Minskningen av bränslepriser

Jag tror att båda sakerna gäller. Vi har politiker som ogenerat kastar ur sig populistisk sörja - och vi har väljare som är naiva, okritiska och mottagliga för sörjan.
Ja, självklart ska vi även vaccinera befolkningen så bra det går emot populism; med utbildning både i skolan och med hjälp av skärpta journalister som kan belysa faktafel och granska utspel. Kunskap är makt. Brist på kunskap utnyttjas av populister.

Efter Brexit och Trump har nu även Svealandet hamnat i sörjan. Det är ett sorgligt skådespel.
 
Ja, självklart ska vi även vaccinera befolkningen så bra det går emot populism; med utbildning både i skolan och med hjälp av skärpta journalister som kan belysa faktafel och granska utspel. Kunskap är makt. Brist på kunskap utnyttjas av populister.

Efter Brexit och Trump har nu även Svealandet hamnat i sörjan. Det är ett sorgligt skådespel.
Populistiska partier lever på att det är i grunden ett enkelt problem som fixas med en lika enkel lösning.
När det tar rätt mycket för att ändra riktning på skutan i den faktiska världen.
 
Ja, självklart ska vi även vaccinera befolkningen så bra det går emot populism; med utbildning både i skolan och med hjälp av skärpta journalister som kan belysa faktafel och granska utspel. Kunskap är makt. Brist på kunskap utnyttjas av populister.

Efter Brexit och Trump har nu även Svealandet hamnat i sörjan. Det är ett sorgligt skådespel.
Ja. Fast journalister som granskar politiska utspel ska vi väl explicit inte ha, enligt somliga makthavare som demokratiskt tillsatts. Demokratin avskaffar sig själv...
 
Det förvånar mig att väljarna gick på de - bokstavligen - blå dusterna. Är man det minsta insatt i offentlig förvaltning så fattade man att ingen kunde göra så stora utbetalningar så snabbt.

Speciellt SD hade väldigt svävande budskap. Typ "allt blir bättre"
Hörde ett antal personer som sa att "de har ju sagt..." och med det argumentet röstade på dem.
Jag är tyvärr inte så förvånad. Ser samma saker här i Finland, folk som på riktigt tror att politikerna kan styra bränslepriserna jättemycket, och politiker som ju förstås lovar det då om de skulle få komma till makten.
Att ta upp att situationen är lika över hela europa med dyra bränslen nu så hjälper inte, det är att tala för döva öron.

Jag brukar försöka tänka att det är enkelt att tycka och tänka vad som borde göras med pengarna...så länge det inte är man själv som håller i plånboken.
 
Sen finns det en väldigt bitter fd statsminister som gladeligen undrar när nya regeringen ska sänka energipriserna, medan hon själv gav sitt löfte om sänkt skatt för pensionärerna 2 månader innan det valet de nyss förlora, så ska man gå på hur S skötte sina 8 år har ju nya regeringen 7 år på sig att fixa energipriserna mm...
 
Om man kikar på de naiva och sörjemottagliga som suger i sig kolloidalt silver, verkar vad jag sett i oproportionerligt stor utsträckning gälla kvinnor 30+
Så den mänskliga egenskapen att vara naiv och sörjemottaglig är kanske inte en könsfråga.
Jag skrev "oproportionerligt stor" det betyder alltså inte alla utan en större andel.
Om jag läser på nätet så är antalet klimatförnekare, sådana som tror på Bluffes energi lögner, sådana som tror på "Jag vet inte Åkessons" flyktinglögner, lås in alla och kasta bort nyckeln så löser sig gängkriminaliteten fantasierna osv osv till övervägande del män 40+.
Du behöver inte personligen ta vid dig av det om du inte anser att du tillhör den gruppen.
 
Sen finns det en väldigt bitter fd statsminister som gladeligen undrar när nya regeringen ska sänka energipriserna, medan hon själv gav sitt löfte om sänkt skatt för pensionärerna 2 månader innan det valet de nyss förlora, så ska man gå på hur S skötte sina 8 år har ju nya regeringen 7 år på sig att fixa energipriserna mm...
Fast skillnaden där var att de inte hade egen majoritet. Du får väl ändå jämföra äpplen med äpplen och inte äpplen med kameler. Sänkta energipriser lovade det nuvarande regeringsunderlaget gemensamt att det skulle genomföras före 1 november. Det är en helt annan sak än att behöva förhandla sig till en majoritet i riksdagen.
 
Dieseln kostar fortfarande 22-23kr och det beror på den så kallade reduktionsplikten, alltså inblandning av svindyrt syntetmaterial. Det var detta som gav oss världens dyraste diesel. Här skall regeringen minska mängden till EU-nivå och det kommer göra 4-6kr per liter. Men förra regeringen skrev kontrakt med Preemraff som måste gå ut först, vilket dröjer ända till årsskiftet 2024...
 
Dieseln kostar fortfarande 22-23kr och det beror på den så kallade reduktionsplikten, alltså inblandning av svindyrt syntetmaterial. Det var detta som gav oss världens dyraste diesel. Här skall regeringen minska mängden till EU-nivå och det kommer göra 4-6kr per liter. Men förra regeringen skrev kontrakt med Preemraff som måste gå ut först, vilket dröjer ända till årsskiftet 2024...
Hur kan regeringen skriva ett kontrakt med en privat aktör inom ett område de inte utför affärer. Svea rike varken säljer eller raffinerar diesel så ett sånt kontrakt måste vara värdelöst då de inte är en aktör på marknaden.
 
Hur kan regeringen skriva ett kontrakt med en privat aktör inom ett område de inte utför affärer. Svea rike varken säljer eller raffinerar diesel så ett sånt kontrakt måste vara värdelöst då de inte är en aktör på marknaden.
Preem ville bygga ut sitt raffenaderi i Lysekil, vilket regeringen absolut inte ville tillåta, men inte kunde hindra. Då införde man reduktionsplikten istället och lät Preem tillverka den svindyra syntetdieseln, och så var båda parter nöjda.
 
Preem ville bygga ut sitt raffenaderi i Lysekil, vilket regeringen absolut inte ville tillåta, men inte kunde hindra. Då införde man reduktionsplikten istället och lät Preem tillverka den svindyra syntetdieseln, och så var båda parter nöjda.
Det där var inte svar på frågan. Hur skriver regeringen ett kontrakt med ett företag inom ett område de inte utför tjänster?
 
Så det finns alltså inget avtal utan det är en internet anka?
Media verkar inte jätteintresserade av av att rapportera om saken fast folk vill veta, men lite info finns om du googlar. Annars får du bara vänta till nästa årsskifte och se om diselpriserna sjunker. Jag kan tillägga att alla partiet utom SD röstade för saken när det var uppe i riksdagen, men sedan ångrade sig bland annat KD. De hade nämligen inte förstått innebörden av vad de var med och bestämde. Men när vi över en natt fick världens dyraste diesel och folk blev förtvivlade och arga insåg de sitt misstag.
 
Fast skillnaden där var att de inte hade egen majoritet. Du får väl ändå jämföra äpplen med äpplen och inte äpplen med kameler. Sänkta energipriser lovade det nuvarande regeringsunderlaget gemensamt att det skulle genomföras före 1 november. Det är en helt annan sak än att behöva förhandla sig till en majoritet i riksdagen.
Så varför är det då Åkessons fel att det inte blev som det blev ? De är ju inte ens med i Regeringen...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp