Misshandlade häst - allt sändes i TV4

Sv: Misshandlade häst - allt sändes i TV4

Bra att det inte tystas ner.
Men hästen for inte illa av det?
Jag kan slå vad om att den kommer att minnas detta i resten av sitt liv!! :mad:
 
Sv: Misshandlade häst - allt sändes i TV4

vad var det jag sa...Livstids avstängning, för händer det på en värmning, hur ser det då ut vid selning, vid träning, vid lastning etc?

Låt hästen slippa trava mer, den vill ju uppenbarligen inte springa runt runt runt runt runt längre, om nånsin.
 
Sv: Misshandlade häst - allt sändes i TV4

Det e inte konstigt att travarna e nervösa av sig ,i tävlingsvärlden tror jag det tas till tjuvnyp rätt som det e.Dom e hårt pressade.
 
Sv: Misshandlade häst - allt sändes i TV4

Jag vill börja med att säga: FY! Hur kan man behandla en häst så?
Och jag vill tillägga:
Det är INTE som ni tror! det är inte många som misshandlar och misssköter sina hästar inom travsporten! jag känner jättemånga som har travare och ALLA dom tar bra hand om sina hästar! travsporten är en väldigt missförstådd sport! dom som är vettiga travhästägare har BARA hästar som gillar att trava! jag känner ingen som tvingar sin häst att trava fast den inte vill!
Så, nu har jag sagt mitt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Misshandlade häst - allt sändes i TV4

Det är givetvis självklart att man inte får sparka eller slå sin häst.

Men att därmed kalla travarna för nervösa det är ändå att ta i och jag skulle gärna vilja veta vad du grundar det på.
Det är en fördom och en förutfattad mening att travhästarna är nervösa, tvärtom.

Jag har själv tre travare som tävlar och de är INTE nervöst lagda. Kan visa lite nervositet när de kommer till tävlingsbanan och vet vad som är på gång och tävlingsnerverna kommer fram men så är det ju även för oss människor!
 
Sv: Misshandlade häst - allt sändes i TV4

jag tycker på ett sätt att det är ett bra straff. men eftersom jag känner micke väldigt väl och har jobbat med han i fleera år i samma stall så vet jag att han inte är sån som slår hästar i vanliga fall. men det händer dom flesta att man tillrättavisar en häst lite väl mycket kanske, och för hans del vid fel tidpunkt. men det är tråkigt att det får följden av att han lägger av eftersom han är en underbar hästskötare. jag hade utan en endaste tvekan annställt han i mitt stall!!!!
det finns ingen hästskötare som bryr sig om sina hästar som han gör... men som sagt så händer det även den absolut snällaste människan att h*n tillrättavisar hästen vid fel tidpunkt.
om jag får säga mitt sen så tycker jag att det är jävligare att slå hästen med spöt, sk enhandare, 7 ggr än att sparka den i arslet. spöt ger mer skada. men det ser absolut illa ut, det kan jag inte sticka under stolen med!
synd bara på en underbar djurvän
 
Sv: Misshandlade häst - allt sändes i TV4

Det var bra att få en annan infallsvinkel på fallet. Själva sparken var väl inget hästen brydde sig om tror jag, såg iallafall ingen reaktion, däremot är det bristen på respekt, samt att människor förknippar sparkar med utsatthet tror jag "sparka ej den som ligger", som bränner.

Oavsett disciplin ska man alltid komma med en såpass väl förberedd häst att man inte behöver disciplinera på något sätt den dagen man ska visa vad man tränat för. Jag frågar mig även, varför ha en häst inom travet som uppenbarligen vill springa till stallet istället för på banan?
 
Sv: Misshandlade häst - allt sändes i TV4

självklart
är det så att man måste ha en väl förberädd häst! den hästen har gått jättebra. den vann för 4 starter sedan å efter det har den vart 3 och 4 flera gånger och gjort bra lopp - så det är ingen häst som inte vill som vi tvingar!!! men som vi människor kan även hästar ha dåliga dagar och bli tjuriga. men det försvarar inte att "slå" dem! men man behöver inte hänga den som gjort det så hela sveriges befolkning kan gå å spotta på han! han har gjort fel - men han är ingen djurplågare för det! han ÄLSKAR sina djur. jamena - han är 38 år gammal, och för två år sedan så sa en hästägare upp ett 2årigt kallblod som han tyckte om - han grinade när han lastade hästen på transporten... :cry: så mycket tycker han om sina höästar - men alla gör fel ibland, tyvärr!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 188
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Travnet) Scargel i tidigare regin Foto: Micke Gustafsson, ALN Scargel, tidigare hos Petter Lundberg, gör under söndagens...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Travnet) I både Prix d Amerique och Prix de France har Pierre Levesque valt borta Meaulnes du Corta till förmån för Offshore Dream...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp