Bukefalos 28 år!

Uppfödare som slutat svara

DeCloe

Trådstartare
Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet.

Blir därför otroligt förvånad efter att jag och min sambo varit och hälsat på en uppfödare efter lång telefon- och mejlkontakt (personen i fråga svarar alltid fort) och nu hör personen inte alls av sig när vi meddelat att vi är intresserade av valp. Vill ju inte vara för "på" men har hört av mig på två olika sätt utan att människan har svarat.

Har sett att hen är aktiv på sociala medier och svarar som sagt annars inom en dag i normala fall, men nu är det total radio silence.

Jag fattar om personen inte vill sälja valp till oss men hade ju varit trevligt att få det meddelat på något sätt iallafall. Särskilt när man åkt långt för att hälsa på (det var ett av kraven för att komma ifråga).

Är det någon som varit med om något liknande? Har ni också blivit ghostade av en uppfödare efter lång kontakt? Försöker rannsaka mig själv men tror inte vi sagt eller gjort något konstigt. Det finns heller ingenting på varken mig eller min sambo som jag tänker att uppfödaren skulle kunnat hitta (typ brottsregister, något hos LS osv.).
 
Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet.

Blir därför otroligt förvånad efter att jag och min sambo varit och hälsat på en uppfödare efter lång telefon- och mejlkontakt (personen i fråga svarar alltid fort) och nu hör personen inte alls av sig när vi meddelat att vi är intresserade av valp. Vill ju inte vara för "på" men har hört av mig på två olika sätt utan att människan har svarat.

Har sett att hen är aktiv på sociala medier och svarar som sagt annars inom en dag i normala fall, men nu är det total radio silence.

Jag fattar om personen inte vill sälja valp till oss men hade ju varit trevligt att få det meddelat på något sätt iallafall. Särskilt när man åkt långt för att hälsa på (det var ett av kraven för att komma ifråga).

Är det någon som varit med om något liknande? Har ni också blivit ghostade av en uppfödare efter lång kontakt? Försöker rannsaka mig själv men tror inte vi sagt eller gjort något konstigt. Det finns heller ingenting på varken mig eller min sambo som jag tänker att uppfödaren skulle kunnat hitta (typ brottsregister, något hos LS osv.).
Inget konstigt ex som kan ha hört av sig till uppfödaren och varnat?

Min uppfödare blev kontaktad av ett galet ex till en annan på forumet för att forumanvändaren kontaktat uppfödaren angående valpintresse. Uppfödaren, som är vän med mig, berättade för mig om ”varningen” hen fått av exet och jag kopplade direkt ihop det hela och kunde lugna min uppfödare med att inget var sant.

Annars kanske hen bara inte bestämt sig ännu angående vilka som ska köpa valp. Förstår dock att du undrar, jag hade också tyckt att det var konstigt och genast rannsakat mig själv ifall jag sagt eller gjort något konstigt.
 
Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet.

Blir därför otroligt förvånad efter att jag och min sambo varit och hälsat på en uppfödare efter lång telefon- och mejlkontakt (personen i fråga svarar alltid fort) och nu hör personen inte alls av sig när vi meddelat att vi är intresserade av valp. Vill ju inte vara för "på" men har hört av mig på två olika sätt utan att människan har svarat.

Har sett att hen är aktiv på sociala medier och svarar som sagt annars inom en dag i normala fall, men nu är det total radio silence.

Jag fattar om personen inte vill sälja valp till oss men hade ju varit trevligt att få det meddelat på något sätt iallafall. Särskilt när man åkt långt för att hälsa på (det var ett av kraven för att komma ifråga).

Är det någon som varit med om något liknande? Har ni också blivit ghostade av en uppfödare efter lång kontakt? Försöker rannsaka mig själv men tror inte vi sagt eller gjort något konstigt. Det finns heller ingenting på varken mig eller min sambo som jag tänker att uppfödaren skulle kunnat hitta (typ brottsregister, något hos LS osv.).
Japp, det har hänt mig/oss. Vi blev t.o.m lovade en valp ur den kommande kullen när vi åkte och hälsade på, som var krav.
När kullen väl kom (det fick vi se på soc.medier, ingen hörde av sig trots lovat) och vi ville komma och titta så var vi " totalt okända" och hade absolut inte blivit lovade en valp OooNej!! Och Nu var alla valparna i kullen redan tingade O_o

Vi trodde också att det var en seriös uppfödare från början...
 
Inget konstigt ex som kan ha hört av sig till uppfödaren och varnat?

Min uppfödare blev kontaktad av ett galet ex till en annan på forumet för att forumanvändaren kontaktat uppfödaren angående valpintresse. Uppfödaren, som är vän med mig, berättade för mig om ”varningen” hen fått av exet och jag kopplade direkt ihop det hela och kunde lugna min uppfödare med att inget var sant.

Annars kanske hen bara inte bestämt sig ännu angående vilka som ska köpa valp. Förstår dock att du undrar, jag hade också tyckt att det var konstigt och genast rannsakat mig själv ifall jag sagt eller gjort något konstigt.
Hm.. nej inget konstigt ex, verkar långsökt. Men man vet ju aldrig vem som kan få för sig att kontakta uppfödaren.

Ja, jag rannsakar mig själv massor just nu för den här personen har varit väldigt kommunikativ och sa att vi gärna får höra av oss om vi kommer på något mer vi vill säga eller fråga om innan vi åkte hem.

Det är jättemärkligt men jag tänker att jag får släppa det nu och att hen antingen hör av sig längre fram eller att det ändå inte var menat.
 
Japp, det har hänt mig/oss. Vi blev t.o.m lovade en valp ur den kommande kullen när vi åkte och hälsade på, som var krav.
När kullen väl kom (det fick vi se på soc.medier, ingen hörde av sig trots lovat) och vi ville komma och titta så var vi " totalt okända" och hade absolut inte blivit lovade en valp OooNej!! Och Nu var alla valparna i kullen redan tingade O_o

Vi trodde också att det var en seriös uppfödare från början...
Nej men oj. Vi har iallafall inte blivit lovade någon valp men tycker ändå det är konstigt när man fixat hundvakt och åkt 40 mil tur och retur för att besöka uppfödaren att inte iallafall bemöda sig om att svara åtminstone någonting. Fattar om man tycker det är jobbigt att neka någon men då kan man ju hitta på något som att typ 20 andra står före i kö eller något.
 
Låter väldigt konstigt. Jag skulle inte per se säga att det är oseriöst men helt klart dålig etikett. Om jag inte vill/kan sälja valp till någon så meddelar jag det. Brukar inte alltid ge någon förklaring till varför så där på rak arm men om personen frågar så förklarar jag.

Tycker ni ska släppa den uppfödaren och hitta någon som ni klickar med. Om uppfödaren redan innan man ens köpt valp är så där så är det ju tveksamt om man ens vill ha en valp från denne tänker jag.
 
Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet.

Blir därför otroligt förvånad efter att jag och min sambo varit och hälsat på en uppfödare efter lång telefon- och mejlkontakt (personen i fråga svarar alltid fort) och nu hör personen inte alls av sig när vi meddelat att vi är intresserade av valp. Vill ju inte vara för "på" men har hört av mig på två olika sätt utan att människan har svarat.

Har sett att hen är aktiv på sociala medier och svarar som sagt annars inom en dag i normala fall, men nu är det total radio silence.

Jag fattar om personen inte vill sälja valp till oss men hade ju varit trevligt att få det meddelat på något sätt iallafall. Särskilt när man åkt långt för att hälsa på (det var ett av kraven för att komma ifråga).

Är det någon som varit med om något liknande? Har ni också blivit ghostade av en uppfödare efter lång kontakt? Försöker rannsaka mig själv men tror inte vi sagt eller gjort något konstigt. Det finns heller ingenting på varken mig eller min sambo som jag tänker att uppfödaren skulle kunnat hitta (typ brottsregister, något hos LS osv.).
Hur länge har du väntat? Jag tänker att ett inlägg på sociala medier tar 3 minuter och går att göra i farten men att kommunicera med valpköpare kräver lite eftertanke.
 
Det är väl folk med samma personlighet som valpintresserade som är bara *poof* borta.

Eller så har de fullt upp och svarar när tid finns.

Jag försöker svara ganska kvickt, men ibland kommer livet lite ivägen.
 
Testa att höra av dig igen. Det kan ju eventuellt vara så att uppfödaren läst ditt meddelande, något plötsligt hänt så att uppfödaren tvingats lägga det åt sidan och tänkt "Jag svarar senare!" och så har det inte blivit av för att meddelandet inte längre står som oläst.

Förvisso bör man väl hålla extra koll när det gäller något så viktigt som valpköpare, men jag vet att jag själv kan vara så många gånger med vardagliga saker, helt utan att mena något illa alls.
 
Låter väldigt konstigt. Jag skulle inte per se säga att det är oseriöst men helt klart dålig etikett. Om jag inte vill/kan sälja valp till någon så meddelar jag det. Brukar inte alltid ge någon förklaring till varför så där på rak arm men om personen frågar så förklarar jag.

Tycker ni ska släppa den uppfödaren och hitta någon som ni klickar med. Om uppfödaren redan innan man ens köpt valp är så där så är det ju tveksamt om man ens vill ha en valp från denne tänker jag.
Jag tycker också det är märkligt. Och väldigt synd för vi tror mycket på den kombinationen som är planerad.
 
Hur länge har du väntat? Jag tänker att ett inlägg på sociala medier tar 3 minuter och går att göra i farten men att kommunicera med valpköpare kräver lite efeftertanke.
Jag har väntat i en månad. Den här personen har tidigare svarat oftast samma dag eller dagen efter, även när det varit svar som krävt mer eftertanke.

Jag kommer vänta lite till men har jag inte fått svar snart så går jag vidare.
 
Testa att höra av dig igen. Det kan ju eventuellt vara så att uppfödaren läst ditt meddelande, något plötsligt hänt så att uppfödaren tvingats lägga det åt sidan och tänkt "Jag svarar senare!" och så har det inte blivit av för att meddelandet inte längre står som oläst.

Förvisso bör man väl hålla extra koll när det gäller något så viktigt som valpköpare, men jag vet att jag själv kan vara så många gånger med vardagliga saker, helt utan att mena något illa alls.
Ja jag tänker så med. Men har försökt höra av mig både på Facebook och mejl och blivit ignorerad så känns märkligt att det skulle vara så att personen bara glömt.

Jag tror jag väntar lite till och sen går vidare helt enkelt.
 
Hade släppt det det finns så mycket valpar till salu så länge det inte handlar om en mycket ovanligt ras så går det hitta trevliga valpar på flera ställen.

Jag har personligen svårt för det här att tinga valpar innan dom är födda.

Så mycket kan hända och vill man inte veta att personkemin stämmer med valpen innan man bestämmer sig.
 
Japp, det har hänt mig/oss. Vi blev t.o.m lovade en valp ur den kommande kullen när vi åkte och hälsade på, som var krav.
När kullen väl kom (det fick vi se på soc.medier, ingen hörde av sig trots lovat) och vi ville komma och titta så var vi " totalt okända" och hade absolut inte blivit lovade en valp OooNej!! Och Nu var alla valparna i kullen redan tingade O_o

Vi trodde också att det var en seriös uppfödare från början...
Hur kan man lova bort en valp så?
 
Hade släppt det det finns så mycket valpar till salu så länge det inte handlar om en mycket ovanligt ras så går det hitta trevliga valpar på flera ställen.

Jag har personligen svårt för det här att tinga valpar innan dom är födda.

Så mycket kan hända och vill man inte veta att personkemin stämmer med valpen innan man bestämmer sig.
Så himla ovanlig behöver ju inte en ras vara för att det ska vara svårt att få valp. Det beror ju helt på vad man har för krav på valpen mer än "trevlig".
 
Jag har personligen svårt för det här att tinga valpar innan dom är födda.

Så mycket kan hända och vill man inte veta att personkemin stämmer med valpen innan man bestämmer sig.
Tinga med 100 % säkerhet går ju inte eftersom man inte vet vad det blir. Men att vara överens med uppfödaren om att man ska få köpa en valp om det blir en passande ser jag inte problemet med?

Jag tycker tvärtom det är svårt att köpa valp snabbt. Skulle aldrig kunna ringa på annons > hälsa på > köpa inom loppet av ett par veckor. Bara att hinna träffa fler släktingar till valpen än mamman tar ju tid.
 
Tinga med 100 % säkerhet går ju inte eftersom man inte vet vad det blir. Men att vara överens med uppfödaren om att man ska få köpa en valp om det blir en passande ser jag inte problemet med?

Jag tycker tvärtom det är svårt att köpa valp snabbt. Skulle aldrig kunna ringa på annons > hälsa på > köpa inom loppet av ett par veckor. Bara att hinna träffa fler släktingar till valpen än mamman tar ju tid.
Håller med. :)

När jag köpte Bog så hade jag ett långt telefonsamtal med uppfödaren, sen träffade jag uppfödaren och släktingar till mamman och pappan, sen pratade uppfödaren med min referens och då fick jag veta att om det fanns en valp till mig så skulle jag få köpa en (var dock inte kräsen, sa att kön inte spelade roll osv) och sen när valparna var födda så fick jag veta att en var min.
 
Hade släppt det det finns så mycket valpar till salu så länge det inte handlar om en mycket ovanligt ras så går det hitta trevliga valpar på flera ställen.

Jag har personligen svårt för det här att tinga valpar innan dom är födda.

Så mycket kan hända och vill man inte veta att personkemin stämmer med valpen innan man bestämmer sig.

Det beror ju på. En del vill ju använda hunden till något specifikt och vill då ofta ha en valp efter specifika föräldrar som har just de egenskaper som behövs.
 
Det beror ju på. En del vill ju använda hunden till något specifikt och vill då ofta ha en valp efter specifika föräldrar som har just de egenskaper som behövs.
Jo självklart mem jag förstår ändå inte hur man kan lova bort inte ens födda valpar, allt kan hända
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 357
Senast: geting
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
898
Senast: Habina
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 140
Senast: Pyrran
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 901
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp