Min son har blöjeksem - behöver tips

A

Alanis

Min son på 8 månader har blöjeksem. Det kom plötsligt för en vecka sedan cirka. Troligtvis för att han börjat sova på mage för två-tre veckor sedan och den våta nattblöjan trycker mot. För han har bara eksem på framsidan, dvs ovanför snoppen, på snoppen och på pungen. Byter blöja om han vaknar på natten, dock vaknar han lite för mycket av det när klockan är 5 på morgonen. Idag har han inte kunnat somna om ordentligt.
Vädrar honom så mycket det går, men då sitter han och kliar eksemet så det känns inte bra. Har provat olika salvor men läget är oförändrat. Är nästa steg läkarbesök?
Har provat olika blöjor och libero fungerar bäst. Ska prova mycket större till natten. Har själv atopiskt eksem som är ärftligt så det känns lite som att det inte kommmer att släppa nu när eksemet fått fäste.

Hjälp tack!
 
Sv: Min son har blöjeksem - behöver tips

Hur tvättar du?
Hur ofta?
Anväder du tvättservetter? (med kemikalier?)
Jag tycker att lactacyd-tvål och vatten vid varje blöjbyte tillsammans med vädring är överlägset bäst, iblad kombinerat med Bephanten (stavas?) på ordentligt luftad hud.
 
Sv: Min son har blöjeksem - behöver tips

Har inte haft några större problem med eksem men en gång hade sonen lite och det råkade vara när vi skulle till barnläkaren. Fick tipset av läkaren ätt blanda lite hydrokortison salva eller kräm med lite pevaryl. Då försvann det på en gång och varje gång det har varit tendens till eksem har jag använt det :)
 
Sv: Min son har blöjeksem - behöver tips

Det kan ju vara svamp också, så tipset ovan är nog inte fel att prova =)

Annars kan man köpa dactacort (stavning?) på apoteket som är ett medel mot svamp och stryka på morgon och kväll i några dagar. Blir det bättre så fortsätt ca två dagar efter att det försvunnit, blir det inte bättre så är det troligtvis inte svamp. Kontakta BVC om du är osäker!
 
Sv: Min son har blöjeksem - behöver tips

Tack alla som svarat!:)

Som svar på dina frågor Susanne så tvättas han alltid när det finns vatten i närheten med tvättlappar som blötas i ljummet vatten. Våtservetter används bara när det andra inte finns till hands så kanske en bajsblöja av 10.
Har innan fått lära mig att man inte behöver tvätta så länge det bara är kiss, så bara morgon och kväll. Med äldsta sonen fungerade det bra.
Nu verkar det svida varje gång han kissar så nu "duttar" jag lite på eksemet när han kissat.
Har hört om hydrokortisonen och provat det ett par dagar morgon och kväll. Tyvärr hjälper den inte mot svedan, så ikväll blev det inotyol istället. Ska prova svampkrämen men iom att han är så påverkad av det ska jag ringa BVC imorgon. Kan man lufta honom på något sätt så att han inte kommer åt att klia, typ med ett par löst sittande bomullsbyxor över? Idag försökte jag avleda honom med favoritlekar och leksaker men han kliade ändå.
 
Sv: Min son har blöjeksem - behöver tips

För vår pojk funkade ordentligt luftning med potatismjöl
samt Inotyol på det värsta området bäst, försvann på två dagar:)
Provat en massa annat innan men denna lösning funka bäst för honom...
 
Sv: Min son har blöjeksem - behöver tips

Min son på 8 månader har blöjeksem. Det kom plötsligt för en vecka sedan cirka. Troligtvis för att han börjat sova på mage för två-tre veckor sedan och den våta nattblöjan trycker mot. För han har bara eksem på framsidan, dvs ovanför snoppen, på snoppen och på pungen. Byter blöja om han vaknar på natten, dock vaknar han lite för mycket av det när klockan är 5 på morgonen. Idag har han inte kunnat somna om ordentligt.
Vädrar honom så mycket det går, men då sitter han och kliar eksemet så det känns inte bra. Har provat olika salvor men läget är oförändrat. Är nästa steg läkarbesök?
Har provat olika blöjor och libero fungerar bäst. Ska prova mycket större till natten. Har själv atopiskt eksem som är ärftligt så det känns lite som att det inte kommmer att släppa nu när eksemet fått fäste.

Hjälp tack!

Jag skulle oxå vilja rekomendera potatismjöl!! Överlägset! Här vädras det lite och pudras en massa vid varje blöjbyte!! Dock har inte jag haft problem med blöjeksem, men på BVC rekomenderade dom det när det var varmt, att ha i alla "veck", för att slippa fuktiga värmeutslak och exem. Toppen!!
 
Sv: Min son har blöjeksem - behöver tips

När mina barn var små fick jag tips om Daktacort från BVC. Det är medel mot fotsvamp som funkar även vid annan svampinfektion.
Det kan ta några dagar innan svedan försvinner.

I övrigt har jag använt barnpuder en hel del de senaste åren (mest på mig själv men även å barnen), det skapar en miljö på huden som inte är fuktig och därmed förhindrar eksem och svamp att bryta ut. Jag vet att barnpuder har "dåligt rykte", för att det innehåller en del paraffin. Men jag har valt att väga nyttan av det mot den eventuella risken och eftersom det används vid enstaka tillfällen överväger nyttan absolut.
 
Sv: Min son har blöjeksem - behöver tips

Inte tvätta bort kiss ??? Varför skulle man inte behöva det ? De gånger min dotter *slarvat* med torkningen, eller att jag nångång tvingasts byta nattetid...bara byta rakt av...då har hon fått sveda och det har blivit irriterat.

Blöjexsem kan förekomma med eller utan svamp, så att behandla det som att det är svamp är ju knappast bra. Man brukar tvätta med ljummet vatten och sur tvål eller ev barnolja. Blöjan ska bytas ofta, eller ännu hellre vädra...Hydrokortisonsalva stryks på ett par gånger om dagen (morgon/kväll enbart är för lite)...det lindrar/tar bort irritationen. Därefter zink- eller kalkpasta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp