Mineraler i Pavo care 4 life

Newbee

Trådstartare
Hej!

Jag är väldigt dålig på att utläsa hur mkt mineraler det är i olika foder och undrar om jag kunde få lite hjälp av er :-)
Jag ger Pavo care4life men har dåligt hum om
Det är väldigt mineral rikt eller fattigt. Någon som vet? :-)
Påhopp undanbedes
 
Jag ger Pavo care4life men har dåligt hum om
Det är väldigt mineral rikt eller fattigt. Någon som vet? :-)

Pavo care4life innehåller:

Mineraler och spårämnen (per Kg)
Kalcium 1,3 %
Fosfor 0,4 %
Natrium 1 %
Kalium 1 %
Magnesium 0,6 %
Kopper 40 mg
Järn 250 mg
Zink 240 mg
Mangan 150 mg
Selen 0,9 mg
Jod 1,5 mg

Är denna mineralsammansättning bra?

Det beror på hur mineralinnehållet i ditt grovfoder ser ut. Om man gör om % till g/kg så är innehållet av makromineraler följande:

Kalcium 13 g
Fosfor 4 g
Natrium 10 g
Kalium 10 g
Magnesium 6 g

Kvoten Ca:P är hög, 3,25, och har du mycket kalcium i ditt grovfoder, vilket är det vanligaste, så är mineralsammansättningen i detta foder olämplig.

När det gäller spårämnen så är innehållet av järn högst vilket kan vara direkt skadligt. Det finns överhuvudtaget nästan aldrig behov av att tillsätta extra järn till foderstaten. Kvoten Zn:Cu bör vara runt 3:1 i foderstaten och i detta foder är den 6,25. Nästan alla grovfoder innehåller dessutom extremt lite koppar och den här produkten innehåller också på tok för lite koppar.

Om man går efter deras rekommenderade giva vilket är 0,85 kg/dag för en 500 kg häst så ger detta foder följande spårämnen:

järn = 212,5 mg
zink = 204 mg
mangan = 127,5 mg
koppar = 34 mg
selen = 0,76 mg
jod = 1,27 mg

Underhållsbehovet av selen för en 500 kg häst är 1,0 mg och eftersom grovfoder i princip inte innehåller något selen alls så täcker det här fodret inte hästens behov utan du får komplettera med ett extra selentillskott. Samma sak med jod. Underhållsbehovet är 3,5 mg/dag och det här fodret ger bara 1,27 mg. Grovfoder innehåller vanligtvis låga halter jod så du får även ge extra jodtillskott. Du får även underskott av koppar i foderstaten vilket betyder att du också måste ge extra koppartillskott.

Generellt sett kan man säga att mineralsammansättningen i detta foder i många avseenden är direkt olämplig. Om det är mineralrikt eller fattigt beror på vad man jämför med. Det innehåller mer mineraler än grovfoder (ca. 3 ggr mer) men betydligt mindre än vanliga mineraltillskott (Kraffts Miner mineraler innehåller t.ex. ca. 10 ggr så mycket mineraler även om det finns brister i dessa också).

Varför ger du din häst detta foder?
 
Jag har gett för att min ena är kolikkänslig och behöver något för magen och är en nsv som är glad i mat så har försökt hålla socker å stärkelse nere pga fång risk.

Gav tidigare linklipellets, kanske är bättre än Pavo? Jag kan som sagt mycket lite om foder.
Mitt Hö är inte analyserat och kommer inte göra på det som är kvar men ska ABSOLUT göra det på årets skörd.

Mvh
 
@spaderÄss

Du verkar väldigt kunnig, har du något tips på vad jag kan ge? För å hålla igång magen på en kolikhäst.. Linklipellets, är det bra eller dåligt?

Mvh
 
@spaderÄss

har du något tips på vad jag kan ge? För å hålla igång magen på en kolikhäst.

Man måste lära sig att skilja på “magen” = magsäcken och tarmarna. Det är i tarmarna, vanligtvis grovtarmen, som problem med kolik kan uppkomma.

Det går egentligen inte att ge råd utan att veta orsaken till varför din häst är “kolikkänslig”. Ofta är dock orsaken en förstoppningen i grovtarmen som uppkommer p.g.a. en störning i tarmens mikroflora. Störningen kan bero på många olika saker, t.ex. snabba förändringar i foderstaten, för lite grovfoder och för mycket kraftfoder, mögligt foder, ett för litet vattenintag, ett högt antal parasiter i tarmen, sand- och jordpartiklar eller strö som hästen får i sig, tand- och tuggproblem, användning av antibiotika, stress och brist på motion. Det kan förmodligen finnas fler orsaker.

Om man vet vad som orsakar kolik så kan man förebygga nya kolikanfall genom att t.ex. undvika snabba förändringar i foderstaten, ge hästen tillräckligt med grovfoder av bra kvalitet och utfodra ofta, se till att hästen får i sig tillräckligt med vatten av bra kvalitet, ta regelbundna träckprov och avmaska vid behov, kolla tänder och se till att hästen rör sig mycket.

Har hästen lätt för att få sandkolik kan man prova att ge loppfröskal.

Mikrofloran kan förbättras med pro- och prebiotika. Probiotika är levande mikroorganismer som man tillför (lämpligt om man t.ex. har gett hästen antibiotika) och prebiotika är mat för dessa mikroorganismer. Betfiber, linfrö och loppfrö har t.ex. en prebiotisk effekt. Uppblött betfiber innehåller också en hel del vatten som kan vara bra om hästen dricker dåligt.



Linklipellets innehåller linfrö, vetekli och kalciumkarbonat (kalk). Varför man blandar in kalk i produkten vet jag inte. Det gör att Ca:P-kvoten blir väldigt hög (7,8) och har man mycket kalcium i sitt grovfoder, vilket är vanligt, så förvärrar bara den här produkten obalansen. Du kan själv köpa linfrö och vetekli separat och ge till hästen om du vill. Linfrö och särskilt vetekli innehåller en del fosfor vilket kan vara bra om man har mycket kalcium i sitt grovfoder. Har man ingen analys av sitt grovfoder (som i ditt fall) bör man använda foder där mineralerna är någorlunda i balans. En kombination av betfiber och linfrö kanske skulle passa i ditt fall.
 
Är ju så fruktansvärt dålig på allt sånt här.. Är rena djungeln :-(

Vad händer med hästen i övrigt om ca:p är för hög?
Bättre att ge linklipellets än Pavo va iallafall?

Första gången hon fick kolik var det pga mkt mask. Andra gången e inte riktigt fastställt, hon hade streptokocker i kroppen och gult snor (ej kvarka). Behandlades med antibiotika men fick koliken innan behandlingen. Sen återkom den ibland under tiden hon behandlades. :-/

Jag har tidigare gett dom linklipellets, zink (mot mugg) och vitafor's mineraler..
 
Är ju så fruktansvärt dålig på allt sånt här.. Är rena djungeln :-(

Vad händer med hästen i övrigt om ca:p är för hög?
Bättre att ge linklipellets än Pavo va iallafall?

Första gången hon fick kolik var det pga mkt mask. Andra gången e inte riktigt fastställt, hon hade streptokocker i kroppen och gult snor (ej kvarka). Behandlades med antibiotika men fick koliken innan behandlingen. Sen återkom den ibland under tiden hon behandlades. :-/

Jag har tidigare gett dom linklipellets, zink (mot mugg) och vitafor's mineraler..
Ska tillägga att jag gjorde ett Manprov å då visade det mineralbrist.
 
Förutom mineralerna som kan vara fel, så är det 96 timmars tävlingskarens på Care4life. Nu har du kanske ingen tävlingshäst men kan vara bea att veta då det sällan upplyses om av ÅF.
 
Vad händer med hästen i övrigt om ca:p är för hög?

Studier har visat att man under en kortare period kan ha en Ca:P-kvot upp till 6:1. Det finns dock en långtidsstudie på unghästar (shetlandsponnyer) som visar att en foderstat med en hög Ca:P-kvot (6:1) hämmade tillväxten av skelettet och påverkade mineralinnehållet i skelettet negativt:

Effect of Calcium and Phosphorus Levels on Growth, Reproduction and Bone Development of Ponies

“the medulary region was relatively larger and the cortical bone area relatively smaller in ponies fed the high calcium diet. These differences in anatomical distribution of areas are accompanied by a decrese in the amount of bone mineral per unit of projection area of the cortex.”

Hur det påverkar vuxna hästar vet man inte men det är troligt att det har en negativ påverkan på skelettet även hos vuxna hästar vilket kan ge upphov till benskörhet. Dessutom kan det leda till fosfor- och/eller magnesiumbrist hos hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 779
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 682
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp