min nya häst är så osocial.

F

fjordlovers

hon vill inte bli borstad,vill inte kela,söker ingen kontakt,vill bara vara ifred.vad ska jag göra för att hon ska bli mera sällskaplig? :(
 
Ge henne tid. Min var fruktansvärt osocial hon också. Men nu börjar hon tina upp. (Hon har ett jäkla humör så jag är glad för det lilla kel vi får till. :smirk:) Ta reda på vad hon tycker om. Hur gillar hon att bli borstad mm mm Jag lovar det kommer att bli bättre ju mer du lär känna henne. :D
 
Kan bara hålla med.
Det låter som min islandshäst de 2 första åren.*Suck*
Allt hon behövde var tid.
Det som hjälpte oss var att hon fick vara i fred när hon behövde det, och att jag aldrig trängde mig på henne.
 
ok,jag får nog låta det ta lite tid,men har du några bra tips på övningar som får henne att lita mer på mig,att hon känner att jag bara vill henne väl o.s.v
 
Håller med de andra. Har fått hem många olika hästar och dom flesta är väldigt osociala i början innan de har vant sig vid rutiner osv. Jag tycker bara du ska ge henne tid och vänta. När jag får hem en ny häst så pysslar jag mycket med dom och går promenader i skogen och på vägar så att dom får vänja sig. Jag tränar inte förrän hästen verkar vara hemmastadd.
Lycka till!
 
Först av allt måste hon få bli hemmastadd.
Min häst var tvärtom, han sökte sig till mig i början jättemycket för jag var den enda tryggheten i det nya hemmet- ända tills han kände sig trygg-DÅ va jag ointressant.
Men be INTE om hästens uppmärksamhet! Det är det dummaste du kan göra och sänker din rang.
Du ska visa ditt ledarskap (är det en ny häst så ska du först av allt bygga upp ett ledarskap och visa att du är ledaren) och vara konsekvens och rättvis, utan att ge hästen massa uppmärksamhet m.m Hästen kommer vilja ha din uppmärksamhet när hon ser dig som ledare , och kommer ty sig till dig. Jag tror att, så länge hon inte ser dig som eller accepterar dig som ledare, inte känner att hon har något socialt utbyte av dig.. kanske bara för egen del om hon behöver klia sig eller så.
Min häst, är efter 2 år hos mig, hur annorlunda som helst sen han verkligen insåg vem som är ledare.
Nu vill han bara komma till mig i hagen, följa efter mig, vara med mig jämt, pussas och hålla på.
Nu går jag med på det när jag själv känner.
Det är jätteskönt att känna att det inte är man själv som tvingar sig på hästen på något sätt, utan att det är hästen som vill.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
528
Senast: tott
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 290
Senast: Miiikaela_
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp