Mögel pa kläder i källaren

turbofling

Trådstartare
Vi hyr ett relativt nybyggt radhus (2 ar gammalt) och häromdagen skulle jag plocka upp vinterkläderna ur källaren. Upptäckte da att det var mögel pa nästan alla kläder. Vit, luddet mögel. Undersökte alla tygsaker vi förvarar därnere och det sag ut ungefär lika pa allt. Källaren känns inte fuktig och luktar inte "källare". Det finns massor med spindlar där, läste flera asikter om spindlar en del säger att det tyder pa att det inte finns fukt och en del att det finns.

Vad tror ni? Är det fukt som orsakat möglet pa kläderna eller kan det finnas andra orsaker?

Huset är somsagt 2 ar gammal, tva vaningar + källaren. Ett sk lagenergihus. Det är tre hus som sitter ihop och varat ligger pa kanten. Det är uppvärmning med golvärme i hela huset, men källaren har ingen uppvärmning (men lite värme blir det fran värmeväxlaren som sitter i källaren). Vi flyttade in i juli sa vi har inte bott här sa länge.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

kläder möglar väl inte om det är torrt?

Jag har massor med spindlar inne och det är sjukt fuktigt i mitt hus i alla fall ... Också ett hyfsat nybyggt hus.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Nej, det borde inte göra det. Sambon funderade pa om det finns mögel som inte behöver fukt men vad jag vet sa finns det inte det. Men det är konstigt att det inte alls känns fuktigt eller luktar konstigt i källaren.

I övriga huset blir det väldigt mkt kondens pa fönstrena men sambon sa att det lätt blir det i ett lagenergihus om man vädrar för daligt, det är för bra isolerat.

Hur upplever du fukten i ditt hus?
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Spindlar kan ju trivas i badrum så jag tror att det mesta tyder på att de trivs i fuktiga miljöer, annars borde man snarare hitta dem på vinden än i källaren.

Är det bara mögel just på kläderna eller även på annat nere i källaren? Det låter lite konstigt att det har utvecklas till riktigt ludd på tyg, mögel brukar mer bli som prickar. Kan man misstänka någon sorts insekt? Tyvärr är ju mögelfläckar svåra att få bort. Man kan ju ställa in en luftavfuktare i källaren för att vara på den säkra sidan framöver.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Vitmögel trivs i fuktiga miljöer.
Googla på vitmögel så får du mer info.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Den relativa fuktigheten måste upp över 70 % för att mögel ska kunna växa till. Något som anses normalt inomhus är 30-60 %.

Hur ser grundläggningen till huset ut? Hur ser marken ut runt huset?

Ta hjälp av en fuktmätare och kolla fuktigheten i källaren. Tror det finns relativt billiga mätare att köpa. Annars kanske det finns att låna från kommun, försäkringsbolag... ja inte vet jag.

Det kan ju också vara så att det har varit fuktigt under en period, då möglet växt till och att det nu är ett bra klimat i källaren. Men det bör ändå kollas upp för mögel är inte hälsosamt.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

KL

Luktar luddet mögel också?
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Kondens på fönstrena, tvätten torkar dåligt. Dessutom möglar det på väggen i ett av hörnen, och lite överallt på väggarna. Får vara noga med att ha kläder och sånt som drar åt sig fukt en bit från väggarna. Detta är mest under den kalla årstiden.

Ja, jag ska flytta ;)
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Har du inga ventiler i din lilla hydda? Med tanke på storleken bör det inte behövas mycket för att få ett ordentligt inneklimat där. Eller har man helt hoppat det där med dränering kring de väggar som är under mark...?
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Jag har en ventil uppe och en nere samt en fläkt i badrummet nere.

Jag vet inte riktigt hur de gjort faktiskt ... Det hörnet där det mesta möglet kommer ligger inte under mark. Stenväggarna i hallen ligger delvis under mark och där kan man känna fukten.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Svarar flera i samma inlägg

Vi köpte fuktighetsmätare idag och har kollat under dagen. I källaren är fuktigheten 30-35%, pa bottenvaningen 35% och pa övervaningen 40%. Snarare för torrt än för fukitgt alltsa. Jag förstar inte hur möglet pa kläderna kommit. Det är alltsa mest luddigt, vit och ngn enstaka grön prick, luktar mögel. Alla saker som är i tyg är drabbade, en del mer och en del mindre.

Ingen aning om hur grundläggningen ser ut, men marken runt huset är stenig lerjord.

Pratade med hyresvärden idag och han kommer och kollar ngn dag nästa vecka. Han trodde att vi vädrat för daligt.

Enligt min sambo maste man vädra massor i ett lagenergihus för det finns ingen annan ventlation eller det finns men är jättedyrt och inget vi har.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Det låter som du gör klokt i att flytta. Låter inte alls sunt!
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Kan det ha varit högre fuktighet tidigare? Nån lång regnperiod som blött upp källarväggarna t ex, men som nu har torkat upp?
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Pratade med hyresvärden idag och han kommer och kollar ngn dag nästa vecka. Han trodde att vi vädrat för daligt.

Enligt min sambo maste man vädra massor i ett lagenergihus för det finns ingen annan ventlation eller det finns men är jättedyrt och inget vi har.

I ett modernt hus måste väl ventilationen vara ordnad så pass civiliserat att man inte ska behöva vädra i tid och otid. Om det sen styrs mekaniskt med fläktar eller som någon sorts självdragsventilation kan kvitta. Men ett hus utan ventilation är svårt att få till ett vettigt boendeklimat i. Och med all säkerhet är det inte godkänt enligt alla de byggregler och normer som finns. Tycker det låter skumt...
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Jag tycker ocksa det verkar helkonstigt, sambon hade en lang förklaring om varför det är sa men jag fattade inte sa mkt när han kom in pa värmeöverföring, olika typer av fuktighet osv.

Igar innan vi la oss visade mätaren pa 65% i arbets/gästrummet, da hade vi vädrat pa morgonen. Källaren ligger pa lag fuktighet men da är ett fönster öppet där.

Försöker fundera pa om vi haft perioder med mer fuktighet men kan inte komma pa att det varit fuktigare än nu. Senaste veckorna har vi haft manga dagar med bara regn och varje morgon ligger dimman tät sa jag tror fuktigaste perioden är nu.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Även om det känns som fuktigast nu behöver dt inte vara hela sanningen. Fuktproblem uppstår ofta under våren, då uteluften börjar bli varm och innehåller mer fukt. Man vädrar, den varma fuktiga luften kommer in i ett kallt hus där luften kyls ner. Kall luft kan inte hålla lika mycket fukt som varm luft, varför den relativa fuktigheten ökar, kanske fälls kondens ut.

Så kan det bli även mitt i sommaren om källarutrymmet är kallt. Fuktproblematik är en hel vetenskap, så jag ska inte vandra vidare i det. Sen är jag inte expert på detta med lågenergihus, men fuktmekaniken bör ju vara som vanligt.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Det sa sambon ocksa ngt om, att det oftast var värst med fukt pa sommaren. Hela juli hade vi väldigt varmt och fuktigt väder (även om det inte regnade) sa det kanske är förklaringen. Källaren var kall och skön da.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Hos oss hittade vi fukt i källaren i somras. Köpte en luftavfuktare som stod på 80% första dagen :crazy: Det tog inte lång tid innan den var nere på 60-65%.
Vi satte på värmen i källaren och haft igång luftavfuktaren. Nu sen en tid tillbaka står den på 45-50%. :)

Dock har vi inte haft något mögel i källaren. Lite spindlar var det när det var fuktigt i somras, nu har jag inte sett någon.
 
Senast ändrad:
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Det låter som en trolig bov. Även om man gärna vill ha det svalt och skönt i källaren när det är värmebölja ute kan ofta fuktproblemen avhjälpas med lite värmetillskott. Om det bara är uteluften som kommer in och orsakar problem vill säga. Om fukten vandrar genom väggarna eller golvet är det en annan sak och mycket bökigare att få bukt med.

Om jag var ni skulle jag, oavsett vad som görs åt detta, i fortsättningen ha en fuktmätare i källaren. Alltid bra att ha lite koll.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Det finns inte ens ngn värme i källaren, tycker det verkar knäppt ocksa. Det enda som ger lite värme är värmeväxlaren som sitter i ett rum. Men just nu känns temperaturen lagom därnere.

Flytta hit kändes väldigt bra innan men inte likabra längre. Innan bodde vi i en gammal, sliten lägenhet med mögel i badrummet. Jag ville flytta därifran mkt pga att det kändes fuktigt och sa far vi problem igen. Hoppas hyresvärden skickar ngn bra människa som kollar nästa vecka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp