Min häst hatar mig!

Sv: Min häst hatar mig!

Om man väljer att skaffa en unghäst, så tycker jag att man också måste inse att varierad träning är superviktigt! Om du inte ens klarar att promenera med honom i skogen och än mindre rida ut med honom, så tycker jag du ska skaffa en medryttare som kan göra det. Inte bara för att hästen ska bli gladare och piggare, utan även för att ge den en sportslig chans att hålla i många år till.

Som sagt, jag är för tillfället SJUKSKRIVEN! Jag har brutit armen och inte fått upp styrka och rörlighet och det gör fortfarande ont till och från.
Hjälpen som jag haft har inte längre tid att hjälpa mig och jag har inte lyckats hitta någon som vill och kan hjälpa mig. Så jag gör så gått jag kan!
 
Sv: Min häst hatar mig!

Jag har ett träningsschema som jag tycker funkar bra. Det innebär att på 8 dagar ska jag hinna med dressyr, hoppning, jogga i skogen, tömkörning, konditionsträning, skritt en timme på lång tygel + massage och två vilodagar.
För att ha ut så mkt som möjligt rider man tre dagar i rad och sedan vilar en. Det mellersta dagen tränar man hårdare. Konditionsträningen kan man variera med klättring, intervallträning, lösgalopp i intervaller eller vad än man kommer på som är bra. Joggingen i skogen, dressyren och tömkörningen fungerar lösgörande, lydnadsträning och stärkande. Hoppningen behöver INTE bestå av höga hinder. Gymnastikhoppning, cavaletti med upphöjda bommar, dressyr med inslag av små hinderserier eller enkla hinderkombinationer såsom en 5½ med låga hinder.

Kan du inte förklara lite mer för mig vad du gör de olika dagarna!?
Syftar mkt på konditionsträningen. Vad gör du då? Nu när det är geggit ute i skogen så är vår klätterbacke (stig) ganska hal och farlig. Men med intervall, hur gör du då?
Känner att jag behöver konkreta direktiv, eftersom min fantasi har sinat.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Alltså, TACK ALLA FÖR ERT STÖD OCH ALLA JÄTTEBRA TIPS!! :love::love:

Jag ska försöka snappa åt mig alla tips för att bryta den onda cirkeln och få upp gnistan hos både mig och hästen!

Jag är gladare idag iaf. Det har regnat så himla mkt, men i natt frös det och gick över till snö. Så nu har hagen blivit mkt bättre och i morse var han så glad över snön och han sprang runt i sin lilla hage och skuttade och busade! han har varit ute hela dagen och det ska inte fortsätta regna, så det känns mkt bättre faktiskt.
Imorgon ska jag hämta hö och även kolla på en annan stallplats. Så det ska bli spännande!
 
Sv: Min häst hatar mig!

Du har fått väldigt många bra tips och ideér=)

JAg håller tummarna för att det löser sig till det bästa för dig och Othello vad gäller stallplats,jobb och att ni blir bra kompisar igen=)

*peppkram*
 
Sv: Min häst hatar mig!

Ge inte upp! Ni har tragglat en lång väg tillsammans och det är långt kvar låter det som när jag läser er bakgrundshistoria, men det ser ju ut som det finns alla chanser att det kommer att bli bättre när ni får byta anläggning. När är det planerat att ske? :laugh:
 
Sv: Min häst hatar mig!

+MagicaDeHex

Tack :laugh:! Man behöver verkligen lite pepp ibland! :bow:

Den nya anläggningen ska vara slutbesiktigad sista april 2011. Men vet inte när vi kommer att flytta dit, om vi väntar till efter sommaren, eller om vi får ha hästarna där under sommaren. Där vi är nu har vi kontrakt tom 31 maj.

Där kommer iaf att finnas bra och mkt ridvägar (sägs det) och utan massa trafik, 2 ridhus(23x60 och 25x80) så bättre möjlighet för träningar i alla de slag och förmodligen får vi nog rida på åkrarna när de är tagna. Så det känns som att det ska bli bättre!
 
Sv: Min häst hatar mig!

Ett tips innan man släpper ihop två nya hästar i samma hage är att låta dom stå bredvid varann inne i stallet, så dom kan "nosa in sig" på varann en eller två dagar... Då brukar det inte gå så vilt till i hagen sen.. Har funkat för mej iaf vid ihopsläpp... Hoppas d löser sig på bästa sätt iaf :)
 
Sv: Min häst hatar mig!

Jag förstår dig OCH din häst. Försök att komma honom "under skinnet", att du är ledaren. Läs gärna Klaus Ferdinand Hempflings bok "Dansa med hästar" där finns många roliga övningar för att få hästen "med dig" i arbetet. Att samarbeta så att ni båda får utbyte av er gemensamma tid. För mig känns det som att hästen och du inte sammarbetar. det är sååå kul att umgås med hästar, försök med "lek" att få din häst nyfiken på vem du är och vad du vill...
 
Sv: Min häst hatar mig!

Nytt stall, först och främst. Hoppas att det löser sig angående det :)

Du har inte möjlighet att grusa/dränera en del av hans nuvarande hage? Annars skulle du kunna ställa en stor hink att lägga höet i så slipper han att äta från marken. Lite andra underhållande saker så som en Jolly Ball kan också liva upp hans vardag. Många fodringar per dag är också nödvändigt för en välmående hästmage/psyke.

När det gäller träningen skulle jag definitivt försöka hitta en riktigt bra tränare, dvs någon som kan hjälpa er att förbättra er relation, alltså inget inom ridning. Skulle tagit en paus från ridningen och försökt att lägga allt på markträning. Promenera ut i skogen om du inte vill rida där, släpp honom i ridhuset då och då, låt honom få ha en rolig och kravlös period tills ni hamnat rätt igen :) Läs böcker om horsemanship, titta på filmer och ta in så mycket information du kan.

Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Min häst hatar mig!

Han är uttråkad och less tror jag.
Din häst måste få komma ut och slippa leriga hagar och tråkiga ridhus.
Hur kul tror du det är för honom att gå runt runt i ridhuset hela tiden?
Även om man varierar övningarna så är det det enda han ser.
Boxen, en lerig hage och ett ridhus. Det är inget liv för en häst.

Du behöver hjälp att komma över din rädsla för att rida ut.
För både hästens och din egen skull.

Annonsera efter stallplats, hör med folk du känner, sätt upp lappar i affären osv.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Har inte läst igenom alla andra kommentarer så vet inte vad de andra har skrivit.
Men om utrustning passar, om han är frisk och inte har ont och sådant så kan det bero på dålig motivation. Vet du vad som motiverar honom? Vila, mat, klapp osv? Jag hade samma problem förut. Men så började jag med point to point. Min häst vill gärna vila, och käka, det är lixom den bästa berömmetoden för henne.
Men hur som helst, ska du träna point to point så behöver du två koner, gillar din häst mat så ska det finnas någon hötuss eller grästuss osv vid konen, gillar hästen kel ska du stå och mysa vid konen, gillar hästen att vila så låt hästen vila vid konen.
Hur som helst så ska du ställa konerna med 10-20 meters mellanrum, och nu vet jag inte vad du tränar, men om du tex rider dressyr så be honom först skritta från ena konen till den andra, kommer ni fram till konen så låt hästen få sin beröm. Även om hästen har krånglat. Bara hästen kommer fram helt enkelt. Sen kan du börja trava till konerna och till sist galoppera. Du kan även börja utöka längden mellan konerna och ställa dit fler koner. Och glöm inte av att ge massvis med beröm. Hellre för mycket än för lite.
Sen kan du lägga in övningar, typ volter, öppna och sluta, skänkelvikningar mm. Och till slut kommer du kunna ta bort konerna helt och hållet men det är fortfarande viktigt med berömmet. Det kan även vara bra att ibland gå tillbaka till denna övningen och repetera och så.
Hoppas det var till någon hjälp och att det fungerar för dig som det fungerade för mig :laugh:
 
Sv: Min häst hatar mig!

Vilket jävla skitsnack!!
Självklart finns det alla grader när det gäller dominans mellan häst o ägare o det går definitivt att påverka.
PL
 
Sv: Min häst hatar mig!

Tycker du fått bra svav från många.

Det jag kan lägga till är ang hagarna och hans "fritid". Jag hade min häst ett tag i ett stort, blandat stall som han inte alls trivdes i. Var tvungen att ha honom där ett tag pga lite olika anledningar, men kunde flytta efter något halvår.

Hästarna var uppdelade i små, leriga, öppna hagar med en väg brevid. Han blev totalt deprimerad...Min glada, spralliga, postiva och pigga lilla häst blev helt apatisk. Han stod och hängde, släpade sig dit han var tvungen, han var precis som du beskriver. Ridvägarna var sämst, leriga korta småvägar eller ridbanan.

När han sedan kom ut i flock igen på ett nytt ställe blev han som vanligt. Han hade att göra i hagen, hade bra hästar att umgås med, det fanns perfekta vägar att dra ut och "busrida" på. Det gjorde att han fick ENERGI och livsglädje igen!!

Så släng ut hästkraken i en större, BRA hage med mer att göra, det brukar göra så himla mycket mer än vad man tror. Det låter som du har en häst som inte får sina behov tillgodosedda!
 
Sv: Min häst hatar mig!

GÖR dig intressant. Träna mycket från marken, det gör jag med min femåring nu. Har KANON bra träningstips men kan jag tyvärr inte lära ut via internet. Jag tycker du ska åka på någon kurs inom kommunikation, NH eller vad dom nu kallar det.

Gör han uppmärksam! Få kanske lite fart i dina rörelser men ha ändå ett lugn. Tittar han på något annat, skaka i grimskaftet, flaxa till gör något så han hajar till liksom. Här är jag, koncentrera dig på mig. Hade ett arabsto som var allt annat än intresserad av människor, så fick man göra på henne och det funkade.

Träna mycket förflyttningar, flyttar han bakdelen om du pekar på den? Om inte träna mycket förflyttningar vid tryck. Rygga, gå sidvertes.
Han ska stanna exakt då du gör det, om du exempelvis går promenader, tvärnita kraftigt, kanske flyger upp med armarna. Bli inte rädd att hästen hoppar till, det är bara bra.. dom ska bli uppmärksam.

Kanske träna in nått tricks?

Det finns kanon mycket man kan träna från marken med. Som en god vän sa till mig, en häst tycker det är ROLIGT med en trygg och bra ledare. Att springa omkring med en häst i hagen eller släppa han i ridhuset är inte samma ROLIGT för en häst och han ser det inte som "åh nu får jag springa och ha kul tack vare matte" än om du blir konsekvent i det du gör och är bestämd men rättvis.

Lycka till :)
 
Sv: Min häst hatar mig!

Idag har jag fått hjälp av min kompis som har väldigt bra koll på det där med kommunikation.
Hon tyckte att han var väldigt svår att få fokuserad. Men hon är nog den mest envisa person jag känner och hon gjorde ett utmärkt jobb med honom. Slutade iaf med en mjuk och arbetsvillig Othello. Men det var min vän som fick honom så och imorgon ska hon hjälpa mig igen!
Hon var positiv iaf, och tror att Othello och jag ska hitta till varandra igen och ha kul ihop! Och det känns väldigt skönt, att någon tror på oss, när jag själv nästan gett upp helt och hållet!
 
Sv: Min häst hatar mig!

Idag har jag fått hjälp av min kompis som har väldigt bra koll på det där med kommunikation.
Hon tyckte att han var väldigt svår att få fokuserad. Men hon är nog den mest envisa person jag känner och hon gjorde ett utmärkt jobb med honom. Slutade iaf med en mjuk och arbetsvillig Othello. Men det var min vän som fick honom så och imorgon ska hon hjälpa mig igen!
Hon var positiv iaf, och tror att Othello och jag ska hitta till varandra igen och ha kul ihop! Och det känns väldigt skönt, att någon tror på oss, när jag själv nästan gett upp helt och hållet!

Klart ni fixar det där. Med både vilja och hopp klarar man allt! Nyfiken. vad gjorde hon för nått med Othello? :)
 
Sv: Min häst hatar mig!

*KL*

har inte läst HELA tråden men lite saker som kom upp i mitt huvud:

Jag kan hålla med, vem det nu var som sa det, att antingen är man en naturlig ledare eller inte. Dock VET jag att det går att ändra på. Mitt tips är mental träning, genom att ändra sitt sätt att tänka kan man ändra otroligt mycket! Jag har mha mental träning gått itll att vara en fullkomlig mes till att få iaf lite skinn på näsan - och bättre blir det!

Sedan en annan sak, känner du att du vill fortsätta? Att det finns hopp?
Tyvärr möter man ofta attetyden inom ridsporten att man får inte ge upp och man ska kämpa, oavsett vad priset är. Men om det inte är roligt/man känner att man inte klarar av det varför hålla på? Det är ju en hobby och en hobby ska vara rolig. Att kämpa på med något som känns 'omöjligt' kan leda till att man helt tappar intresset. Been there, done that...
MEN; om du VILL och TROR att det kommer att gå, då är jag fullkommligt övertygad om att det kommer att gå! Lycka till :)
 
Sv: Min häst hatar mig!

*KL*

har inte läst HELA tråden men lite saker som kom upp i mitt huvud:

Jag kan hålla med, vem det nu var som sa det, att antingen är man en naturlig ledare eller inte. Dock VET jag att det går att ändra på. Mitt tips är mental träning, genom att ändra sitt sätt att tänka kan man ändra otroligt mycket! Jag har mha mental träning gått itll att vara en fullkomlig mes till att få iaf lite skinn på näsan - och bättre blir det!

Sedan en annan sak, känner du att du vill fortsätta? Att det finns hopp?
Tyvärr möter man ofta attetyden inom ridsporten att man får inte ge upp och man ska kämpa, oavsett vad priset är. Men om det inte är roligt/man känner att man inte klarar av det varför hålla på? Det är ju en hobby och en hobby ska vara rolig. Att kämpa på med något som känns 'omöjligt' kan leda till att man helt tappar intresset. Been there, done that...
MEN; om du VILL och TROR att det kommer att gå, då är jag fullkommligt övertygad om att det kommer att gå! Lycka till :)

Bra skrivet. Det där med att man kan förändras håller jag med om, men då krävs det vilja och tid. Jag har förändrats mycket. Jag hade/har en tendens till att tappa tålamodet, eller bli lite stressad, för snabb i mina rörelser. Jag har blivit riktigt riktigt lugn genom åren. Och så lugn och cool som jag var idag med min häst vid markträning har jag nog aldrig varit. Då är hon en unghäst som kan hoppa och studsa. Men hon blir lika lugn som jag. Vad man för över sin egna energi på sin häst.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Hon jobbade med honom från marken. Och försökte få honom lite fokuserad. Vilket gav resultat.

Idag red jag en liten stund. Jobbade inte så mkt med bjudningen till att börja med, utan att styra och mjukgöra. Vilket gick super, efter mycket tjat från min kompis. Att hon står ut :D. Tar ju ett tag innan jag fattar vad jag faktiskt gör och vad jag SKA göra. Men det är tur att någon orkar tjata! Måste rida mer, är så lat! Tror att hästen ska göra allt av sig själv :D!

Och när han väl lyssnade på mig, svängde och var mjuk och fin så kom bjudningen nästan automatiskt.

Haha, en sak efteråt. Han vill gärna klia huvudet på frambenet när man har hoppat av.
Hon frågade, får han verkligen göra så där? Haha, så som jag tjatat på honom att han inte får, men gett upp. Så sa jag till honom på skarpen EN gång, och till min förvåning så var tendensen helt borta att klia sig. Han stod som ett ljus och hade, inte full fokus, men fokus på mig iaf!

Jag har fått tillbaka mitt hopp! Jag vill ju såååå mycket att allt ska bli bra igen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 310
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 828
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 473
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp