Bukefalos 28 år!

Mjölktänder

B

Bianca1971

Vår 6 månaders lagotto har nu tappat de flesta mjölktänderna, men en av hörntänderna är kvar och nu har det växt dubbelt där några veckor (nya + gamla hörntanden).

Vet någon hur länge detta kan pågå och när man måste göra något åt det?
 
Sv: Mjölktänder

Försök att pilla och vicka på mjölktanden så kanske den får lite hjälp att släppa. Känner du att den bara börjar bli lös, så brukar det ordna sig.
 
Sv: Mjölktänder

Sen om du ser att det ser ut på värka dom andra tänderna att de kanske blir sne eller nå tycker jag du ska åka till vetrinären ta ut dom, men än läre det inte vara nån fara.
 
Sv: Mjölktänder

Har för mig att man brukar säga att mjölktänderna borde vara borta efter 7-8 månader. Så om hörntanden fortfarande är kvar om lite mer än en månad (trots att du såklart vickat på den en hel del ;)) så hade jag ringt vet och bokat tid för bortplockning av tanden.
 
Sv: Mjölktänder

Om du ser att den hörntanden har en annan vinkel, att den pekar fel i förhållande till de andra tre, så bör du be vetten dra ut den. Det kan bli bettfel annars. Och just hörntanden kan skava om den är felriktad, den kan t ex gå in i gommen om den växer inåt eller sticka utanför läppen om den växer utåt. Det är alltså värre om den växer inåt än utåt.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: skogaliten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 345
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: seahawk
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 336
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp