Min häst är otroligt envis

precis som jag skrev så fick jag det att låda mycket hemskare än vad det egentligen är och det är inte exakt så jag gör. Jag har använt mig av flera olika sätt och det är absolut inte exakt så jag gör det bara kom ut fel. Hästen mår bra. Inga skador skedda varken psykiskt eller fysiskt.
Hästen mår säkerligen bra men det är inte ett försvar, det är inte en okej metod helt enkelt. Alla gör vi fel ibland och lyssnar på fel personer som hellre tar genvägar för att få hästen dit dom vill. Man måste vara värd hästens förtroende, det är viktigt. Hästar testar absolut och det kan vara frustrerande men då gäller det att vara tålmodig och konsekvent.
 
Jag hade ett liknande problem med min nuvarande medryttarponny. Det finns självklart flera olika lösningar och vad som funkar skiljer ju från individ till individ men jag gjorde så att jag kortade ena tygeln ganska kort och sedan fick jag honom att snurra runt samtidigt som jag skänklar på. Tillslut ger han sig och går framåt. Det kanske låter hemskt men det är vad som funkade för oss.
Låter inte jättevettigt direkt. När jag var 12-13 så hade jag en ungponny som testade gränserna. En gång så bara vägrade han att gå framåt en ridtur. Men varje gång han stannade så väntade jag ut honom. Vi stod nog på en fläck i 1 h, men utan att jag bestraffade honom så fick jag runt honom den ridturen. Med massor av istadighet och en hel del stegrande det passet. Men utan att hamna i konflikt och med massor med tålamod och beslutsamhet så kunde jag driva igenom det och han var aldrig såpass istadig igen. Sedan så har jag ridit sedan innan jag kan minnas. Och även redan utbildadat en ungponny så jag misstänker att jag hade en intuitiv verktygslåda redan som gjorde att jag kunde hantera situationen.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp