Bukefalos 28 år!

Mjuk matövergång från kattvälling?

S

salander

För en dryg vecka sedan hittade jag en tre, fyra veckor gammal kattunge på tydlig vift. Körde först förbi den i tron att det var en svart liten råtta, men på hemvägen en halvtimme senare stannade jag till. Frågade runt i närtrakten och letade efter ev. mamma eller syskon, men fick inget napp.
Katten får kattvälling, är nu (mycket) pigg och tam och mår bra och har även börjat få små, små smakbitar burkmat. Min fråga till er kattungekunniga är: vilken mat är snällast som övergångsmat och när ungefär kan han helt sluta med vällingen? Ska han avmaskas redan nu? Är han överhuvudtaget en han och hur ser jag det i så späd ålder? Är det något annat jag bör tänka på?

Två adoptionsförsök har gjorts hos olika honor, men tyvärr var ingen sugen på en extra unge.
 
Sv: Mjuk matövergång från kattvälling?

Mina kattungar brukar få börja med att smaka nymalen svensk köttfärs (inte den där gasförpackade). Den kan man frysa in i mycket små klickar, högst en tesked till en så liten. I zooaffären finns Royal Canins Babycat Mousse och Babycat torrfoder, som jag alltid har framme i en liten skål.

Mjölkersättningen kan du ge så länge han vill ha, kanske upp till 12 veckors ålder. Man kan trappa ner förstås, så det bara blir någon gång per dag på slutet, ungefär som mammorna brukar göra. Om han får köttfärs ska man helst inte ge mjölken vid samma måltid.

Det är lämpligt att avmaska nu, förslagsvis med Banminth.

Hoppas den lille har någon annan katt att umgås med, någon som kan fostra och ge honom kärlek på kattspråk.
 
Senast ändrad:
Sv: Mjuk matövergång från kattvälling?

Mina kattungar brukar få börja med att smaka nymalen svensk köttfärs (inte den där gasförpackade). Den kan man frysa in i mycket små klickar, högst en tesked till en så liten. I zooaffären finns Royal Canins Babycat Mousse och Babycat torrfoder, som jag alltid har framme i en liten skål.

Mjölkersättningen kan du ge så länge han vill ha, kanske upp till 12 veckors ålder. Man kan trappa ner förstås, så det bara blir någon gång per dag på slutet, ungefär som mammorna brukar göra. Om han får köttfärs ska man helst inte ge mjölken vid samma måltid.

Det är lämpligt att avmaska nu, förslagsvis med Banminth.

Hoppas den lille har någon annan katt att umgås med, någon som kan fostra och ge honom kärlek på kattspråk.

Okej, tack, det var en till som tipsade om köttfärs så jag testar väl det.

Tyvärr har kattungen bara en hund och ett barn att umgås med för tillfället. Jag har två ute/hallkatter (snälla, kastrerade katter), men kan tyvärr inte släppa in dem också eftersom jag är allergisk mot katter. Jag har redan fått trappa upp medicineringen för att alls kunna ha kattungen inne.
Men när kattungen så småningom har blivit avvand ska han få hänga med de stora grabbarna :)
 
Sv: Mjuk matövergång från kattvälling?

Jag brukar också börja med nöt- eller lammfärs vid 4-5 veckors ålder. Jag blandar med mjölkersättning. När kattungen äter bra kan du övergå till MJAU eller Bozitas burkmat. Fortsätt gärna blanda med mjölkersättning. Ersättningen bör ges till ca 12 veckors ålder. Kattungar dricker ju gärna från mjölkbaren så pass länge men du behöver ju inte mata med flaska. Det räcker med att blanda i maten.
 
Sv: Mjuk matövergång från kattvälling?

Hur gick det då för det lilla kattskrället?

Jovars, hon (som inte var en han) steriliserades nyligen (tillsammans med en jämnårig vildkatt som beslöt sig för att bli tam) och är nu en liten vacker diva som pryder soffhörnet för det mesta. Hon är kass på att jaga men det kompenserar likaså nysteriliserade f d vildkattsfröken med generösa gåvor av näbbmöss i hallen. Sorkarna äter hon upp själv, de är väl för goda för att slösas bort på människor.
Ena gammelkatten dog tyvärr, men den andre har vädrat morgonluft och när jag öppnar dörren numera är det rena tsunamin av katter som väller in eller ut. Jag glupar i mig lite extra medicin och försöker låtsas som ingenting.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mjuk matövergång från kattvälling?

Ja de gör lite som de vill de där underbaringarna :D
Härligt att allt gick bra! Förhoppningsvis kan du kanske dra ned lite på medicineringen när fröken diva har blivit lite äldre. Iallafall jag har lättare för vuxna katter än för kattungar och jag vet att det inte är ovanligt att det är så.
Så roligt att läsa om människor som bryr sig :love: :bow:
 

Liknande trådar

M
Övr. Katt Jag är lite orolig för min hona Lisa på sex månader. Hon kom till mig när hon var 11 veckor, kvinnan som jag hämtade Lisa ifrån sa att...
Svar
6
· Visningar
3 721
Senast: Yakimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp