Min sadel möglar!

TheHunted

Trådstartare
Hej!
När jag kom till sadel kammaren var min sadel vithårig /möglig, nu undrar jag varför det ändast är min sadel som möglar. det finns flera andra och dom är fräscha... Är de för min är brun?
kan det bero på sadeltålen eller är det sadel balsamet, för mycket/för lite... vad kan det beropå??

Sv: Min sadel möglar!

Det har inte med färgen att göra.Vi har uppvärmd fin sadelkammare och kompisens sadel möglade. fast då var den inte använd på ett bra tag.Smörj och putsa den med jämna mellanrum även om du inte använder den.

Det kan vara det du smörjer med. Vi har en del grejer som möglat som varit smort med en viss olja. Den är gissningsvis inte alls bra...

Brukar sörja med Stübben läder tvål. är det bättre eller sämre att smörja med balsam varje gång man putsar? Jag putsar typ 1 gång i veckan och den blir ändå så... hur ofta ska man puttsa en sadel? Är bara hemma på helgerna så skulle kunna puttsa lördag, söndag...

När jag ska börja med att få bort möglet så startar jag alltid med att ta ca 1 liter vatten och 3 kapsyler ättikssprit, sådan där vanlig som köper i matvaruaffären...

Men man ska tänka på att den lösningen är mycket STARK, och att man bör använda handskar så man skyddar händerna.

Sen tar jag en NY svamp och doppar den i lösningen och tvättar av hela sadeln, tränset eller vad det nu är som är mögligt.

Och när lösningen blivit väl mörk så blandar jag en ny omgång och så håller jag på till lösningen är så "ren" som jag orkar tvätta prylen.

Tänk på att inte dränka lädret bara...

Avsluta med att torka noga så det blir helt torrt.

Sen kan man använda sadeltvål, olja eller vad man tycker är bäst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 176
Senast: Maniac123
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka