Mina ben fryser sönder - lösning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Fenomenet "vinter" har nu även drabbat Stockholm och Dressyrtjejen.
Kom till stallet idag, klädd i kläder anpassade för ungefär 0.C. Termometern i stallet visade dock -10.C, och det blåste :grin:
Mina ben var som kalla betongklumpar efter 5 min, då jag hade på mig samma ridbyxor som jag har på sommaren. Trevligt värre.... :banghead:
Och det är just det. Jag har samma ridbyxor året runt nu. Är det mellan säg +5 - +20 funkar det utmärkt. Visst är det lite svalt på hösten, men liksom inget störande så. Vid -10.C har jag dock insett att tunna bomullsbyxor inte är någon hit.

Frågan är ju nu; Vad ska jag ha istället?

Verkligen hatar sånt som är knöligt, långkalsonger som glider upp i benen osv. Overall känns inte heller som något för mig. Så underställsbyxor och overaller kan vi stryka direkt.
Funderade på chaps och täckkjol, men jag vet inte vad som skulle vara bäst. Är väldigt kort/bred på underkroppen, så är rädd att chaps skulle bli för lång/smala för mig. Samtidigt känns det som att jag kommer tappa "kontakten" med sadeln i en täckkjol, även om den säkert skulle passa min kroppsform bättre...
Svårt val det där... Just det, bugdet är 1 500 kr!
 
Jag gillar inte heller overall. Gillar inte täckkjolarna med dragkedja så sydde en egen med omlott. Tycker inte att jag tappar känslan med kjol utan kommer till samma ridning som utan.

Lätt att ta på och av även när man sitter på hästen.
 
En lång kappa som täcker låren. Min är av märket Felix Bühler.

Är det riktigt kallt klär jag på hästen ländtäcke i ull sen skrittäcke över det och lägger det över mina ben.
 
Jag har bott i min ridkappa de senaste dagarna när vi fick en köldknäpp här :love:

Helskodda ridbyxor med ett par bra (smidiga, följsamma, tunna) långkalsonger under, sadelludd vid uteritt och skrittäcke att lägga över låren är ett par andra tips.
 
vinterridbyxor.
Jag har fleecefodrade, eller tjocka softshellbyxor. Det håller ju inte för en heldag i stallet, men det funkar för att hålla ut ett ridpass. Är det riktigt kallt kör jag även med ett par överdragsbyxor under tiden man grejar, och så tar man av det precis innan man ska sitta upp.
 
Jag har ett par korta regnchaps som jag har sytt foder till att bara spänna fast när det behövs. Finns färdigfodrade också men jag gillar mångsidigheten med min variant!

Dessa använder jag främst om jag faktiskt skall arbeta hästen, då de är väldigt smidiga. Ska jag bara ut och lulla kör jag hellre thermobrallor.
 
Jag har också Pikeurs softshellbyxor, jag fick frostskador på låren! Det gjorde så j*kla ont, var helt blå och lila i veckor efteråt.

De är inte alls tillräckligt varma om det är kallare än ett par minusgrader.
 
Hur tar du på dig dina långkalsonger om det blir knöligt. Jag tar först långkalsongerna, sen strumpor utanpå som håller fast dem, sen ridbyxorna. Det blir inte det minsta klumpigt. Om du vill ha smala stövlar får du satsa på 3/4 långa långkalsonger.
Ridkjol har jag just börjat med och det är toppen. Man sitter inte på kjolen, man öppnar dragkjedjorna och sätter fast sidorna på benen just ovanför knät med resårband.
 
När det blir riktigt kallt har jag silkeslångkalsonger, softshellridbyxor och ridkjol. Ridkjolen påverkar inte kontakten alls, däremot blir man ju lite mer otymplig med tjock jacka. Viktigt också att klä sig rätt, aldrig bomull närmast kroppen, speciellt inte om fötterna.
 
Jag har ett par korta regnchaps som jag har sytt foder till att bara spänna fast när det behövs. Finns färdigfodrade också men jag gillar mångsidigheten med min variant!

Dessa använder jag främst om jag faktiskt skall arbeta hästen, då de är väldigt smidiga. Ska jag bara ut och lulla kör jag hellre thermobrallor.
Jag har haft såna i många år, jättesköna och jag fattar inte varför inte fler har dem.
 
Jag rider nästan aldrig i ridbyxor, tycker det är för varmt på sommaren och för kallt på vintern, dessutom är det obekvämt, tycker JAG alltså ;)
Istället rider jag i löparbyxor, nu när det varit neråt -10 har jag haft ett par jägarbyxor eller fridtidsbyxor över. När det blir riktigt kallt åker den fordrade Fristadsoverallen på.
Har även ett par oljechaps men tycker dom vrider och knölar sig, inte helt nöjd med dessa.

Så mitt tips är att prova att ha ett par löparbyxor som långkalsonger under ridbyxorna, dom kommer definitivt inte att knöla sig på ridbyxorna glider på det hala materialet.
 
Jag var jätteanti overall, tills jag hittade en som satt väldigt nära kroppen. Slopade overaller som finns i ridsportsbutiker och letade en skoteroverall i stället då de är betydligt mer formsydda och smidiga. Finns även bra set med jacka och täckisar att hitta där. Behövde inte mycket kläder under för att t o m klara den värsta kylan ner mot -25. Smidigt också med overall att inte behöva klä på sig mer kläder före ridturen.

Ett annat förslag är som någon nämt, löparbyxor iom att de finns även fodrade men som fortfarande håller sig nära kroppen och inte hindrar rörelse direkt.
 
Ett tips är Horzes softshellridbyxor, de är av bra kvalitet och inte särskilt dyra. Ullunderställ och ullstrumpor är också jäkligt skönt vintertid.
 
Jag älskar Pikeurs vinterridbyxor men för mig som är frusen räcker de inte när det är minusgrader. Med ett bra underställ under softshellbyxorna funkar de ett tag till.

Har Hööks ridoverall vid uteritt, den håller värmen bra men känns lite klumpig. Lite sugen på att prova ridkjol i kombination med softshellbyxor.
 
Ullunderställ som "låses" fast med tunnare strumpa, helst i ull.
Softshellridbyxor och varmare långa strumpor över alltihop.
Är det riktigt kallt tar jag termoridbyxor/överdragsbyxor över understället istället för ridbyxor.
 
Det finns en överdrasbyxa i softshell från Hööks. De är i stretc, sidiga och följsamma. Tillsammans med ett par ullstrumpor, mjuka och stretchiga underställsbyxor under och ett par bra stallskor så klarar jag mig :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp