Min stressade valp :/

M

Memmento

Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra.
Går och funderar på att omplacera hunden hos en mer "passande" familj, men det känns ju svårt på samma gång för vi tycker ju om honom!

Men iallafall:

Den är en liten kille på 6 månader. Blandras mellan Yorkshireterrier, ChineseCrested och Papillon.

Han har bott hos oss i ca 3 månader nu.
Valpköpet var planerat. Vi är hundvana och så även småbarnen. Så vi tyckte inte att det skulle vara några problem.

Vi sökte en familjehund, som kan följa med oss på allt vi hittar på. T.ex far ut och grillar, promenader, åker skidor osv osv. (Ja såklart inte långpromenader och hårt fysisk aktivitet nu när han är valp, men sedan när han vuxit upp)Alla rekommenderade oss någon hund ur "sällskapshunds-gruppen". Så hittade vi den här valpen som vi köpte.

Han kom hem till oss. Och fick den där lugna starten som valpar ska ha. Han fick bekanta sig med oss och med omgivningen. Men nu känns det som att vi är fast i en stor "stresscirkel". Allt har bara brakat lös, och jag förstår mig nästan inte på någonting :confused:

Vi har en grind till köket, där han får vara ! Köket är där hans bädd finns i ena rummet, och matskålen i andra. Han har sina leksaker här inne. Det är hans "frizon" eller hur man nu ska kalla det. Och så varje kväll får han komma med oss till tv-rummet och vara med oss. Vi är även så mycket som möjligt i köket, eftersom han inte ska vara ensam.
På natten får han ligga i sin bädd i en "kompostbur" bredvid vår säng.
I bilen har han en lagom stor bur bak i skuffen.
Allt det här har jag försökt fått in som rutin ända sedan vi fick hem han.

Jag har läst, och även fått råd av andra hundägare om oroliga och rädda hundar - och stressade.
Hur man ska göra osv. Och PRECIS så har vi gjort, men det känns bara som att det blir värre och värre utan att man gör nåt speciellt.

Jag kan absolut inte lämna hunden ensam. Så fort jag kliver över på andra sidan grinden till köket så börjar han gnälla. Ibland kan han gnälla även fast nån sitter i köket. Jag kan inte gå på toa eller byta blöjja på minstingen utan att han ska stå och gnälla. Mitt på dagen får han en "knäpp" då han står och morrar och skäller med svansen mellan benen.
Har även testat att gå ut en sväng själv (för att ensamhetsträna) och samma visa då. Skälla och gnälla.
Han är tyst och sover lugnt hela natten, men så fort jag visar tecken på att jag är vaken så börjar han gnälla, och där står han och gnäller och är ivrig tills jag lyfter upp han ur buren.


Sedan bilåkningen: Det gick skitbra till en början, sen pangbom blev han åksjuk i några bilturer. Sen pang bom gick det suveränt igen, sen helt plötsligt började han dreggla igen. Jag har observerat han lite nu, och speciella saker som utlöser det där är att jag skrapar rutorna, anväder vindrutetorkarna. Och så buren han har i bilen: Han var ju åksjuk, så jag köpte buren. Det gick kanonbra i den !! Han låg lugnt å sov, helnöjd i sin nya bur, sen en dag stog han där i sina egna spyor. Ett tag kunde man inte ens sätta han i bilen förrns dregget bara bubblade ur munnen. Men han har aldrig varit rädd för att hoppa in i bilen :O Nu har det gått bra ett tag, men nu börjas det igen :/ Tror det var det där dagen jag skrapade rutorna som startade det hela.

I övrigt är han ju en jätteduktig hund. Och otroligt lydig och duktig för att vara en valp. Han naffsar inte alls på händerna. Utan håller sig till leksakerna när vi leker. Han har bitit sönder lädret och stoppningen på alla mina 6 köksstolar, men sen han fick grisöra så har han slutat med det iallafall.
Sedan när han lämnas ensam måste han rota fram nåt papper eller liknande som han ska bita sönder i flera delar.

Vet inte ur jag ska göra längre. Tycker synd om hunden som inte alls klarar av det vi ska göra.
Vi åker ju bil ganska ofta, och det blir jättejobbigt när han har sina "åksjuke-perioder".

Funderar på om han inte ska bo hos ett ensamt par istället. Där han får full uppmärksamhet hela tiden.
För vi kan ju inte gå och anpassa oss efter hunden, och han verkar inte kunna anpassa sig efter oss riktigt.
Ibland är det jättebra, sen helt appropå blir han ett nervvrak :O

Så svårt också, för vi tycker ju om han, och var ju inställda på att ha han i 15 år framöver :O

Tror ni att det kan bli bättre ?
Hur ska man göra ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min stressade valp :/

Jag fattar nog inte, men är hunden bara i köket, och ni på kommer och går. Det skulle jag bli stressad av om jag var valp och ville vara med flocken.

Jag har inget tips att ge dig så, det finns bättre experter här på buke som kan ge dig det.
Men min spontana känsla är att jag skulle aldrig stänga in min valp i köket. Att aldrig får hänga med runt i huset/lägenheten med flocken utan hela tiden blir kvar så att säga, utan får en stund i tv-rummet med er på kvällen.
Han är ju bara en valp.
 
Sv: Min stressade valp :/

Han får komma ut och leka med oss, och gå runt i huset också (vi har ett hus på 200 kvm) men jag försöker göra en vana till att han ska vara i köket, för där är hans bädd och grejjer. Jag vill göra det till en vana så tidigt som möjligt. Vet inte om jag gör fel då, men jag har både läst om det på internet och fått det rådet av flera uppfödare att ha hunden i köket (som hans plats för att han ska vara trygg på sitt ställe).. men det verkar ju inte funka, så det är väl kanske helt fel :O
 
Sv: Min stressade valp :/

Jag förstår inte heller riktigt. Är det inte bättre att han får vara med er och känna sigtrygg i flocken än att lämnas ensam i köket? Även om han är ute med er ibland så kan inte det vara tillräckligt för att skapa tryggheten han behöver.
 
Sv: Min stressade valp :/

... och att tilllägga. Jag kanske skriver lite hattigt, och har glömt en massa, men det är så mycket så jag vet inte allt ja ska skriva!

Men jag försöker göra till en vana som sagt att han ska vara i köket. Men vi stänger inte ut han hela dagarna (även om det kanske lät så när jag skrev det första). Utan vi brukar vara i köket och leka med han, och öva lite mental träning också. Sen är vi ute mitt på dagen. Han får följa med oss vart vi än åker osv. Men när jag ska städa t.ex, eller när han helt enkelt inte ska vara med så får an vara i köket. Det är där han ska få sitta kortare stunder sedan när han blir större och man ska fara och handla, eller lämna barn på dagis osv. För tänkte att det är bättre att lämna hunden hemma då, än i en varm/iskall bil på sommaren/vintern ..
 
Sv: Min stressade valp :/

För valpen verkar inte köket vara en positiv zon, även om ni vill att det ska vara så.
Jag tycker hunden ska få vara med, sen när han ska vara själv så kan han vara i köket. Men annars måste han få vara med och umgås. Han blir ju utstängd från flocken tycker jag.

Vi har bädd i alla rum. Då kan hundarna vara med och ligga i sin korg eller vart de nu ligger.
Att alltid ha endast en plast att sova på och familjen är i andra delar av huset, är ju inte så en hund vill ha det. De vill vara med sin flock.
 
Sv: Min stressade valp :/

Men alltså om det är som ensamhetsträning du har hunden i köket så måste det ske korta stunder, tex 5 min hit lr dit. Låt hunden va med er i hela huset! Det är väl självklart att valpen blir stressad när han inte får vara med. Om han känner sig trygg därinne så kommer den självmant gå o lägga sig i sin bädd, så låt grinden stå öppen. En valp behöver få en trygghet med sin "flock".
 
Sv: Min stressade valp :/

Jag får strunta i alla råd jag fått ang stressade hundar då, och släppa lös han :) Hoppas på att det blir bättre !
 
Sv: Min stressade valp :/

Fast jag fattar inte riktigt. varför har du fått råd att behandla honom som en stressad och rädd hund? Var han det när han kom till er eller?
 
Sv: Min stressade valp :/

Jag håller med dom andra, låt hunden vara med!

Om du ska ensamhetsträna den så måste hunden vara trygg och lugn innan, den blir inte det av att bli ensam, en hund vill vara med sin flock 24/7 och speciellt en valp, när den bli äldre och tryggare går den och lägger sig i andra rum än ni är i men tvinga inte en liten valp att säras från flocken :(
 
Sv: Min stressade valp :/

Det sägs ibland att stressade hundar mår bättre av mindre utrymmen, ja. Men framförallt mår de bra av att ha sin flock runtomkring sig.

Att du låter hunden vara instängd när du städar blir lite kluvet tycker jag. du säger att han inte klarar att vara ensam 5 min när du byter blöja, men du lämnar hunden hemma när det ska handlas?
Städning innebär ofta dammsugare=läskigt enligt många hundar. När du lämnar hunden blir det alltså läskigt (om din hund hör till dem som är rädd för dammsugare etc).

Nej, börja med att låta hunden vara med, ha inte hunden i bilen när du skrapar rutorna utan sätt in honom efteråt. Finns många trådar med tips om bilåkning i övrigt.
Han har alltså förut bara haft leksaker, inga ben eller liknande? Grisöra tar slut rätt fort här och verkar inte stilla allt tuggbehov heller, testa med ben.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 698
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
743
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 605
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp