Min häst fungerar toppen på ett Pessoa

Skreppur

Trådstartare
Jag undrar över en sak. Min fjording har alltid sen jag köpt honom iallafall varit segare av naturen. Väldigt segdragen (tänk ånglok).

Kastade på honom ett tvådelat pessoa idag och hade tyglarna i tredje ringen. Efter 5 minuter forsade det glädjetårar! :eek: Han gick som en klocka! :D Eftergift överallt, en arbetande bakdel, en högt ansatt svans och benen ordentligt under sig. :D Han såg ut och kändes som en sagohäst! :D Jag har nog aldrig ridit med så mjuka och fina händer som idag, han blev så böjlig.. han han.. :D

Men hur kommer det sig att han fungerar så pass bra på ett tvådelat pessoa med hävstångverkan, från ett snällt tredelat? Skillnaden var enorm.

(Glömde det viktigaste, för första gången någonsin gick han i form i galoppen. Han kändes som en gunghäst! Jag som tidigare varit van vid flänggalopp fick tänka till ordentligt för att följa med fint)

Skreppur är glad! :D

Sv: Min häst fungerar toppen på ett Pessoa

1. Pessoa har INGEN hävstångsverkan, det är ett gagbett.

2. Vet du hur ett pessoa verkar?

Inte? Nej, jag har inte en aning faktiskt. Har aldrig tyckt om pessoa.. berätta gärna hur det fungerar! och sedan gärna till trådfrågan, varför han går så fint på det tillskillnad från det tredelade tränsbettet. (:

pessoa och gagbett är ett så kallat hissbett
för att få hävstångsinverkan behövs kedja

Eller, jag vet att trycket blir annorlunda och trycker mot gommen så att hästen tvingas gå undan trycket = böjer nacken.
Men man märker om ens häst ogillar bettet eller inte. Han tyckte om det?

Anledningen till att han går "så fint" är att pessoabettet drar in honom. Man kan inte ge en ordentlig eftergift utan att helt släppa tyglarna vilket betyder att bettet verkar i munnen på hästen hela tiden. Som sagt så har pessoabett ingen hävstångsverkan då bettet inte har någon kindkedja, utan det är ett hissbett (du kan dra hur mycket som helst i stort sett utan att det tar stopp). Bettet gör betydligt mer skada än nytta och borde inte användas alls, oavsett vilken kunskapsnivå ryttare och häst ligger på. Ska leta fram ett bra "inlägg" som Sorbe här på buke skrivit. Ska bara hitta det först. :)

Men hur kommer det sig att han fungerar så pass bra på ett tvådelat pessoa med hävstångverkan, från ett snällt tredelat? Skillnaden var enorm.

Skillnaden är ju att ett pessoa är mycket mer starpare än ett vanligt tredelat + att det är ett hissbett. Men varför inte då rida på ett tredelat pessoa om du nu vill rida på pessoa i fortsättningen?

Det finns massor av trådar om pessoabettet, sök efter dem så får du mer info.

Lite snabbt om hur pessoa fungerar:

Ju längre ner du fäster tygeln, ju mer effekt på varje punkt får du.

*det ger tryck på nacken vilket ber hästen sänka nacken.
*tvådelade bett reser sig i gommen och trycker på rejält (smärta vanligt inblandad) och ber hästen ta upp huvudet.
*Eftersom det är ett gagg(hiss)bett betyder det att när du tar i tyglarna flyttas bettet upp i munne = milslånga mungipor trots att du tycker att du inte tar i hästen alls = hästen uppfattas som om den är jättemjuk och eftergiven.

Enligt mig är det ett av de värsta betten som används idag, just på grund av att det är så få som vet hur det fungerar.

Se en fråga; hur kan du sätta in ett bett i munnen på din häst när du inte har en anning om hur det fungerar?

gissar på att det inte va ett svar till mig ;)

bra förklaring iaf!:idea:

Hehe, varför skulle ett tredelat vara bättre än tvådelat? :eek:Pessoabetten är skitbett oavsett "mundel". Det är funktionen på själva bettet och inte mundelen som är elak mot hästen.

Sorbes förklaring:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=8706550&postcount=8

Jag föreslår att du slutar rida på pessoa medan du kan, och känner du att du behöver ett starkare bett så tycker jag att du ska prova Kimblewick (jaktkandar) eller pelhambett med två tyglar. De är riktiga hävstångsbett och betydligt snälla mot hästen i en varsam hand. :)

En enkel fråga och så många följdfrågor! Sucka!

1. Självklart skulle jag kunna rida på ett tredelat pessoa om jag vill fortsätta med pessoa i fortsättningen. Givetvis!

2. Bettet följde med från förra ägaren, jag vet att han har gått på det, jag vet att det inte är pestsmittat, jag vet att jag är såpass balans och följsamhet att jag inte förstör hästen. (:

Tack för svar!

Hehe, varför skulle ett tredelat vara bättre än tvådelat? Pessoabetten är skitbett oavsett "mundel". Det är funktionen på själva bettet och inte mundelen som är elak mot hästen.

nä jag tänkte bara på i med att hon red i ett tredelat innan.
min mamma rider på ett tredelat pessoa ibland, fast med kedja. håller på och övertala henne om att det är ett skitbett, men hon lyssnar aldrig på mig :mad:

Mer eller mindre, allt är relativt.. Beror på om det ger någonting!

Så du har inte funderat på alls varför hästen helt plötsligt är superlydig och "går i form" i gallopen som han tydligen annars inte brukar göra? Det första du måste göra är att förstå vad bettet gör mot din häst mun, att han såsmåningom kommer bli felbyggd för att han inte arbetar naturligt eller i riktig form och att bettets inverkan inte beror på din hand. För du håller ju i tyglarna eller hur? och sålänge du för det kommer bettet verka uppåt och nedåt och hästen kommer inte förstå alls vad du menar.

Tredelat eller tvådelat pessoa.. skit samma egentligen.

Visst, du slipper att bettet ställer sig i gommen och trycker, men det är fortfarande dubbla budskap till hästen. Hur snällt är det?

Tänk dig själv i detta exempelt.
Jag står bakom dig och trycker på din nacke för att få dig att böja dig ner lite. Men, samtidigt som jag gör det så har jag en tråd i munnen på dig som stoppar dig och ber dig gå upp. Hur vet du vad jag vill?
Förstår du inte brukar ryttar en bli hårdare i handen för att "visa vägen", alltså tar jag lite hårdare i tråden (som är går genom din mun). Trycket på nacken ökar samtidigt.
Enda sättet för dig att komma undan är att testa dig fram till vad jag vill, men även när du gör helt rätt så är där alltid tryck både i munnen och nacken. Snällt? Välj själv...

Och jo, bettet är pestsmittat, hur mycket förra ägaren red med det, och hur "bra" hästen går med det.
Läser du inlägget som sorbe skrev ser du själv vad som händer när man tar minsta lilla i bettet. Snällt? Knappast. Skit? Absolut!

Bara för att någonting fungerar så betyder det inte alltid att det är bra...

Mer eller mindre, allt är relativt.. Beror på om det ger någonting!
Om du läser, verkligen läser, så ger denna tråden dig väldigt mycket. Exempelvis så kan du göra livet lättare både för dig och din häst :idea:
Framförallt kan du minska obehaget för din häst...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 928
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 148
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka