min katt har drabbats av diskbråck

S

sabina87

Hej!

Sitter här hemma och funderar.
Jag hittade min katt (hona som nyligen passerat 1år) på golvet igår (på morgonen) hon kunde inte stödja på bakbenen.

Ringde till veterinär och fick komma direkt, de röntgade henne och sa att hon har fått ett diskbråck i ländryggen som trycker lite mot nerverna i ryggen som gör att hon blir förlamad. (hon reagerar på smärta när veterinären "nöp i tassarna") så de känner hon, hon är alltså inte helt förlamad.

Vi fick 3 allternativ: operation, medicin, himlen

vi valde medicin då operation var riskabelt. Hon får kortison som ska ta bort svullnaden och på så viss lätta på trycket från diskbråcket. Sedan får hon även antibiotika mot infektion så risken för urinvägsinfektion mm minimeras då hon inte kan kissa själv pga förlamningen. (Hon är förlamad från höfterna och ner -bakben och svans)

Trotts detta är hon sig själv kurrar, myser, äter ja allt förutom att bakdelen inte fungerar som den ska. Men eftersom vi fick detta allternativ så måste hon kunna bli bra annars hade veterinären inte sagt så.

Men nu undrar jag om någon har varit medom detta förr?
Hur gick de för eran katt?
Tydligen är de ovanligt att katter drabbas, de är vanligare på hundar. Men de går inte att googla på det så jag tänkte prova göra en tråd för att få se om någon kan dela med sig av sina erfarenheter och kunsakper.

Och eftersom jag är djurvän så skulle jag aldrig låta min lilla Nellie lida jag har frågat veterinären miljoner ggr om hon lider och han tror inte att hon gör de, inte nu iaf då hon är vid gott mod.

Hoppas någon kan dela med sig vore skönt bara grubblar en massa.
Tack på förhand
Mvh Sabina och Nellie
 
Sv: min katt har drabbats av diskbråck

Ingen som har nån erfarenhet?
 
Sv: min katt har drabbats av diskbråck

verkar inte som så. Men nu har vi fått de, hon har tagit flera steg idag!
 
Hej
Gammal tråd, men vi har en katt med exakt samma problem. Hur gick det? Några råd?
Tacksam för svar
Göran
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 423
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 927
Senast: Takire
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 899
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp