Aggressiv ponny som sparkar i transporten vid sällskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lottch

Trådstartare
Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst.

En av våra ponnyer hatar att åka med sällskap, vilket är svårt, då hon inte har något större val. Åker vi med stor lastbil och har en plats mellan så hon inte har någon direkt bredvid sig sparkas hon lika mycket. Jag är rädd att hon snart kommer att sparka sönder någon av lastbilarna eller sig själv snart.

Med eller utan mat spelar ingen roll, fastbunden eller lös har ingen betydelse heller. Vi har märkt att det är lite bättre om vi har lampan släckt när det är mörkt ute.

Jag förstår ju att hon gör det för att hon är trängd, samma beteende inne i boxen när hon hade en boxgranne, men jag vet snart inte vad vi ska göra. Transporterar henne i tvåhästarslastbil samt c-kortslastbil.
 
Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst.

En av våra ponnyer hatar att åka med sällskap, vilket är svårt, då hon inte har något större val. Åker vi med stor lastbil och har en plats mellan så hon inte har någon direkt bredvid sig sparkas hon lika mycket. Jag är rädd att hon snart kommer att sparka sönder någon av lastbilarna eller sig själv snart.

Med eller utan mat spelar ingen roll, fastbunden eller lös har ingen betydelse heller. Vi har märkt att det är lite bättre om vi har lampan släckt när det är mörkt ute.

Jag förstår ju att hon gör det för att hon är trängd, samma beteende inne i boxen när hon hade en boxgranne, men jag vet snart inte vad vi ska göra. Transporterar henne i tvåhästarslastbil samt c-kortslastbil.

Provat med hög skiva mellan så att hon inte ser sällskapet?
 
Är hon lugn och nöjd när hon åker ensam?

I så fall tycker jag att ni ska respektera att hon inte vill ha andra hästar/ponnys så nära.
 
Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst.

En av våra ponnyer hatar att åka med sällskap, vilket är svårt, då hon inte har något större val. Åker vi med stor lastbil och har en plats mellan så hon inte har någon direkt bredvid sig sparkas hon lika mycket. Jag är rädd att hon snart kommer att sparka sönder någon av lastbilarna eller sig själv snart.

Med eller utan mat spelar ingen roll, fastbunden eller lös har ingen betydelse heller. Vi har märkt att det är lite bättre om vi har lampan släckt när det är mörkt ute.

Jag förstår ju att hon gör det för att hon är trängd, samma beteende inne i boxen när hon hade en boxgranne, men jag vet snart inte vad vi ska göra. Transporterar henne i tvåhästarslastbil samt c-kortslastbil.
Jag hade tagit hjälp av en tränare för att träna ponnyn på att klara av trängda situationer. Det finns jättebra övningar att göra i andra situationer än transporten. Övningar som bygger upp hästens tolerans och självförtroende att kunna hantera klaustrofobiska miljöer.
 
Jag hade tagit hjälp av en tränare för att träna ponnyn på att klara av trängda situationer. Det finns jättebra övningar att göra i andra situationer än transporten. Övningar som bygger upp hästens tolerans och självförtroende att kunna hantera klaustrofobiska miljöer.

Men det verkar ju vara klaustrofobiska miljöer med andra hästar nära inpå. Frågan är om det är transporten eller att tvingas stå så nära en annan häst?
 
Men det verkar ju vara klaustrofobiska miljöer med andra hästar nära inpå. Frågan är om det är transporten eller att tvingas stå så nära en annan häst?
Jag tänker att det är både och, ponnyn tycker det är jobbigt att stå i transporten men det är hanterbart. När sedan ytterligare en ponny kommer med på samma yta, blir det för mycket. Jag tror att ponnyns puls och stress har ökat redan i det första senariot men det märks inte så mycket utåt. (Bara min hypotes, svårt när man inte sett händelsen).

Vi tror oftast att en kompis lugnar men det beror ju på hur de kommer överens, om de klarar att dela utrymme med varandra etc. Min häst är väldigt klaustrofobisk och jag hade faktiskt inte kommit på tanken att ställa henne i en transport med en annan häst. För henne gäller mycket ventilation och att den övre luckan i baklämmen är nerfälld, även på vintern. Då går det någorlunda bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Har senaste månaden börjat rida en d-ponny. Hon har stått länge innan dess och enbart varit igång i perioder. Hos förrförra ägaren är...
Svar
7
· Visningar
1 259
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp