Mjuka övergångar.

S

Sudd

pollen gör fina övergångar från skritt till trav och vise versa..men från trav till galopp har jag svårt att få till det..han nästan slänger sig iväg och sen kan jag få honom att gå lugnt och samlat på halvlånga tyglar..så jag tror nog att han orkar..tycker han är fint musklad och orkar gå samlat läänge i alla gångarter...men just övergångarna till galopp får jag inte till...från galopp till trav kan det bli halvhyggligt ibland däremot.
:confused: :confused:
Help pls !!
 
Prova mycket uppmjukningsvolter (börja i skritt) med skänkelvikningar (några steg bara) och utåtställd lite om vartannat. Mjuka "sirapstag" med händerna så han är avslappnad och inte får någon anledning att "smita" genom att höja huvudet eller rusa!
Det tar ett tag (ingen mirakelkur på en dag)
försök att hålla samma takt hela tiden med.. :) och nöjd dig med det lilla.
Hoppas det funkar! :bump:
 
Jag brukar göra något liknande när jag värmer upp både i skritt trav och har även börjat så smått i galopp och det funkar bra. Idag så joggade jag fint och lugnt och sen drev jag på med ytter försiktigt försiktigt han fick öka traven lite och sen rulla över i galopp..då gick det riktigt bra faktiskt...det är kanske jag också som har gett för kraftiga hjälper när jag ska galoppera...fast egentligen så vill jag inte att han ska öka på traven innan han faller över i galopp, vill att han ska ta galopp från lugn jogg utan att slänga upp huvudet eller öka traven..men det kommer väl kanske..som du skrev, man får väl se till det lilla som blir.
Förra sommaren så var det ju race race bara i galoppen, då låg vi nästan i kurvorna och huvudet högt eller nere mellan benen för att dra åt sig tyglarna. Så ja...man får väl tänka tillbaka hur det har varit.
 
*flinar*
Känner igen det där! Min gamla arab hade bara högväxlen i ibörjan! :D
Tränade lääänge innan det blev bättre.
Med honom funkade tömkörning bra. Försöker göra det med mina med men man kan ju inte hinna med allt! :crazy:
Kämpa på med din häst han verkar ju trevlig! Det verkar ju gå åt rätt håll helt klart! :)
 
Jag har samma problem fast tvärtom...

från trav till galopp fungerar men inte tillbaka till trav.
Önskar också tips!
 
Det är samma träning som gäller med mjukgörande övningar.. Att du kan ta i tyglarna när som helst utan att huvudet flyger upp.
Använd alltid sätet först vid avsaktningar och om han inte saktar ner ta försiktigt i ena tygeln och ta in honom på en volt tills han saktar ner (till slut behöver man bara ta lite i ena tygeln)
Var noga med att ge hästen en chans att sakta ner på sätet först, innan tygeln kommer! :)
Med mjuka händer och som sagt nöja sig med det lilla så blir det snart framgångar, men som sagt inte på en dag!
:D
 
Man måste vara väldigt försiktig på handen med honom annars så flyger huvudet upp direkt..men det börjar bli bättre. Man har ju en del kvar att jobba på om man säger så. Men jag har en tjej som rider honom i skogen ibland och hon är gammal engelsk ryttare så hon har ju lite kortare tyglar än mig, och det kan ju vara nyttigt för han att det ibland kan vara någon som rider med kortare tyglar också...eller är det dumt tycker ni ?!
 
Jag fick lära mig på en clinic för Eta Ljunggren i somras att eftersom våran häst gärna slänger upp huvudet och liksom ramlar in i galoppen så skulle jag rida ihop henne så mycket i traven (långsam med mycket kraft bakom) att det kändes som om bakdelen höll på att explodera under mig. Så när jag gjorde fattningen så hade hon bakdelen så väl under sig att fattningen kom från yttre bakbenet, något som för de flesta hästar kräver mycket träning eftersom det är jobbigare för dem. Sedan skulle jag fortsätta att rida henne på samma sätt även i galoppen (sakta med bakdelen väl undersatt). Även från galopp till trav skulle man rida på samma sätt. En anledning att övergångarna blir dåliga beror helt enkelt på att hästen inte orkar sätta under sig utan istället ramlar in i den gångart man ska byta till och jobbigast är övergångarna mellan trav/galopp, galopp/trav.
För att träna upp styrkan på hästen så är det bra att rida mycket öppna och sluta. Hoppas detta var begripligt.... :D :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Jag tycker inte att det gör något att engelskryttaren rider med kortare tygel. Var inte rädd för att ta i tyglarna.. Men var noga med eftergiften. Man kan inte förvänta sig att hästen skall klara av övergångarana på slapp tygeln om man inte lär den hur. Det tar tid, och det skall få ta tid. Så Lenita hade ett bra tips tycker jag. Rid ihop hästen ordentligt så den lär sig rätt. När den klarar det galant då kan man börja fundera på eftergift även under övergångarna. Målet är ju att fixa det med bara sätet, men vägen dit e lång. Längre än många tycks tro.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 237
Senast: Badger
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp