mineraler eller inte?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 033
S

Sock

i år kommer mina hästar få det kalcium och fosfor de behöver av grovfodret. Egentligen behöver endast selen tillföras.
Vilket är bäst? att enbart ge selen, ex tokosel, eller ge mineraler så selen behovet täcks? Ger jag mineraler kommer kalcium och fosfor att överdoseras men istället få de en massa andra nyttiga tillsatser i det.

Sv: mineraler eller inte?

Vad tänker du på för andra nyttiga tillsatser? Syntetiskt framställda vitamintillsatser och sånt tar inte hästrana upp så bra att det skulle vara nödvändigt. Täcks behovet är det ju onödigt att slösa pengar på en massa onödigt. Jag skulle köpa tokosel istället. Om höet är så mineralrikt innehåller det nog en massa av dessa nyttigheter du tänkte på ändå:) Varför överdosera fosfor när du kan slippa. Kalk spelar ju däremot inte så stor roll och är i princip ofarligt att överdosera.
Hur är det med magnesiumet i höet?

Magnesium finns det så det räcker och blir över. Det finns ju en del annat tillsatt i mineralerna som koppar,zink,biotin, vitaminer mm. Men det kanske de får tillräckligt av ändå?
Tanken med att ändå köpa mineraler är att det förmodligen blir billigare. En burk tokosel (Den lilla) kostar ca 270:- och kommer att räcka ungefär 2månader. En hink mineraler (hippogrow) räcker drygt 4 månader, kostar mindre (kommer inte ihåg hur mycket men under 200 tror jag).

Fast de andra nyttigheterna du tänker på får hästen i sig via hö, kraftfoder. Det är ytterst sällan hästar har brist på tex vitaminer. Tycker INTE du ska ta den enkla/billiga vägen med mineraler då det ej behövs. Vet du hur mycket folk överutfodrar sina hästar med mineraler egentligen ? Alldeles för mycket. Detta är INTE bra vare sig för hästen eller miljön.

Det finns väl billigare alternativ än tokosel som ger enbart Selen och E-vit?

Sara

Fast de andra nyttigheterna du tänker på får hästen i sig via hö, kraftfoder. Det är ytterst sällan hästar har brist på tex vitaminer. Tycker INTE du ska ta den enkla/billiga vägen med mineraler då det ej behövs. Vet du hur mycket folk överutfodrar sina hästar med mineraler egentligen ? Alldeles för mycket. Detta är INTE bra vare sig för hästen eller miljön.

I foderstats förslaget som medföljer analysen blev jag rekommenderad att ge 70g mineraler för att täcka främst koppar och selen brist. Vitsen med att analysera är ju för att få en bättre ekonomi i hästhållningen

Hej Socks,

Jag ska också analysera mitt hö, skulle du vilja tala om vart du skickade höt på analys?
Det verkar bra att även få ett foderstats förslag så slippen jag klura ut det själv.

MB

Jag skickade mitt till Analycen. Provpåse finns att hämta på granngården eller så kan man ringa och beställa en, eller skicka i egen förpackning. Du kan söka på analycen för att få adressen, de har en hemsida där man kan läsa mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 097
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
457
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
577
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår