Mineraler o vitaminer..

attempt

Trådstartare
Om man har hästen på lösdrift med fri tillgång på hösilage,
hur vet man då vilka mineraler man ska ge?

Jag kan inte så mycket om mineraler mm, så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Sv: Mineraler o vitaminer..

Finns det analys på silaget? Då kan man veta mer säkert vad och hur mkt som behövs.

I annat fall så får du ju helt enkelt bara ge ett mineralfoder (t ex Kraffts Miner blå?) för att säkra att behoven tillfredställs. Det krävs rätt mycket för att det ska bli överskott så det behöver du inte vara så rädd för. Dock är det svårt att veta, om man inte har analys, om det är en god balans mellan kalcium och fosfor vilket är viktigt.

Nåt som med all säkerhet INTE finns i grovfoder är SELEN. Det måste alltid tillsättas på nåt sätt! (det finns också i vissa kraftfoder/tillskott som t ex soja)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 147
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 226
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
714
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka