mobilt internet

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 035
M

Midi

Vad kan ni rekommendera för mobilt internet? Jag har kollat på Tele2, Bredbandsbolagen och 3 än så länge och av de tre är Tele2 billigast (jag har även Tele2 som mobiloperatör).

Vad finns det för fler?

Sv: mobilt internet

Glocalnet och icenet finns också. KOLLA NOGA att de levererar den hastighet som utlovas. Jag har tres 7,2 mb/s och får ut 330kb.
Eftersom jag inte fattade hur man kollade hastigheten förrän nu, får jag inte avbryta avtalet menar de. Ska ändå kolla med KO för o se avd jag har för rättigheter. Vill ju bara ha 2mb för o se på film via internet ju:)

7,2mbit inte mb! jävla skillnad

7,2mbit = 0,9MB/S då får man anse att 0,33MB/S är ganska hyggligt.

du har ju glömt den självklara, Telia.

Titta inte bara på priset. Försök ta reda på hur tillförlitlig tjänsten är där du kommer att vistas mest. Jag har 3:s mobila till min dator hemma och det funkar kalas där. Till jobbdatorn har jag Telia och det fungerar sämre hemma än 3 gör. Däremot funkar Telia bra på många andra ställen jag har varit, men jag har inte testat 3 på dessa platser så där kan jag inte jämföra.

Glöm inte att kolla vad operatörerna har för tak på hur stor datamängd du får ta hem innan de stryper hastigheten. Hur mycket du behöver beror ju på vad du använder internet till, men kör man Spotify, YouTube och fipplar bara lite med tyngre saker så försvinner t.ex. Telias 5GB väldigt fort. Så vitt jag vet är det bara Telenor som har gränslös datamängd i dagsläget.

vilken djungel! Där jag ska bo finns inget bredband, antingen blir det mobilt elle via telefonjacket. Hur funkar det via telefonjacket då? Kanske ska satsa på det istället?

Hur bra det fungerar via telejacket beror på avståndet till telestationen och kvalitén på ledningarna från stationen till dig.

På de flesta leverantörers hemsidor kan man söka på sin adress för att se vad man kan få, men jag skulle råda dig att ringa och höra dig för istället för det finns en del speciallösningar som gör att sökning via hemsidorna säger att det inte går.

Kan du få bredband via telejacket så är det absolut att föredra via mobilt bredband i de allra flesta fall. Du ska ha riktigt dåliga ledningar och riktigt bra täckning för att det mobila ska vinna den kampen.

Det beror lite på, men oftast går det att lösa utan att ha fast telefoni (vågar påstå att om man väljer Telia så kan man alltid slippa fast telefoniabonnemang). Många leverantörer har erbjudande att om man skaffar bredband och telefoni så är telefonin kostnadsfri och man behöver inget analogt abonnemang. Har man då inget behov av telefonin så låter man bara bli att använda den.

Jag har haft Tre, det var så satans osabilt, nu har jag Telenor, fungerar bättre men visst kan det koppla ner och ha sig då och då. I framtiden lär jag inte ha mobilt bredband, tycker inte att det är bog stabilt.

Jag har Tele2:s mobila internet, har funkat kalas hittills. :) Det har faktiskt haft täckning på en del ställen där jag inte ens haft mobiltäckning, hur det nu kan komma sig... har Tele2-abbonnemang till mobilen också. Måste varit något tillfälligt knas.

du behöver INTE fast telefoni för adsl.. däremot får du betala en nätavgift istället.. vad den landar på beror på operatör.. men jämfört med vad fast telefoniabbonemangen kostar så är det inte mycket att prata om.. fasta avgiften brukar ligga på ca 50kr/månad.. inte mycket att orda om med andra ord.

Jag har Telenor, samma som på mobilen, och är mycket nöjd med det. På familjens dator har vi Telia (eftersom det är det vi har på den fasta telefonen) och jag tycker Telenor funkar bättre.

7,2 mbit då jag vet preics vilken hastighet jag ska ha men inte har. Sen att jag förkortar mer än nödvänigt, det spelar ingen roll.
Ska i alla fall inte ha något mobilt bredband senare, just nu när jag är student funkar det ju super att vara mobil, men som sagt, kunde vara snabbare

Sen att jag förkortar mer än nödvänigt, det spelar ingen roll.

Fast just i det här fallet spelar det ju roll, eftersom det är en enorm skillnad på 7,2mb/s och 7,2mbit/s. Det blir lite som att säga att en sträcka är 5m när man menar 5km, för att man förkortat bort k:et - blir förvirrande för de som läser. :)

Ja för mig så är det lika förvirrande, jag vet ju att jag absolut inte har rätt hastighet och att jag ska ha 7,2 mbit/s och har 330kb, problemet jag har är att jag vet absolut inte hur många kb en mbit har eller så så därför har jag svårt att diskutera med tre också. Men å andra sidan, hur många bredband har 7,2mb/s?

det går 8bitar på en byte.. alltså

1mb = 8mbit.

M,k,G osv är vanliga prefixerna 10^6, 10^3, 10^9.

alltså är 7,2 Mb = 57,6 Mbit

har du 330kb/s, alltså 2,64 Mbit/s så får det anses HELT OK för mobilt bredband..

jag får sällan ut mer än 4Mbit/s på mitt mobila bredband med full mottagning på 3G nätet.. och aldrig stött på någon som haft 7,2Mbit/s som de säger är möjligt.. det är skillnad på UPP Till och garanterad hastighet.. just mobila lösningar är ju väldigt beroende på vart man är (pga mottagning).

Fast om jag nu har 2,64 mbits hastighet då skulle det funka att hyar film via bredbandet och att tanka ner, men det funkar inte. Senast jag försökte hyra via bredbandet tod det 14 timmar att ladda ner:) Och de anger 2 mbits som lägsta hastighet för att det ska funka. Ska ialla fall skaffa fast bredband så fort jag kan.

Ja , fast försent enligt Tre, jag är ju inte så haj på detta så det tog ju ett tag innan jag insåg att mitt bredband är för slött.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 044
Senast: Enya
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
796
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 421
Senast: Kajsalisa
·
IT & mobiler Jag var i Tyskland för två veckor sedan. När jag skulle betala parkeringen för bilen försvann min privata mobiltelefon någonstans mellan...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka