Bukefalos 28 år!

Mineraler o vitaminer..

attempt

Trådstartare
Om man har hästen på lösdrift med fri tillgång på hösilage,
hur vet man då vilka mineraler man ska ge?

Jag kan inte så mycket om mineraler mm, så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.
 
Sv: Mineraler o vitaminer..

Finns det analys på silaget? Då kan man veta mer säkert vad och hur mkt som behövs.

I annat fall så får du ju helt enkelt bara ge ett mineralfoder (t ex Kraffts Miner blå?) för att säkra att behoven tillfredställs. Det krävs rätt mycket för att det ska bli överskott så det behöver du inte vara så rädd för. Dock är det svårt att veta, om man inte har analys, om det är en god balans mellan kalcium och fosfor vilket är viktigt.

Nåt som med all säkerhet INTE finns i grovfoder är SELEN. Det måste alltid tillsättas på nåt sätt! (det finns också i vissa kraftfoder/tillskott som t ex soja)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 653
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
921
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 194
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp