Litar inte på min häst längre

Skrottiskrott

Trådstartare
Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra bakgrunden:

Jag har haft min häst sedan han var föl, han är nio år nu. Inridningen gick bra, han var på väg att bli en käck allroundhäst så som jag hade tänkt. Han har alltid varit lite busig och blivit spänd på nya platser men det var aldrig något problem och jag har tänkt att det skulle bli bättre och bättre med mer träning.

Sedan halkade han i hagen och fick en rejäl senskada. Vilade i sjukhage/box i ett halvår och blev hemsk att hantera på grund av överskottsenergin. Hur som helst så blev senan helt läkt och vi fick klartecken att långsamt trappa upp tills han var helt igång igen. Det har vi gjort under fyra månader nu och det har väl gått bra rent igångsättningsmässigt sett, men buset har hängt kvar.

Dels blir han glad när det ska galopperas med andra, när han travat fint över bommar eller något annat så att han får "feeling" - då drar han iväg några steg i galopp och bockar. Det är inte en liten spark i förbifarten utan det blir som en rejält snabb bergochdalbane-tur vilket jag verkligen inte uppskattar. Dels blir han lätt triggerstaplad - tittar till på något här, tittar till igen där - PANG så har bägaren runnit över och han hoppar rakt upp i luften, bockar och sticker iväg några steg.
Det går att få stopp och är väl saker som orädda ryttare bara rycker på axlarna åt. Men jag vill verkligen inte att han ska hålla på såhär, jag har blivit jätterädd. Ramlat av en gång då han gjorde en jättebock.


Hur jag försöker lösa det:

1. Först och främst har jag kollat honom på klinik igen. Jag var rädd att något gjorde ont efter skadan och sjukvilan men han nu är han kollad av en duktig veterinär på en stor hästklinik samt av deras fysioterapeut - inget kunde hittas.

2. Han går på lösdrift med en flock i stor hage med skog och massor "att göra" för en häst. Rör sig och leker i hagen, har fri tillgång på grovfoder, får inget kraftfoder (mer än en dl för att få i honom mineralerna).

3. Jag rastar av honom lös i paddocken eller longerar honom innan varje ridpass. Då springer han järnet och busar rejält tills han är trött. Ändå är blir han busig igen när jag rider (men det är tusen gånger värre om jag inte skulle rasta av honom innan).

4. Jag har ett par orädda ryttare som rider ut på honom ibland men grejen är att han gör exakt likadant med dem, enda skillnaden är att de inte bryr sig. Men han låter inte bli att göra så bara för det, så det verkar inte bero på att han känner av min rädsla.

5. Jag tränar honom från marken flera gånger i veckan, promenader, går förbi läskiga saker osv. De andra dagarna rider jag så han är verkligen igång.

6. Jag försöker verkligen undvika triggerstapling. Blir han spänd gör jag halt, pratar lugnt och väntar tills han slappnar av. Gör han inte det hoppar jag av och leder honom en stund, då slappnar han oftast av ganska fort.

Allt det här är bra tänker jag, men det verkar inte räcka. Jag vill verkligen ha tips på vad jag kan göra mer. Jag vill så gärna kunna rida honom utan att vara rädd och utan att han sticker och bockar. Tips på konkreta övningar i dressyren kanske? Vi rider för dressyrtränare som mest tycker att jag måste våga och att "hästen är som han är". Har någon erfarenhet av liknande situation och gick det att lösa? Jag har funderat lite på att jag kanske måste sälja honom till någon som inte är så rädd som jag har blivit, för både hans och min skull. Men jisses, det känns som sista utvägen. Jag har som sagt haft honom i nio år och vi HAR ju varit bästisar, galopperat över gärden i full fart, åkt ut på skojigheter och verkligen litat på varandra. Vill så gärna hitta tillbaka till det.
 
Kan du be de orädda ryttarna att de ska försöka träna bort buset på uteritterna? Om de liksom inte bryr sig utan låter hästen hålla på så lär han sig ju inte att det är ett icke-önskvärt beteende.

Jag tänker att hästar kan koppla ihop vissa situationer med vissa sinnesstämningar. Typ ”här ute i skogen brukar jag busa och bocka”. Om man låter hästarna fortsätta med beteendet så förstärks det kanske bara?
Min häst får tex inte bocka och busa. Då gör jag halt och sen är det slut på det roliga (skrittar hem) 🤪

Min gjorde däremot en sån koppling vid longering efter en skadeperiod då hon då och då kollades på lina och därmed lekte rodeo. Var rätt tydligt att hon lärde sig att longering = rodeo. Tog lång tid att träna bort..
 
Kan du be de orädda ryttarna att de ska försöka träna bort buset på uteritterna? Om de liksom inte bryr sig utan låter hästen hålla på så lär han sig ju inte att det är ett icke-önskvärt beteende.

Jag tänker att hästar kan koppla ihop vissa situationer med vissa sinnesstämningar. Typ ”här ute i skogen brukar jag busa och bocka”. Om man låter hästarna fortsätta med beteendet så förstärks det kanske bara?
Min häst får tex inte bocka och busa. Då gör jag halt och sen är det slut på det roliga (skrittar hem) 🤪

Min gjorde däremot en sån koppling vid longering efter en skadeperiod då hon då och då kollades på lina och därmed lekte rodeo. Var rätt tydligt att hon lärde sig att longering = rodeo. Tog lång tid att träna bort..
Tack för bra tankar! Jag ska prata med dem - igen. Har redan sagt till dem en gång att de ska säga åt honom så att han förstår att det inte är okej att bocka, men den ena ryttaren rider på framåt vilket jag i och för sig alltid hört att man ska göra när hästen bockar - problemet är ju bara att det är precis vad hästen vill i detta fall. Den andra ryttaren säger att hon inte vill använda hårda metoder men det är ju inte det jag menar. Jag tänker att man lägga honom i en öppna eller något annat jobbigt när han bockar så att han lär sig att bockning = jobbigt arbete, eller som du skrev, göra halt och stå still för det är ju motsatsen till vad han vill.

Jag tror absolut att han har kopplat ihop skogen med att busa, tyvärr. Men det blir även bus i paddocken när han tycker att något är roligt, eller om han skulle bli spänd.
 
Tack för bra tankar! Jag ska prata med dem - igen. Har redan sagt till dem en gång att de ska säga åt honom så att han förstår att det inte är okej att bocka, men den ena ryttaren rider på framåt vilket jag i och för sig alltid hört att man ska göra när hästen bockar - problemet är ju bara att det är precis vad hästen vill i detta fall. Den andra ryttaren säger att hon inte vill använda hårda metoder men det är ju inte det jag menar. Jag tänker att man lägga honom i en öppna eller något annat jobbigt när han bockar så att han lär sig att bockning = jobbigt arbete, eller som du skrev, göra halt och stå still för det är ju motsatsen till vad han vill.

Jag tror absolut att han har kopplat ihop skogen med att busa, tyvärr. Men det blir även bus i paddocken när han tycker att något är roligt, eller om han skulle bli spänd.
Ja jag vet andra som fått samma problem när de tagit hjälp av orädda ryttare. Det är ju bra och viktigt att hästarna får komma ut men mindre kul när man inte vill att hästen ska lära sig att bus är tillåtet.
 
Tack för bra tankar! Jag ska prata med dem - igen. Har redan sagt till dem en gång att de ska säga åt honom så att han förstår att det inte är okej att bocka, men den ena ryttaren rider på framåt vilket jag i och för sig alltid hört att man ska göra när hästen bockar - problemet är ju bara att det är precis vad hästen vill i detta fall. Den andra ryttaren säger att hon inte vill använda hårda metoder men det är ju inte det jag menar. Jag tänker att man lägga honom i en öppna eller något annat jobbigt när han bockar så att han lär sig att bockning = jobbigt arbete, eller som du skrev, göra halt och stå still för det är ju motsatsen till vad han vill.

Jag tror absolut att han har kopplat ihop skogen med att busa, tyvärr. Men det blir även bus i paddocken när han tycker att något är roligt, eller om han skulle bli spänd.
Min häst är stökig i perioder. Ibland bryr jag mig inte och ibland gör jag som @MiniLi att han får sakta av. Kan han inte hålla sig i skinnet är det skritt som gäller. Punkt. Då blir det inte roligt - bocka - springa fort.
Ser istället till att han får lösgaloppera (inte longera, utan helt lös) och bralla regelbundet istället. Det har funkat bra för oss.
 
Har du funderat på att skicka hästen på tillridning till någon duktig en period? För att någon annan än du kanske kan jobba bort beteendet? Kan vara en lösning om varken du eller de orädda ryttarna riktigt får det under kontroll. Kanske något du kan fundera på om du gärna vill behålla.
 
Måste bara göra en liten uppdatering. Trots att det inte var så längesedan jag skapade tråden så har det redan blivit så mycket bättre. Jag har inte ändrat på något utan bara envist fortsatt att träna och det verkar som att jag skapade tråden när det kändes som värst, och att det strax efter det började vända. Så som det ibland är med vissa grejer, det är som värst innan det börjar bli bättre. 😂

Jag måste fortfarande låta honom springa och bocka av sig innan jag hoppar upp, men sedan går det ganska bra. Han kan stressa upp sig men nu behöver jag inte stanna varje gång utan kan bara flytta undan för skänkeln eller något som får honom på andra tankar. Jag vågar trava och galoppera ute med andra så länge vi får ha täten. Är vi bakom någon blir han för busig, men det ska nog bli bättre det med med tiden.
 
Måste bara göra en liten uppdatering. Trots att det inte var så längesedan jag skapade tråden så har det redan blivit så mycket bättre. Jag har inte ändrat på något utan bara envist fortsatt att träna och det verkar som att jag skapade tråden när det kändes som värst, och att det strax efter det började vända. Så som det ibland är med vissa grejer, det är som värst innan det börjar bli bättre. 😂

Jag måste fortfarande låta honom springa och bocka av sig innan jag hoppar upp, men sedan går det ganska bra. Han kan stressa upp sig men nu behöver jag inte stanna varje gång utan kan bara flytta undan för skänkeln eller något som får honom på andra tankar. Jag vågar trava och galoppera ute med andra så länge vi får ha täten. Är vi bakom någon blir han för busig, men det ska nog bli bättre det med med tiden.
Så skönt! 👍
 
Måste bara göra en liten uppdatering. Trots att det inte var så längesedan jag skapade tråden så har det redan blivit så mycket bättre. Jag har inte ändrat på något utan bara envist fortsatt att träna och det verkar som att jag skapade tråden när det kändes som värst, och att det strax efter det började vända. Så som det ibland är med vissa grejer, det är som värst innan det börjar bli bättre. 😂

Jag måste fortfarande låta honom springa och bocka av sig innan jag hoppar upp, men sedan går det ganska bra. Han kan stressa upp sig men nu behöver jag inte stanna varje gång utan kan bara flytta undan för skänkeln eller något som får honom på andra tankar. Jag vågar trava och galoppera ute med andra så länge vi får ha täten. Är vi bakom någon blir han för busig, men det ska nog bli bättre det med med tiden.
Han läste nog tråder och rannsakade sig själv och insåg att han inte hade varit schysst mot dig :p
Skämt åsido, så skönt att det har vänt!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp