Bukefalos 28 år!

Mina "herpes-källor"

Nej, han har inte haft sex efter denna kvinna. Och innan henne gick det lång tid också.
Varför undrar du, är det märkligt att han blivit smittad, eller är det konstigt att han inte haft sex med annan på nästan ett år??
Låter för mig bara konstigt. Hela grejen. Herpes-känningar? (imo gå och bli testat då) sedan kan det väl vara latent i hans kropp, så inget som säger det är den kvinnan som smittat honom heller?
 
Men det är ju du som är sticksig. Jag försökte bara förklara. Du skrev att du förutsatte att den här tråden inte korsrefererade till en annan. Vilket låter konstigt att förutsätta med tanke på att trådens första mening är För att inte kontaminera nätdejttråden, väljer jag att göra en tråd där jag redovisar mina källor ang Herpes Genitalis.
Ja då förutsätter jag att jag inte behöver veta att vissa saker redan är avhandlade och bortmodererade. Jag ber så himla mycket om ursäkt för att jag stör någons sfär här. Jag gav ett svar som jag inte såg var givet här i tråden. Det är just på grund av såna här diskussioner som du nu för med mig som korspostning normalt inte är tillåtna på de flesta diskussionsforum.
 
Låter för mig bara konstigt. Hela grejen. Herpes-känningar? (imo gå och bli testat då) sedan kan det väl vara latent i hans kropp, så inget som säger det är den kvinnan som smittat honom heller?
Han var testad innan. nej, man behöver inte ha några symptom alls.

Vad är det du ifrågasätter egentligen? Att min vän blivit smittad av oskyddat sex? Jag behöver inte redovisa några detaljer för dig och tro mig - jag har ingen anlednin eller ens vilja att hitta på något. Jag har för övrigt arbetat på STD-avdelning så jag tror att jag vet vad jag pratar om.
 
Ja då förutsätter jag att jag inte behöver veta att vissa saker redan är avhandlade och bortmodererade. Jag ber så himla mycket om ursäkt för att jag stör någons sfär här. Jag gav ett svar som jag inte såg var givet här i tråden. Det är just på grund av såna här diskussioner som du nu för med mig som korspostning normalt inte är tillåtna på de flesta diskussionsforum.
Jag bara förklarade att vi redan pratat om det du skrev. Vilket inte är förbjudet enligt forumreglerna här.
 
Han var testad innan. nej, man behöver inte ha några symptom alls.

Vad är det du ifrågasätter egentligen? Att min vän blivit smittad av oskyddat sex? Jag behöver inte redovisa några detaljer för dig och tro mig - jag har ingen anlednin eller ens vilja att hitta på något. Jag har för övrigt arbetat på STD-avdelning så jag tror att jag vet vad jag pratar om.

Jag (hypokondrikern som startade diskussionen i dejttråden med min undran) undrar om det faktiskt är sant att man faktiskt inte testar genom blodprov om man bär på viruset? Eller har jag och partner blivit "lurade"? Har alltså fått höra att det är inget som kollas, utan diagnos ställs enbart vid symtom, alltså om blåsor finns.
Hur var rutinen på den mottagning du arbetat på?
 
Jag (hypokondrikern som startade diskussionen i dejttråden med min undran) undrar om det faktiskt är sant att man faktiskt inte testar genom blodprov om man bär på viruset? Eller har jag och partner blivit "lurade"? Har alltså fått höra att det är inget som kollas, utan diagnos ställs enbart vid symtom, alltså om blåsor finns.
Hur var rutinen på den mottagning du arbetat på?

Det går att testa om man har antikroppar i blodet, dvs man är i så fall smittad. Det vanligaste lär dock vara att man blir diagnosticerad pga blåsorna.
 
Jag (hypokondrikern som startade diskussionen i dejttråden med min undran) undrar om det faktiskt är sant att man faktiskt inte testar genom blodprov om man bär på viruset? Eller har jag och partner blivit "lurade"? Har alltså fått höra att det är inget som kollas, utan diagnos ställs enbart vid symtom, alltså om blåsor finns.
Hur var rutinen på den mottagning du arbetat på?

Enligt en professor i ämnet som jag lyssnat på bör man testa blåsorna vid första utbrottet för att diffa mellan HSV 1 och 2 då de har lite olika förlopp. Vet dock ej hur väl det efterlevs på landets STD-mottagningar.
 
Jag (hypokondrikern som startade diskussionen i dejttråden med min undran) undrar om det faktiskt är sant att man faktiskt inte testar genom blodprov om man bär på viruset? Eller har jag och partner blivit "lurade"? Har alltså fått höra att det är inget som kollas, utan diagnos ställs enbart vid symtom, alltså om blåsor finns.
Hur var rutinen på den mottagning du arbetat på?

Det är så många som har herpes ändå, särskilt HSV-1. Möjligt att det ändrats sen jag blev smittad -88, men diagnosen är lätt att ställa på blåsorna.
Jag har aldrig smittat någon. Har aldrig haft sex med någon samtidigt som jag haft blåsor. Har inte haft nån lust då heller. Även om man blir sjukast första gången, så gör det ju ont.
 
Enligt en professor i ämnet som jag lyssnat på bör man testa blåsorna vid första utbrottet för att diffa mellan HSV 1 och 2 då de har lite olika förlopp. Vet dock ej hur väl det efterlevs på landets STD-mottagningar.

Frågan är varför det är intressant att diffa.
 
Alltså, smittrisken när man inte har blåsor är skitliten.

Den som har aktiva blåsor och ändå vill ha sex trots att det gör så ont, får ju använda kondom.
Om man ändå smittar sin partner då så skulle jag tro att det främst beror på att man har råkat ta på blåsorna och se på partnern. Inte att det sitter virusar och lurar i intakt hud.

Men med tanke på smärtan så är det nära omöjligt att missa att man har ett utbrott.

Jag har som sagt haft det sen 88, vet precis när och hur jag blev smittad. Haft kanske totalt 10 utbrott sen dess, som jag förkortat med medicin. Hade inte en tanke på sex i samband med utbrotten.

Jag vet inte riktigt vad du vill med den här tråden, @prallan .
 
Frågan är varför det är intressant att diffa.

Som jag förstod honom så kan man ju förvänta sig en besvärligare sjukdom vid genital HSV 2. Så, möjligtvis för att kunna informera så bra som möjligt och kanske skriva ut läkemedel att snabbt kunna ta vid behov (mina tankar, det står inte explicit varför och jag minns inte föreläsningen utantill).
 
Som jag förstod honom så kan man ju förvänta sig en besvärligare sjukdom vid genital HSV 2. Så, möjligtvis för att kunna informera så bra som möjligt och kanske skriva ut läkemedel att snabbt kunna ta vid behov (mina tankar, det står inte explicit varför och jag minns inte föreläsningen utantill).

Det brukar gå att gissa ganska bra, skulle jag tro.
 
Jag (hypokondrikern som startade diskussionen i dejttråden med min undran) undrar om det faktiskt är sant att man faktiskt inte testar genom blodprov om man bär på viruset? Eller har jag och partner blivit "lurade"? Har alltså fått höra att det är inget som kollas, utan diagnos ställs enbart vid symtom, alltså om blåsor finns.
Hur var rutinen på den mottagning du arbetat på?
Nej, vanligtvis testar man inte på blod, blåsorna visuellt brukar som sagt vara tillräckligt för en diagnos som flera här redan sagt. Vanligtvis är det första utbrottet det största, men det är inte alltid det är så heller, man kan ha bara enstaka blåsa också även vara symptomfri, även om det vanliga är smärtsamma utbrott. Ibland tar man blodprov för att identifiera typ av antikroppar i blodet, det handlar ju om virus så det är inte alltid blodprov ger svar.
Det är inte helt ovanligt att folk söker för HSV-2, men det visar sig att det handlar om HPV men att man samtidigt är bärare av antikroppar mot HSV-virus. HSV är väl det mest spridda (latenta) viruset bland människor.
 
Alltså man kan ju ha herpes utan att ha haft sex, varken oral, vaginal eller analsex. Till exempel om man blev pussad på dagis av ett annat barn som hade munsår/herpes. Viruset kan ligga vilandes i kroppen hela livet, vilandes i flera år innan det bryter ut eller bryta ut direkt efter smittotillfället. Och jag tror inte någon kommer ihåg så här i efterhand vilka man pussade på när man gick på dagis :p Föds man via vaginalfödsel kan man smittas av herpes (om mamman har herpes). I synnerhet då inte alla blåsor är synliga på utsidan av kroppen - oklart om de testar gravida kvinnor för herpes om inte förlossningen sker mitt i ett utbrott? Av det jag snappat upp utöver detta så verkar det dessutom som att man kan ha viruset, testa sig för det men ändå få ett negativt resultat om viruset ligger vilande.

Summa summarum är ju att en stor del av jordens befolkning bär på viruset och att de flesta inte känner till att de har herpes varvid det tillåts spridas från allt ifrån kyssar, oralsex till att dela glas/flaska eller läppbalsam. Och det verkar vanskligt att skylla på partnern man senast nuppade med om det bryter ut för av allt att döma så kan man ju ha blivit smittad för en halv livstid sedan.

Dela handduk med nån skulle jag inte heller göra oavsett smitta :p Fy fan för att torka sig med en redan fuktig handduk!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp