Mjölktänder

K

knyttet

Har nyligen köpt ett litet minishetlandssto som är född -98. Tycker att hon ätit lite långsamt, så när veterinären ändå var ute och vaccinerade så fick han kolla tänderna. Det visade sig att hon har dubbla rader tänder fram i underkäken, hon har alltså inte tappat mjölktänderna än!

Hon är 5½ år nu, då ska de väl ha tappat mjölktänderna?
Veterinären sa att vi ska vänta några månader, har hon inte tappat dem då så drar han ut dem. Det känns lite olustigt att vänta, nån som vet om det är vanligt med att mjölktänderna sitter kvar?
 
Menar du tänderna allra längst fram? Dem som används när de betar av gräs??
De mittersta tänderna (4 st) börjar de tappa vid ca 2,5 år, sen så tappar de ett par utåt varje år, alltså nästa par vid 3.5 och sen vid 4,5 år.
 
Det är inte så vanligt att de har "dubbla tandrader" men det händer. Det är rätt vanligt att de har mindre problem vid tandfällning/tandbyte, dvs att man får hjälpa dem med någon enstaka mjölktand.

Mjölktänderna är dock (iaf när man får dra enstaka) rätt lätta och komplikationsfria att ta ut.

Men jag vet en häst som haft dubbla tandrader, den hade dock inga problem av det annat än vid betsling, så den reda på hack och fick se ut så.

Men stoet borde ha bytt ut alla sina tänder vid 5½ år ja, och eftersom hon fått sin uppsättning permanenta tänder men mjölktänderna sitter kvar och inte vill släppa så är risken att du får dra ut dem ja, men jag kan inte tänka mig att det ska vara något "farligt" ingrepp eller så?
 
Jag hoppas att det inte är nåt större ingrepp, är mest bekymrad över att veterinären tyckte att jag skulle vänta. Den lilla rids eller körs inte, men det är ju viktigt att hon inte har ont eller problem att äta.
Jag ska kolla med veterinären igen, så får vi se om han kan dra ut dem snart... :crazy:
 
Är det hela framtans raden som är dubbel eller bara de yttre framtänderna?
Vet du säkert hur gammal hästen är?
/absolut
 
Det är bara de yttre framtänderna som är dubbla.

Det finns inga papper på hästen, men säljaren var säker på att hon var född i juni -98. Då är hon ju 5½ och borde ha tappat de tänderna... :crazy:
 
Inte svårt alls, hade jag varit mer uppmärksam så hade jag sett det själv (hade bara haft ponnyn hemma en vecka när veterinären var här).
Det är en tandrad extra innanför den vanliga, ser inte alls trevligt ut. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp