Bukefalos 28 år!

"Mjällig" man!

_jullan_

Trådstartare
Har en New Forest som har en mjällig man, eller vad man ska säga. Det är som flagor i "hårbottnen" och en bit upp i manen.
Han verkar inte ha ont av det men vill gärna göra något så de försvinner.
Ska man tvätta med något schampoo eller vad ska man göra?

Om man ska tvätta, med vilket isåfall? Inget mjällschampoo för människor då det är för starkt, utan isåfall ett hästschampoo som är gjort för det.

Väldigt tacksam för svar!:laugh:

Har hittat ett schampoo "PROB Schampoo" Beskrivning:
Den optimala Schampon mot klåda och hudbesvär. Ett utmärkt allmänschampo som löser upp även mjäll, hudavlagringar och skorv. En omtyckt och beprövad produkt som effektivt stillar klåda. Lämpar sig utmärkt till överkänsliga djur. Pälsen får en fin lyster och trots att produkten inte innehåller några blekmedel får även vita djur en fantastiskt resultat efter en tvätt, Mycket omtyckt även av många utställare. Torkar inte ut varken huden eller pälsen även om du tvättare ofta. Doftar trätjära, dofter försvinner nästan helt när pälsen är torr. Kan med fördel användas även till valpar och dräktiga djur.
Har någon testat detta, är det bra?
 
Senast ändrad:
Sv: "Mjällig" man!

De gånger min häst har haft "mjäll" i pälsen (oftast i pälsen, har bara haft lite i manen) så har jag gett henne linfröolja i maten och det har fungerat super. En matsked per dag i några dagar har gjort stor skillnad!
 
Sv: "Mjällig" man!

Min vallack hade det hela förra sommaren och hösten,han började tom klia av sej en bit av manen. Det försvann över vintern men nu har mitt fyta veckors föl fått det. Ä'r helt förvirrad vad jag ska göra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp