finapina

Trådstartare
Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som en mini-liten irish cob.Finns det en sån ras???
 
Allt som är lite grövre med hovskägg kallas cob på irland har jag lärt mig nu när vi importerat lite. Ofta ponnykorsningar med okänd härstamning och ofta skäckar eller skimlar. Vi har hjälpt till att importera två som ägaren kallat cob, 122 och 130 höga, de har dock båda okänd härstamning. Båda trevliga att rida och den ena går LA hoppning. Är det liknande du tänker på?
 
Allt som är lite grövre med hovskägg kallas cob på irland har jag lärt mig nu när vi importerat lite. Ofta ponnykorsningar med okänd härstamning och ofta skäckar eller skimlar. Vi har hjälpt till att importera två som ägaren kallat cob, 122 och 130 höga, de har dock båda okänd härstamning. Båda trevliga att rida och den ena går LA hoppning. Är det liknande du tänker på?
Jag antar att det var en sån, jo! Jättegullig!
 
Allt som är lite grövre med hovskägg kallas cob på irland har jag lärt mig nu när vi importerat lite. Ofta ponnykorsningar med okänd härstamning och ofta skäckar eller skimlar. Vi har hjälpt till att importera två som ägaren kallat cob, 122 och 130 höga, de har dock båda okänd härstamning. Båda trevliga att rida och den ena går LA hoppning. Är det liknande du tänker på?
Kompisen hade åxå hemma en sån för försäljning. modell b-ponny. Typiskt cob-utseende.
 
Jag antar att det var en sån, jo! Jättegullig!
De är rätt vanliga på irland, omtyckta barnhästar. Rätt eftersökta som ridskoleponnyer här, är ju lite mer viktbärande än många andra ponnyraser och många har mer ridbarhet och är lite mer högställda än till exempel gotlandsrusset är. Men dottern har tävlat mot många också, både på b och c ponny, upp till medelsvår. Ingen egen ras alltså utan korsningar med hovskägg typ.
 
En cob är ju eg inte en ras (utöver de som faktiskt är reggade som welsh cob och irish cob) utan en "typ". Ofta kompakta, satta, robusta hästar med varierande grad av behåring samt stor aptit på allt i matväg samt en fallenhet att traska rakt igenom elstängsel. 😅 Kommer i alla färger och storlekar i stort sett även om fläckisarna (dvs skäckarna ie piebald/skewbald) verkar vanligast.
 
Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som en mini-liten irish cob.Finns det en sån ras???
Irish cob får vara hur liten som helst, om jag förstått saken rätt, medan en rastypisk tinker ska vara minst 135 cm (i övrigt är det samma ras fast olika stamböcker). Det finns några renrasiga IC i Sverige som är runt 130, bilder finns i olika forum för rasen och om du frågar där får du säkert flera exempel. Sen är det ju som flera andra har sagt, att en häst som kallas cob inte behöver vara en renrasig IC, utan snarast är en typ av häst.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 913
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 272
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 910
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp