Min väg till sommarjobb 2016

Ozarc

Trådstartare
Jahapp, då har man fått det telefonsamtal som man gått och väntat på i två veckors tid. Drömpraktiken gick inte till mig...

Jag går näst sista året på min fyra år långa utbildning och den här sommaren SKA jag ha en praktik med anknytning till min utbildning. Har hållit på och skickat ansökningar sen november. Låter mycket men varje ansökan tar ca 10-15h för mig, så har tyvärr inte blivit så många som jag skulle vilja få ut. Det känns som att detta blivit ett livsmål nu. Förra året sökte jag lite halvhjärtat men orkade inte med extrajobb, häst och studier ovanpå ansökningarna... I år är jag sjukt mycket mer besluten.

Dock är det en del ångest inblandat i detta. Det ska medges. Om jag inte får något kommer jag ta det fruktansvärt hårt och känna mig misslyckad och som att jag är dömd att sitta i kassan i en matvarubutik när jag är färdig.

Jag siktar på något inom försäkring eller banking, helst corporate finance. Vill ha en välbetald, intellektuellt utmanande karriär där det finns möjlighet att klättra och jobba internationellt.

Hur som helst. Syftet med tråden är att jag ska använda den som någon form av "dagbok" i mitt sökande. Tänker också sätta upp lite mål och tänker att genom att ha en offentlig tråd här så hålls jag "ansvarig" för vad jag lovat mig själv att göra. Kanske finner någon tråden inspirerande.

Andra är förstås också välkomna att kommentera, bidra med egna erfarenheter och kanske berätta om eget sommarjobbssök eller också föra dagbok över sina ansträngningar. :)

Mina mål:

* 1h per dag (minimum) till sommarjobbssök
* Uppdatera denna tråd varje dag
* Få ut 10 ansökningar till innan mitten av april
 
Dag 1:

Som sagt, fick taskigt telesamtal idag om att jag inte fått praktiken som var mitt absolut förstahandsval. Dock fick jag väldigt bra, konstruktiv feedback som jag höll med om till fullo. Så är tacksam över det och känner att jag lärt mig väldigt mycket (lååång ansökningsprocess med online tester, telefonintervjuer, gruppövningar och redovisningar). Så känner ändå att det var en positiv erfarenhet som jag är tacksam för.

Har två andra ansökningar inskickade som jag inte hört nåt om. Det ena vill jag definitivt ha (produktutveckling, alternativa investeringar), och den andra egentligen inte (aktuarie), men insåg inte att det inte var för mig för än jag hade researchat företaget ett bra tag och börjat på ansökningen. Så kunde lika gärna skriva klart. Om jag nu mot förmodan skulle få det, så lär jag mig alltid något eller så var det sjukt mycket bättre än jag trodde.

Skickade in en spontanansökan ikväll iaf (corporate banking). Hade förberett mailet sedan innan, men ville vänta tills jag hört något från mitt förstahandsval, så gick snabbt att putsa till, dubbelkolla cv:t och skicka iväg. Skulle gärna jobba där, så hoppas att det blir positiv respons. :)

Nästa steg blir att svara på ett mail till en HR avdelning jag skrev till för några dagar sen. De hade egentligen inga sommarpraktiker, utan mest längre (2-12 månader, där de helst vill att man stannar länge), men tänker chansa och söka till sommaren då det verkar vara ett sjukt coolt ställe att jobba; financeavdelningen på high tech forskningsinstitut.

1h gjord
 
Finns det andra jobb du kan söka som kanske har med ekonomi/finans att göra men inte direkt är knutet till utbildningen men som kan höja och bredda din kompetens inom din bransch ändå? (tänker till exempel på att jag har haft massor med jobb när jag pluggat som har med det att göra, jag har läst till exempel arabiska bland annat, då är det en fördel att vara på ett ställe där jag kan utveckla arabiskan och träffa folk från regionen, vilket gjort att jag till exempel jobbat extra på förskolor som ligger i invandrartäta områden, i röda korsets organisation samt på boende för ensamkommande, vilket gett mig mycket, både på papperet och i verkligheten), och lett fram till den tjänst jag har idag som i allra högsta grad har anknytning till min utbildning.

Tänker, om det är finans och ekonomi du utbildar dig inom, att det borde finnas massor av jobb för det.
 
Det är en tuff värld med hård konkurrens, så det är bara att kämpa på.

Dock är väl de intellektuella utmaningarna bara snäppet bättre än att sitta i kassan i butik. Vill man ha det i första hand är en ingenjörsutbildning mer rätt....
 
Dag 2:

Jaaa, då har jag spenderat en timme med att leta efter nästa grej jag ska söka. Hu, går inge bra. Känns som att det är försent nu. Det jag hade tänkt söka på forskningsinstitutet, uppdaterade sin sida efter mitt mail med att de inte tar emot några praktikanter förän från och med augusti. Så då var det kört...

Jag brukar ha så många alternativ uppradade men nu känner jag att jag inte har någonting. Brukar ju oftast hitta grejjor också. Jag har en del plan B alternativ, men känner att jag ännu vill fortsätta söka lite till på plan A. Alltså sånt som jag helst vill göra. Tyvärr inte så mycket mer att säga idag. Har inte hört något från min spontanansökan, men det ser jag som en bra grej. Om det är intressant att ta in en praktikant/sommarjobbare så måste det ju diskuteras lite... Kommer säkert hitta något, ska kolla igenom mina bokmärken imorrn och se vad jag sparat sen tidigare. Kan nog hitta något bra där. :)
 
Det är en tuff värld med hård konkurrens, så det är bara att kämpa på.

Dock är väl de intellektuella utmaningarna bara snäppet bättre än att sitta i kassan i butik. Vill man ha det i första hand är en ingenjörsutbildning mer rätt....

Jo, det är ju en branch med hård konkurrens, men det är ju det jag gillar också. En av de saker som lockar mig med branchen.

Vad menar du med att det inte är intellektuellt stimulerande? Vad baserar du det på? :)
 
Finns det andra jobb du kan söka som kanske har med ekonomi/finans att göra men inte direkt är knutet till utbildningen men som kan höja och bredda din kompetens inom din bransch ändå? (tänker till exempel på att jag har haft massor med jobb när jag pluggat som har med det att göra, jag har läst till exempel arabiska bland annat, då är det en fördel att vara på ett ställe där jag kan utveckla arabiskan och träffa folk från regionen, vilket gjort att jag till exempel jobbat extra på förskolor som ligger i invandrartäta områden, i röda korsets organisation samt på boende för ensamkommande, vilket gett mig mycket, både på papperet och i verkligheten), och lett fram till den tjänst jag har idag som i allra högsta grad har anknytning till min utbildning.

Tänker, om det är finans och ekonomi du utbildar dig inom, att det borde finnas massor av jobb för det.


Just nu är mitt extrajobb hästrelaterat . Jobbar på samma anläggning där min häst är uppstallad, så sparar väldigt mycket tid och pengar på det + att jag tycker om mitt jobb. Men det är helt klart något jag funderat på; att leta extrajobb inom bank. Tänker överväga det om det (ve och fasa) inte blir något i sommar heller. Men just nu kör jag på med min plan om sommarjobb.
 
Jo, det är ju en branch med hård konkurrens, men det är ju det jag gillar också. En av de saker som lockar mig med branchen.

Vad menar du med att det inte är intellektuellt stimulerande? Vad baserar du det på? :)

Baserat på de jag känner som jobbar i branschen (främst vc på bank och finance på större företag), men det är också skrivet utifrån en ingenjörs/fysikers oförståelse för hur man kan tycka att ett 100% manmade system som ekonomi kan vara intellektuellt utmanande.

Sedan är inte de jag känner missnöjda med sitt yrkesval för många av dem har tjänat gott om pengar och tycker jobbet är roligt. Men när vi diskuterat just intellektuella utmaningar så är min uppfattning att de i hög grad saknas.

Men vi har säkert lite olika definition helt enkelt av termen.
 
Förlåt, men det där låter så otroligt nedlåtande och jag förstår faktiskt inte behovet av uttrycka det. Är SÅ less på ingenjörer som hela tiden ska tala i så trista termer om andra yrken.

Trista termer? Jag kan se säkert tio andra fördelar med att jobba med corporate banking jfrt med teknik om man vill åt vissa typer av saker med sitt jobb, men intellektuella utmaningar enligt min definition ser jag inte.

Jag uttryckte det som en direkt kommentar på just den specifika formuleringen av TS.

Sen erkänner jag att det säkert är en begränsning jag har från min ankdamm, att jag inte ser den typen av jobb som intressantare än att sitta i kassan i butik. Det gör uppenbarligen mina vänner som jobbar i den världen, men det är sällan så att de pratar om vilka roliga saker de gjort på sitt jobb utan det handlar mest om hur mycket pengar de jobbat med och lyckats erövra åt sig och sin arbetsgivare.
 
@sjoberga Jamen du sitter ju på en häst lika hög som Eiffeltornet för guds skull. DU anser det inte vara intellektuellt utmanande (och ger samtidigt en känga åt alla som sitter i en mataffärskassa) men uppenbarligen är det här någonting om intresserar TS.

Jag känner flera som arbetar inom bank och finans som är genuint intresserade av det och trivs super. De är utbildade ingenjörer men har valt den vägen istället. Så kan det gå.
 
@sjoberga Jamen du sitter ju på en häst lika hög som Eiffeltornet för guds skull. DU anser det inte vara intellektuellt utmanande (och ger samtidigt en känga åt alla som sitter i en mataffärskassa) men uppenbarligen är det här någonting om intresserar TS.

Jag känner flera som arbetar inom bank och finans som är genuint intresserade av det och trivs super. De är utbildade ingenjörer men har valt den vägen istället. Så kan det gå.

Den kängan fanns i originalinlägget. Men det är här min begränsning ligger; att vara genuint intresserad av pengar och ekonomiska system som är helt godtyckligt formulerade av människor är inte något jag betraktar som intellektuellt utmanande. Helt oförståeligt för en fysiker. Och jag ser tydliga tecken på att de som jobbar med det, inte heller tycker att det är intellektuellt utmanande med min definition. Det handlar om att räkna på pengar nu, då och i framtiden - emedan kassapersonalen mest räknar på pengar nu.

Likväl kan de trivas super och tycka att det är 100 gånger roligare och bättre än att försöka förstå varför en transistor beter sig på vissa sätt kvantmekaniskt i vårt universum eller varför den mänskliga hjärnan fungerar på vissa sätt under psykologisk stress.

Jag ser inte heller varför "intellektuellt utmanande" skulle vara det som krävs för att jobb ska vara roligt och bra för alla. För mig är det det. Men jag har full förståelse för att det finns helt andra värderingar kring arbete.
 
@sjoberga Allt jag säger är att du lät ruskigt nedlåtande i ditt inlägg. Du kan göra vad du vill med den informationen.
 
TS: Om du vill ha ett sommarjobb/praktikplats så lär du bredda dina sökvägar markant. Vad är viktigast, att ha en inkomstkälla under sommaren eller att få något som ser snyggt ut på CV:t? Du kan dessutom fortsätta leta efter "snygga CV-erfarenheter" samtidigt som du söker en inkomstkälla.

Själv har jag min plan B helt klar inför sommarens försörjning. Jag har dock ett annat spår också (plan A) om något som är lämpligt på CV:t för framtiden. Nu hoppas jag bara på att få ett svar om min plan A innan jag själv måste lämna slutgiltigt svar om plan B.

De flesta företag har redan börjat tillsättning av tjänster inför sommaren.
 
Jag vet ju inte riktigt vad du pluggar, det verkar de andra göra, men jag tänker lite grann att ekonomi är väldigt brett, att söka ett sommarjobbm ekonomijobb, i någon annan bransch än just bank kan ju vara en väg in, har till exempel sett att många kommuner söker sommarjobbare nu till ekonomiavdelningen. Kanske inte jätteroligt, men kräver oftast inte att man är ingenjör och på CVt står det att du jobbat med ekonomi på kommunal nivå vilket, kan jag tänka mig, kan vara en bra grej på cvt (jag kan ingenting om branschen men tänker att de mesta jobb med just fokus på ekonomi måste vara bättre än hästskötare i stall).

Ibland får man offra lite för att komma dit man vill, jag jobbade länge som avbytare, ett yrke jag älskade, men för att komma dit jag vill (internationellt arbete, diplomat om jag orkar plugga) så är det inte rätt yrke, så då har jag helt enkelt fått jobba upp mig inom branscher där jag träffar mycket folk från den regionen jag jobbar i, lär mug mycket om kultur och samhälle etc. Kossorna får skippas helt enkelt, även om jag tyckte om mina kor. Och bönder.
 
Lämnar nog diskussionen huruvida banking är intellektuellt stimulerande eller inte till er. Intresserar mig inte speciellt. Jag har redan bestämt mig att det är det jag vill göra och en av anledningarna är att det är utmanande, men det kan man ju tycka som man vill om. Tänker ju knappast byta spår för att någon på detta forum inte håller med mig om att banking innebär en intellektuell utmaning. Jag vill analysera, räkna, redovisa, rådge, bevaka, bli expert på ett smalt område och sedan klättra. :)

Dag 3:

Idag blir det en lite gladare uppdatering. Har hittat massor av saker att söka. Bland annat en grej som jag nu är helt till mig över. Jag vore perfekt för det:

  • Enrolled in the last year of a Bachelor’s program or with a Master’s degree in progress
  • A flair for data and statistics
  • Interest in insurance and direct business
  • First experience in the areas of data analysis, workforce management, or with an insurance company
  • Fluent in English and at least one Swiss national language
  • Excellent MS Excel and advanced MS PowerPoint skills
  • Motivated, committed and willing to show initiative
  • Stellar analytical skills
  • Strong interpersonal and communication skills
  • Team player and customer focus
Det postades för bara några dagar sen. Vilket är sjukt bra, för då är jag "tidigt ute" om jag får iväg ansökan under nästa vecka. Dock framgår inte när och hur länge praktiken är. Så jag nojjar ju att det handlar om efter sommaren eller under längre tid (6-12 månader) än jag har. Såååå, jag har precis skickat iväg ett mail till företaget för att fråga. Var i kontakt med dem redan i december då det är ett av de ställen jag helst vill till men inte kunde hitta några annonser. Fick till svar att praktikplatser inte utannonseras förrän några månader innan hos dem. Så nu är jag verkligen spänd! :)

Har även hittat ett par andra grejjor att söka. Började på en ansökan i Assurance- Audit idag, på ett kontor i samma stad där jag bor. Inte speciellt intresserad. Men som alla här påpekar, så måste jag lägga i en växel nu och söka plan B också.

Slängde även iväg ett mail till en praktik jag tittade på förra sommaren men inte sökte. Vet att de öppnade ansökningarna väldigt sent, men skulle vara bra att veta om de överhuvudtaget kommer ta emot praktikanter i år.

Försöker att vara effektiv och konstruktiv i min approach i detta, men känner att sjukdom/utmattning ligger och lurar runt hörnet. Känner mig trött och febrig. Hästen rids 2 gånger i veckan nu :( och jag har sjukt mycket att göra i skolan. Vill bara ha detta övertökat så att jag kan få tillbaka mitt liv och min hälsa...

Men en effektiv dag på det stora hela. :)

1h gjord
 
TS: Om du vill ha ett sommarjobb/praktikplats så lär du bredda dina sökvägar markant. Vad är viktigast, att ha en inkomstkälla under sommaren eller att få något som ser snyggt ut på CV:t? Du kan dessutom fortsätta leta efter "snygga CV-erfarenheter" samtidigt som du söker en inkomstkälla.

Själv har jag min plan B helt klar inför sommarens försörjning. Jag har dock ett annat spår också (plan A) om något som är lämpligt på CV:t för framtiden. Nu hoppas jag bara på att få ett svar om min plan A innan jag själv måste lämna slutgiltigt svar om plan B.

De flesta företag har redan börjat tillsättning av tjänster inför sommaren.

Grattis, verkar ju gå bra för dig. Hoppas det går vägen med plan A! :)

Kanske ska skriva att jag har en plan C också, vilket innebär att jag stannar på extrajobbet och jobbar heltid (vilket jag gjorde förra sommaren). Så, inkomst har jag.
 
Jag vet ju inte riktigt vad du pluggar, det verkar de andra göra, men jag tänker lite grann att ekonomi är väldigt brett, att söka ett sommarjobbm ekonomijobb, i någon annan bransch än just bank kan ju vara en väg in, har till exempel sett att många kommuner söker sommarjobbare nu till ekonomiavdelningen. Kanske inte jätteroligt, men kräver oftast inte att man är ingenjör och på CVt står det att du jobbat med ekonomi på kommunal nivå vilket, kan jag tänka mig, kan vara en bra grej på cvt (jag kan ingenting om branschen men tänker att de mesta jobb med just fokus på ekonomi måste vara bättre än hästskötare i stall).

Ibland får man offra lite för att komma dit man vill, jag jobbade länge som avbytare, ett yrke jag älskade, men för att komma dit jag vill (internationellt arbete, diplomat om jag orkar plugga) så är det inte rätt yrke, så då har jag helt enkelt fått jobba upp mig inom branscher där jag träffar mycket folk från den regionen jag jobbar i, lär mug mycket om kultur och samhälle etc. Kossorna får skippas helt enkelt, även om jag tyckte om mina kor. Och bönder.

Jo, absolut. Håller med dig där. Ska verkligen ta mig en funderare om det inte är dags att byta extrajobb till något som är mer relevant för mig. Men jag kör på sommarjobbsspåret nu, och sen får jag fundera på extrajobbet under sommaren.
 
Lämnar nog diskussionen huruvida banking är intellektuellt stimulerande eller inte till er. Intresserar mig inte speciellt. Jag har redan bestämt mig att det är det jag vill göra och en av anledningarna är att det är utmanande, men det kan man ju tycka som man vill om. Tänker ju knappast byta spår för att någon på detta forum inte håller med mig om att banking innebär en intellektuell utmaning. Jag vill analysera, räkna, redovisa, rådge, bevaka, bli expert på ett smalt område och sedan klättra. :)

Dag 3:

Idag blir det en lite gladare uppdatering. Har hittat massor av saker att söka. Bland annat en grej som jag nu är helt till mig över. Jag vore perfekt för det:

  • Enrolled in the last year of a Bachelor’s program or with a Master’s degree in progress
  • A flair for data and statistics
  • Interest in insurance and direct business
  • First experience in the areas of data analysis, workforce management, or with an insurance company
  • Fluent in English and at least one Swiss national language
  • Excellent MS Excel and advanced MS PowerPoint skills
  • Motivated, committed and willing to show initiative
  • Stellar analytical skills
  • Strong interpersonal and communication skills
  • Team player and customer focus
Det postades för bara några dagar sen. Vilket är sjukt bra, för då är jag "tidigt ute" om jag får iväg ansökan under nästa vecka. Dock framgår inte när och hur länge praktiken är. Så jag nojjar ju att det handlar om efter sommaren eller under längre tid (6-12 månader) än jag har. Såååå, jag har precis skickat iväg ett mail till företaget för att fråga. Var i kontakt med dem redan i december då det är ett av de ställen jag helst vill till men inte kunde hitta några annonser. Fick till svar att praktikplatser inte utannonseras förrän några månader innan hos dem. Så nu är jag verkligen spänd! :)

Har även hittat ett par andra grejjor att söka. Började på en ansökan i Assurance- Audit idag, på ett kontor i samma stad där jag bor. Inte speciellt intresserad. Men som alla här påpekar, så måste jag lägga i en växel nu och söka plan B också.

Slängde även iväg ett mail till en praktik jag tittade på förra sommaren men inte sökte. Vet att de öppnade ansökningarna väldigt sent, men skulle vara bra att veta om de överhuvudtaget kommer ta emot praktikanter i år.

Försöker att vara effektiv och konstruktiv i min approach i detta, men känner att sjukdom/utmattning ligger och lurar runt hörnet. Känner mig trött och febrig. Hästen rids 2 gånger i veckan nu :( och jag har sjukt mycket att göra i skolan. Vill bara ha detta övertökat så att jag kan få tillbaka mitt liv och min hälsa...

Men en effektiv dag på det stora hela. :)

1h gjord

Det gör du helt rätt i. Även om det examineras för få ingenjörer, så vore samhället extremt dysfunktionellt om alla ville anta samma utmaningar.

Jag menar verkligen inte att det saknas utmaningar, inte minst den stentuffa konkurrensen, även om jag inte klassar dem som intellektuella i den definition jag har.

Jag hade flera vänner som tog dubbla examina på olika lärosäten och sade att insatserna för att få bra betyg låg 90/10 på tekniska/matematiska sidan jfrt med ekonomi/finans, civilingenjör teknisk fysik jfrt med civilekonom.

Jag har flera vänner som trivs med sina jobb i finanssektorn, där de jobbat länge, och trivs väldigt bra med sina inkomster.

Lycka till i konkurrensen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp