nada. Hårddisken är på men datorn hittar den inte. Måste jag formatera om den eller vad tusan är frågan? Då kommer jag ju förlora mängder med bilder :cry:

Finns det något sätt jag kan hitta hårddisken på? :cautious::confused:

Sv: Min dator hittar inte den externa hårddisken!

Hur ansluter du disken? Thunderbolt, Firewire, USB?
Hur formaterade du disken? I vilket filformat? Vanligaste filsystemet för renodlade Macar är HFS+.
Ser du disken när du befinner dig i skivverktyg? Kika i spalten till vänster. Du kan köra skivkontroll samt prova att reparera behörigheterna till disken.

Hur är den ikopplad? med USB? min dator hittar ibland inte den externa hårddisken och då får jag dra ut kontakten till den externa hårddisken och koppla in den igen, sen sätta i USB-sladden i datorn.

Den är ansluten via USB. Minns inte vilket filformat den var formaterad till men den fungerade prickfritt till macen i alla fall! Jag ser ingenting någonstans :(

Har du testat att koppla den till någon annan dator?

Nej, har bara en trasig PC - antar att jag måste koppla den till en annan mac i så fall? Får höra med min bror om jag kan prova hans.

em-pirre: Japp, båda usb-portarna fungerar!

Skadar väl inte att testa med en PC, antar att det beror på hur hårddisken är formaterad. (Under mina år med Mac har jag bara haft problem en gång med en PC-hårddisk som var formaterad "fel")

Vänta lite här nu...
Vad är det för mörke på hårddisken? Western Digital har haft problem med sina hårddiskar lika länge som företaget har funnits. Hårddiskarna går sönder, nät aggregaten piffar osv.
LaCie har riktiga skitaggregat som kan piffa när som helst. Billigt Kina-skit och en välkänd akilleshäl för LaCie.

Sen är det såhär, om din hårddisk är formaterad som:
FAT: Mac/PC kan läsa/skriva till disken, men en begränsning på max 4GBs filstorlek
exFAT: Mac/PC kan läsa/skriva till disken
NTFS: Macen kan läsa från disken, men inte skriva till den (Microsoft släpper inte till rättigheterna)
HFS+: Detta är formatet du ska ha om du endast ska använda disken till din Mac. Med detta filformat kan du dessutom köra Time Machine på din dator.

Ska du använda disken till både PC/Mac är exFAT att föredra.
Om inte din hårddisk syns alls i Skivverktygs vänstra spalt skulle jag dödförklara den. Antingen är disken trasig, eller så får den ingen spänning. (Läs tidigare i inlägget)

Alltså ska din Mac kunna se disken oavsett hur den är formaterad. Spelar ingen roll om den är "formaterad för PC", alltså NTFS.

Det står "WD" på boxen så med uteslutningsmetoden gissar jag att det alltså är en Western Digital då ;) Och eftersom jag kört Time Machine med hårddisken borde det kanske vara HFS+ den är formaterad i?

Ska prova med PCn om jag får igång den, för nu börjar jag få lite panik. Hårddisken är för tusan bara använd två veckor och jag har viktiga grejer på den :nailbiting:

har du laddaren i väggen också (datorns alltså).. den kanske kinkar å inte ger tillräckligt med ström...

Ska inte ha någon betydelse angående strömmen.

Kör du Time Machine är den formaterad i HFS+, alltså "rätt" format.
Är disken stor eller liten rent fysiskt? Alltså måtten? WD gör stora diskar med transformator och små utan. Om den har en transformator kan den ha gått sönder.
Håll hårddisken i handen är du ansluter den till datorn. Vibrerar den och du hör att den snurrar där inne? Om den "klickar" konstant så är den körd. Du förstår direkt vad jag menar om du hör det...

Den låter ingenting! Har förstått det som att det är en stor disk, men jag skickar ned den till skånelandet så får min far se över den och hoppas på att han får nån ordning på skiten...

Liknande trådar

IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: JEHL
·
IT & mobiler Någon här som är bra på datorer? Min C: hårddisk är nästan full & jag hittar inte vad det är som verkar ta så enormt mycket plats...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Migo
·
IT & mobiler Uppdaterade macen men nu hittar den inte det mobila bredbandet. Vad göra? Någon inställning jag behöver titta på? Det mobila...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Korven
·
IT & mobiler Jag har tidigare haft alla mina bilder och mina bildredigeringsprogram på min stationära PC. Denna håller dock på att braka ihop så...
Svar
1
· Visningar
1 328
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka