Min kattunge diar inte

L

lime

Min kattflicka fick två kattungar i morse, något tidigare än beräknat,en var död när den föddes, den andra lever fortfarande men det verkar inte som den diar, kattmamman verkar inte bry sig speciellt mycket om den, slickar bara lite på den och försöker smita iväg. Jag har försökt få den att dia, men lyckas bara få den att suga lite grann. Ringde veterinären, han sa att det enda nog är att sondmata, men det skulle kosta en tusenlapp att ta in veterinären på jourtid. Sedan allt jobb med matningen, jag skulle bli uppbunden varje dag under lång tid. Vet inte heller om man ska sondmata, kanske naturen ska ha sin gång, men det är inte kul. Stackars liten. Hade jag haft en tusenlapp hade jag nog ändå sondmatat den trots arbetet.
Ledsen..... :cry:
 
måste du betala det nu? min veterinär brukar ge mig en faktura
 
Hörde att kattungen började skrika därupps, så jag gick upp till dem, den verkade vilja dia, så jag visade den en spene och rätt som det var så diade den, efter en stund slickade mamman den så den lossnade, men jag satte fast den igen och då diade den en stund till. Det var ju säkert 6 timmar efter den föddes så jag hoppas hon hade mjölk kvar, men den sög ju iaf. :)
 
Vad skönt att det verkar ordna sig. På bra djuraffärer finns det en modersmjölkersättning som heter Kitty-Milk från beaphar. Apoteket har ju sprutor som du kan använda om du inte får tag på en nappflaska för katter på djuraffären.
Hojta om du vill ha receptet på en annan sorts mjölk.
Håll också koll på vikten, den ska gå upp ca 20 g/dygn.
 
jag hade en gång en kull (bondkatt) där en unge var lite hängig som jag matade själv vid sidan om de första dagarna, sen gick det bra.... vart världens sötaste kisse (en kopia av Boll's katt fluffe :love: )
 
20g... :eek: har fullt upp att försöka få min kisse att inte minska i vikt. Kanske det vänder. Jag har köpt mjölkersättning hos veterinären och matat den varannan timme sedan i går em, nu är jag på jobbet så jag hoppas den klarar sig till dottern kommer hem från skolan. Lärde henne mata den med spruta igår. Kastas mellan hopp och förtvivlan.
Går inte detta så parar jag bonnkatthonan, detta är min andra raskattkull (har bara haft två kullat och det är olika kattmammor!! så det beror inte på honan, men de har samma pappa, ingen inavel heller) som det blir så här med och mina stallkatter kan få hur mycket ungar som helst utan att sådant här inträffar, är det vanligt/vanligare bland raskatter??
 
Hallå! Ge socker saltlösning, då får den upp energin så den orkar dia!!! Veterinärer brukar ha bra recept på sånt, kan det ej i huvet å sitter på jobbet annars hade du fått det av mig! Har räddat många kissar!!!
Lycka till!!!!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 262
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 430
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 582
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp