Mögel pa kläder i källaren

Sv: Mögel pa kläder i källaren

I de fall det handlar om korta perioder av hög fuktbelastning kan det hjälpa med ett litet värmetillskott just under dessa perioder i form av ett elelement som ställs i rummet. Men som sagt, detta är en hel vetenskap, så jag hoppas ni får ut någon kunnig person som kan föreslå bra åtgärder så ni slipper mögliga kläder sedan.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Ja, det borde ju ligga i hyresvärdens intresse ocksa att fa det utrett.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Enligt min sambo maste man vädra massor i ett lagenergihus för det finns ingen annan ventlation eller det finns men är jättedyrt och inget vi har.


Mitt råd är att flytta till ett vanligt hus. Dessa lågenergihus kommer att ställa till med en massa sjukdomar/allergi i framtiden. Om man ändå måste hålla på att vädra hela tiden för att få acceptabel luftkvalitet är det ju bättre att huset vädrar sig självt genom att inte vara så tätt.

Tänk också på alla kemikalier som finns i de flesta moderna prylar (t.ex. flamskyddsmedel). I ett otätt hus vädras sådant ändå ut, men i dessa täta hus stannar mycket av gifterna kvar inne.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Fast otätheter i stommen är sällan bra. Då får man ha en rejäl undertrycksventilation inne för att förhindra varm fuktig luft att tränga ut och kondensera med fuktproblem som följd. Ett hus ska vara så tätt som möjligt, men med ordentlig ventilation.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Problemet blir ju när fukten stannar i väggar och liknande. Men har man hus som andas så stannar inte fukten på samma sätt som i heltäta hus.

Tänk alla gamla trähus från 1800-talet som fortfarande är i hyfsat skick. Så länge taket håller håller ofta resten av huset. Jag skulle bli ytterst förvånad ifall de täta hus som byggs idag får ens halva den livslängden.

Jag tycker att det är tragiskt att man låter en massa människor bli sjuka/allergiker i jakten på låga uppvärmningskostnader. Det är ingen slump att allergierna har ökat som de gjort sedan 70-talets energikris.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Jag vet precis hur du menar, men jag skulle uttrycka det på annat sätt. Det har delvis med hygroskopiska och icke hygroskopiska material. Trä är ett hygroskopiskt material som kan dra åt sig fukt när det är fuktigt i luften och sedan avge denna fukt vid en senare tidpunkt utan att materialet tar skada av det. Om vi snackar äldre trähus hade man ofta ventilation i form av självdrag, man eldade för att ha värme inne och de temperaturskillnader som blir i luften driver på en ganska bra ventilation upp genom skorstenen. Det skapas ett undertryck i huset och luft drar genom väggarna utifrån och in. Då är det sällan problem då det för det mesta är varmare inne än ute.

I ett modernt träregelhus med isolering av mineralull fungerar det inte på samma sätt. Mineralullen är icke hygroskopisk, så när det läcker varm fuktig luft inifrån och ut genom otätheter i väggarna nås luftens mättnadsånghalt när det blir kallare närmare väggens utsida. Fukten i luften kondenserar, isoleringen blir fuktig och förlorar sin värmeisolerande förmåga. Isoleringen kan inte på samma sätt som trä avge fukt när det är torrare runt omkring, utan fukten orsakar förmodligen mögel och kanske röta på husets trästomme istället.

Det finns ett ordspråk som sägger att "hus som andas svettas också". Vilket innebär att om det finns otätheter som huset "andas" genom, kan där även läcka ut luft och skapa kondens "svett" i konstruktionen.

De hus som byggdes förr byggdes av människor med hantverkskunnande. Man byggde ett hus för framtiden, för att det skulle hålla. Idag bygger man hus för att de ska hålla i normalt sett 70 år. Så husets livslängd hänger på många olika aspekter.

Jag tycker inte om moderna material, jag är den första att erkänna att hus byggdes bättre förr. Håller fullt och fast med dig om att allergier och annat blivit vanligare de senaste decennierna och att det till viss del beror på vår boendemiljö. Men samtidigt har jag kunskap om hur fuktmekaniken fungerar och kan således konstatera varför det ena fungerar och inte. Det behöver inte vara fel på ett helt hus eller ett helt koncept, man kanske bara har missat en väsentlig del av det.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Enligt min sambo maste man vädra massor i ett lagenergihus för det finns ingen annan ventlation eller det finns men är jättedyrt och inget vi har.

Det är faktiskt tvärtom! Lågenergihus görs extra täta just för att så mycket av luftväxlingen som möjligt skall ske med ventilationsanläggningen. Givetvis skall husets ventilation ge ett bra inomhusklimat annars är det feldimensionerat.
 
Sv: Mögel pa kläder i källaren

Problemet blir ju när fukten stannar i väggar och liknande. Men har man hus som andas så stannar inte fukten på samma sätt som i heltäta hus.

I otäta byggnader kan fukten komma in och kondensera på kallare ytor, tex. på källarväggar. Jag har ju en taskigt isolerad och väldigt otät verkstad där jag tvingas köra avfuktare nån dag då och då när det är varmt och fuktigt ute och det är stora mängder som måste bort, avfuktaren är egentligen till för att avfukta berganläggningar med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp