Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Rhodugune

Trådstartare
... hur fungerar det med jobb/studier och vilka vägar måste man gå, är smartast att gå?

Har suttit och tittat på imigrationsverketshemsida och på csn, blir inte mycket klokare för det.

Ser ut som han behöver uppehållsrättstillstånd för att kunna bo här och ha en sysslesättning, men vet inte hur det fungerar tex med studiemedel för just honom.

Han bor i England och fyller 19 år i år om det spelar någon roll, anledningen att han vill flytta hit är för studier och för att jag bor här.

Vad har han för möjligheter till det som eu-medborgare?

Och är det någon som har några liknade erfarenheter och tips, hur var det för er?

Jag har ingen erfarenhet alls om sånt här, har ingen aning om vilket projekt i storleksgraden det är att göra något liknande, om det är rätt för honom, så jag behöver lite hjälp och stöd att bolla om det här är en bra hållbar plan eller inte.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Min sambo är spanjor och jag har varit i kontakt med både CSN och Migrationsverket om i princip samma sak. Som EU-medborgare har man rätt att studera i Sverige utan något särskilt tillstånd. För att få CSN behöver man dock permanent uppehållstillstånd - oavsett varifrån man kommer. Alltså behöver din pojkvän komma till Sverige och ansöka om tillfälligt uppehållstillstånd och efter det permanent uppehållstillstånd - sedan kan han studera med CSN. Innan dess får han inget studiemedel.

Annars är en annan väg att gå att åka som utbytesstudent genom ett brittiskt universitet om det är så att han kan få studiemedel från England, men det har jag mindre koll på.

Som EU-medborgare måste man dessutom ansöka om uppehållstillstånd via pappersblankett istället för via internet och det är då längre handläggningstid på de ärendena. Alltså bör man göra detta i god tid innan studierna börjar (för att få studiemedel alltså).

Hoppas det var till någon hjälp! Vet själv att allt sånt här kan vara lite rörigt.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Visst hade du en hel tråd om din spanjor och hans flytt? Tänker att den också kunde vara läsvärd :)
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Ja, kanske det? Här är den i alla fall, kanske hjälper den någon? :)
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Tack det var till stor hjälp, vi får se hur det går. :)
Det ser ut som vi har en hel del att fundera på, kanske det är bäst att han först flyttar hit som utbytesstudent, eftersom hur vi än gör så måste han ha bott här i två år för att ha rätt till studiemedel från csn.

Hur kommer ni lösa det med sysselsättning med din spanjor så han kan bo här?
Hoppas det löser sig på bästa sätt för er.

Inte lätt att få jobb här och min kille har inte hunnit med några högskolestudier och har mest ströjobbat, senast som speltestare, så de är inom spelindustrin, IT som han vill skaffa sig en utbildning.

Hade ingen aning att det skulle vara en sån djungel av regler och ansökningar, det skulle ju bli så lätt att jobba eller studera när vi gick med i eu, jag är heltf förvånad eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Det ser ut som vi har en hel del att fundera på, kanske det är bäst att han först flyttar hit som utbytesstudent, eftersom hur vi än gör så måste han ha bott här i två år för att ha rätt till studiemedel från csn.
Ja, det är nog enklast för annars måste han ju jobba parallellt med studierna för att försörja sig. Om han vill plugga på en gång vill säga.
Och ja, med tanke på vad du skrev om hans erfarenheter så är det nog en god idé. Svenska är ju generellt väldigt viktigt för att få jobb i Sverige och har du ingen direkt arbetslivserfarenhet blir det nog tufft.

Bor du hos honom förresten eller har ni en distansrelation?

Hur kommer ni lösa det med sysselsättning med din spanjor så han kan bo här?
Hoppas det löser sig på bästa sätt för er.
Tack, vad rar du är :). Jag kollade mest för framtiden för min sambo, i fall att han vill plugga sedan. Han flyttade till Sverige i höstas och tanken var då att ansöka om TUT så snart som möjligt för att få det avklarat, men väldigt snart efter att han flyttade in så bestämde vi oss för att flytta utomlands av lite olika anledningar. Vi löste det så att han jobbade med sitt företag under de månaderna han var i Sverige (han driver eget företag med en vän, ett jobb som funkar internationellt och på distans) och nu har vi flyttat. När/om vi kommer tillbaka så kommer han förhoppningsvis ha jobb rätt snabbt och så kommer vi att söka uppehållstillstånd i och med att vi då förmodligen bor där mer permanent. Men vi får se hur det blir med allt.

Hade ingen aning att det skulle vara en sån djungel av regler och ansökningar, det skulle ju bli så lätt att jobba eller studera när vi gick med i eu, jag är heltf förvånad eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta.
Ja, det är en hel del att hålla reda på faktiskt. Migrationsverket är bra att prata med men de har långa köer så det är lite frustrerande faktiskt.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Ja, det är nog enklast för annars måste han ju jobba parallellt med studierna för att försörja sig. Om han vill plugga på en gång vill säga.


Eller så söker han studiemedel via sitt hemland tills han har rätt till svenskt? :) För i England har man väl motsvarande CSN?
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Jag har redan nämnt detta:

Annars är en annan väg att gå att åka som utbytesstudent genom ett brittiskt universitet om det är så att han kan få studiemedel från England, men det har jag mindre koll på.
Som sagt; det har jag mindre koll på.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Hade ingen aning att det skulle vara en sån djungel av regler och ansökningar, det skulle ju bli så lätt att jobba eller studera när vi gick med i eu, jag är heltf förvånad eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta.

Det är superlätt. Så länge man jobbar eller pluggar utan att vilja ha studiemedel från Sverige. Jag har iof flyttat åt andra hållet men iom att jag direkt hade jobb behövde jag bara gå till Stadsamt och säga, hej, hej jag är här, visa mitt pass, mitt lägenhetskontrakt och mitt anställningskontrakt. Då får jag automatiskt stanna här hur länge jag vill. Nu har jag jobbat 3,5 år så skulle jag nu bli arbetslös har jag rätt till motsvarande a-kassa här. Hade jag naturligtvis inte direkt. Men som EU-medborgare har du ju rätt att "ta med" din a-kassa i 3 månader. Förutsatt han har rätt till sådan i England såklart.

Krångligt blir det först när man vill flytta hit utan att ha sin försörjning ordnad. Har du det är det bara att flytta. Utan en djungel av regler och ansökningar.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Ah missade detta, sorry.

Det är iallafall enkelt den andra vägen, dvs få svenskt studiemedel om man bor i ett annat land ovh kommer från Sverige.

Kolla upp det närmare är mitt tips :)
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Ah missade detta, sorry.

Det är iallafall enkelt den andra vägen, dvs få svenskt studiemedel om man bor i ett annat land ovh kommer från Sverige.

Kolla upp det närmare är mitt tips :)

Bara så länge du är skriven i Sverige. Som utvandrad får du inte heller nått.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Tror inte detta stämmer. Har vänner som är från Sverige men skrivna i Danmark som får svenskt studiemedel. Men kanske inte är samma regler inom EU som inom Norden? Har ingen större koll på exakta regler då jag själv inte får studiemedel.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Tillägg. Enligt CSN måste du ha varit bosatt i Sverige i 2 år de senaste 5 åren. Står inget om att man måste vara skriven i Sverige medan man studerar. Ovh förresten hur skulle det gå till egentligen? Man ska väl vara skriven där man bor och lever?

Länk till CSN
http://www.csn.se/utomlands/krav
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Jag studerade 6 månader i Österrike och var också skriven där. Fick utan problem CSN.

Men när jag flyttade till Tyskland (som var permanent) och då blev utvandrad från Sverige fick jag inte längre studera med CSN. Nu behövde jag det aldrig, då jag fick jobb direkt. Annars var min plan B att studera ett halvår och leta jobb samtidigt. Men som sagt, jag var då inte berättigad till CSN (enligt dom själva).

Om CSN (som ofta) hade fel vet jag inte, bråkade aldrig om det då det blev inaktuellt.
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Han har börjat med att söka ett jobb där det är en fördel att han pratar engelska, men det går ju inte att utgå från att han får det.

Så lite plugg i början är ett alternativ samtidigt som han söker jobb eller bestämmer sig för vad han vill plugga, svenska vill han lära sig så klart.

Tyvärr vet jag inte vad jag har för inkomst till hösten, har inga problem med att ställa upp och försörja honom ett tag medans han får ordning på sitt liv här, ska bara ha råd till det också, ska eventuellt börja plugga då.

Vi har ett långdistandförhållande, lärde känna honom online för snart 2 år sen, genom ett mmo vi spelade och i höstas träffades vi för första gången och sen dess har det bara rullat på, har tagit det väldigt lugnt så vi är väldigt försiktiga personer båda två.

Vad skönt att det fungerade för din spanjor att kunna jobba med sitt företag under den tiden ni var här och hoppas det löser sig smidigt med allt när ni flyttar tillbaks, det härligt att det går hitta kärleken på andra ställen och få ihop det med att leva tillsammans ändå. :)

Det tar bara lite tid att bli insatt i alla regler, den här tråden har hjälpt mig mycket.
Så vi ska nog få ihop det, vi är ute tidigt, hoppas jag i alla fall, flytten blir nog inte förens fram till hösten.

Palle: Ska kolla upp det där med studier via hemlandet, får se vilka regler de har där.

Studiemedel via Sverige verkar han inte kunna få, det står någonting om att man kan få det om man är under 20 när man flyttade hit, men det verkar bara gälla om man flyttar till sina föräldrar, ska ringa csn på måndag och fråga så jag vet säkert.


WhoIsItAgain: Japp, visst hade det varit lätt då, men jag trodde att det vara lika lätt att flytta emellan ändå, kalla mig naiv eller vad du vill, skönt att det kunde ordna sig så lätt för dig.

Han söker jobb här i Sverige, väntar på svar, det här är plan b så att säga, vill inte behova vänta flera år på att vi ska kunna bo ihop, och fortsätta träffas bara ett par gånger om året, det är inte hållbart i längden för oss, vi är inte ute efter att utnyttja systemet, bara hitta bästa sätt för oss att få ett liv ihop, kanske det är egoisktiskt och girigt, att jag sätter oss först.

Tack alla som skrivit, fortsätt gärna med det, jag ska uppdatera hur det går. :)
 
Sv: Min kille funderar på att flytta till Sverige...

Håller tummarna fö att det löser sig för er :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 069
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 957
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp